مسئولان محیط زیست تصمیم گرفته‌اند در استان تهران به میزان نامحدود پروانه شکار پرنده صادر کنند. تاکنون نیز بیش از دو هزار متقاضی شکار پرنده از محیط زیست استان تهران مجوز شکار پرنده گرفته‌اند. شرط صدور پروانه قتل‌وعام پرندگان در تهران، فقط داشتن اسلحه مجاز است.
آن گونه که یک منبع آگاه در سازمان محیط زیست به خبرنگار مهر اعلام کرده هر متقاضی که با اسلحه مجاز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران مراجعه کند، می‌تواند مجوز شکار پرنده دریافت کند، بی‌آنکه هیچ‌ محدودیتی در تعداد پروانه‌های صادر شده وجود داشته باشد. به عبارت ساده‌تر متقاضیان شکار کافی است با مجوز اسلحه به محیط زیست استان تهران مراجعت کنند تا اجازه شکار پرندگان طی سه ماه در روزهای پنچ‌شنبه و جمعه‌ از محیط زیست استان تهران دریافت کنند.
البته محدودیتی برای تعداد شکار در نظر گرفته شده است و هر شکارچی در هر روز نمی‌تواند بیشتر از 4 پرنده شکار کند. با یک حساب سرانگشتی و با فرض این که سازمان محیط زیست بیشتر از این دو هزار پروانه‌ای که اکنون صادر کرده و در دست شکارچیان است، پروانه‌ای دیگر صادر نکند، هفته‌ای 16 هزار ، ماهی 64 هزار و تا پایان سه ماه نزدیک به 200 هزار پرنده در استان تهران شکار می‌شوند.
در حالی محیط زیست استان تهران بصورت قانونی و با مجوز رسمی کمر به کشتار پرندگان این استان بسته است که بنا به گواه کارشناسان محیط زیستی جمعیت پرندگان در کل کشور از جمله استان تهران به دلیل خشکسالی، آلودگی هوا و مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی روز به روز در حال کاهش است، به نحوی که دور از ذهن نیست نسل‌های آینده از شنیدن صدای جیک‌جیک گنجشگان و یا لذت دیدن پرنده‌ها بر شاخسار درختان محروم بمانند و بسیاری از پرنده‌ها به سرنوشت گونه‌های منقرض جانوری مانند شیر ایرانی و ببر مازندران که از آنان فقط عکس‌هایی برجا مانده است دچار شوند.
مسئولان محیط زیست برای موجه جلوه دادن صدور پروانه‌های شکار دلایلی ذکر کردند که فعالان محیط زیست آن را عذر بدتر از گناه می‌دانند. به گفته مسئولان محیط زیست صدور پروانه شکار برای احترام گذاشتن به شکارچیان و همچنین کنترل شکار غیرقانونی صورت گرفته است. به اعتقاد آنان شکار قانونی باعث «ارضای علایق شکارچیان» می‌شود، بنابراین از به انحراف کشیده شدن شکارچیان جلوگیری می‌کند و شکار قانونی به کنترل شکار غیرقانونی منجر خواهد شد. در واقع سازمان محیط زیست به جای مقابله با یک عمل خلاف(شکار غیرقانونی) و حذف آن، درصدد موجه کردن آن با صدور مجوز قانونی است. یعنی به جای حذف یک عمل خلاف، سعی در قانونی کردن و رسمیت بخشیدن به آن دارد.
دو روز پیش نیز « جواد کاظم نسب»، نماینده مجلس به صدور پروانه شکار برای 2000 پرنده در استان تهران واکنش نشان داد و با بیان این که طبیعت پایتخت تحمل شکار 200 هزار پرنده را ندارد به خانه ملت گفت: متاسفانه مسئولان محیط زیست هیچ معیاری برای صدور پروانه شکار پیش بینی نکرده اند و همچنین از ارائه آموزش ها به افرادی که مجوز دارند غفلت کرده اند. کاظم نسب در پاسخ به توجیه سازمان محیط زیست که ادعا کرده صدور پروانه شکار با هدف کنترل شکار غیرقانونی انجام گرفته است،گفت: شکار قانونی نه تنها به کنترل شکار غیرقانونی کمک نمی کند بلکه زمینه شکار غیرقانونی و قتل عام پرندگان را فراهم می کند.
یک فعال محیط زیست و مدرس پرنده نگری با بیان اینکه طبیعت استان تهران تنوع خوبی دارد به همدلی گفت: در استان تهران بیش از 300 گونه پرنده شناسایی شده است و فقط در شهر تهران 200 گونه پرنده داریم. این در حالی است از این تعداد پرنده تعداد کمی از آنان مانند کبک و ... قابلیت شکار دارند. در واقع پرنده‌هایی که قابلیت شکار دارند جمعیت بالایی ندارند و جوابگویی این تعداد مجوز نخواهد بود.
«پرویز بختیاری» در ادامه افزود: به عنوان کسی که مدرس پرنده نگری هستم و کارم در طبیعت است اذعان می‌کنم، بدون شک طبیعت استان تهران قادر نیست این حجم از پرنده‌کشی را به دوش بکشد. فراوانی پرندگان در استان تهران مانند خوزستان یا برخی از استان‌های شمالی نیست که گاه شاهد دسته 20 هزار تایی پرنده در طبیعت آن باشیم.
وی در پاسخ به توجیه سازمان محیط زیست که ادعا کرده بود صدور پروانه شکار به خاطر احترام به شکارچیان صورت گرفته است، گفت: توجیه سازمان محیط زیست در احترام گذاشتن به شکارچیان توجیه عجیب و غیر عقلانی است. این توجیه شبیه این حرف است که به تخریب‌چی‌ها نیز احترام بگذاریم و اجازه می‌دهیم تا خانه‌هایمان را بر سرمان خراب کنند. کاری که کارشناسی نشده است و تاثیرات مضر برای محیط زیست دارد، احترام گذاشتن به آن، دهن کجی به طبیعت است.
صدور بی‌حساب و کتاب مجوز قتل پرندگان استان تهران از سوی سازمان محیط زیست حتی صدای شکارچیان را نیز درآورده است. « افشین کریمی» شکارچی است که به قول خود باید اسم خود را از شکارچی به دوستدار شکار تغییر دهد، چرا که برای شکار از اصولی پیروی می‌کند که به محیط زیست آسیب نرساند. مثلا در فصل زاد ‌و ‌ولد شکار نمی‌کند. از شکار گونه‌های نادر چشم‌پوشی می‌کند و سعی دارد توازن حیات وحش را به هم نزند.
افشین کریمی نیز به صدور بدون محدودیت شکار پرندگان در تهران اعتراض دارد. وی به همدلی گفت: اینکه مسئولان در صدور پروانه‌ها هیچ حساب و کتابی ندارند امری خطرناک است. بدون شک این میزان کشتار خارج از توان طبیعت تهران و اطراف تهران است. در ضمن ازدحام شکارچیان در اطراف تهران آنقدر زیاد شده است که گاه یک شکارچی تمام روز را به امید شکار در طبیعت می‌گذراند اما حتی موفق به شکار یک پرنده هم نمی‌شود. ضمن اینکه این حجم از شکارچی در یک استان تنش‌هایی را نیز بین شکارچیان بوجود آورده است، جوری که گاه شاهد زد وخوردهای فیزیکی نیز بوده‌ایم.
کریمی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد سازمان محیط زیست طبیعت را فدای درآمدزایی کرده است، چرا که در صدور پروانه شکار هیچ معیار را در نظر نگرفته است و این عمل کاملا کاری غیرکارشناسی به نظر می‌رسد.
این شکارچی به ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر احترام گذاشتن به شکارچی‌ها واکنش نشان داد و گفت: در خبرها خوانده‌ام که «کیومرث کلانتری»، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران صدور فله‌ای پروانه شکار را به احترام به شکارچی‌ها گره زده است. زمانی به شکارچی احترام گذاشته می‌شود که در وهله اول به طبیعت احترام گذاشته شود، چرا که طبیعت جولانگاه و خانه دوم شکارچیان است. اگر قرار بر این باشد که به بهانه احترام به شکارچی دو ماه خانه ما را آباد کنند و یک عمر خراب کنند، این نه تنها احترام تلقی نمی‌شود بلکه حتی می‌توان آن را دشمنی فرض کرد.
وی افزود: کاش سازمان محیط زیست به جای ادعای احترام به شکارچیان در صدور مجور دقت بیشتری می‌کرد و حداقل محدودیت‌هایی برای آن قائل می‌شد یا به آنها اندک آموزشی - حداقل در حد یک بروشور- می‌دادند. گاهی مشاهده می‌شود به افراد بی‌تجربه و کم سن و سالی مجوز داده شده است، افرادی که هیچ خط قرمزی برای شکار ندارند. پرنده‌ها را نمی‌شناسند و به هر پرنده‌ای -حتی آنان که قابلیت شکار ندارند- شلیک می‌کنند و از اخلاق حرفه‌ای این صنف و باید و نبایدهای این کار هیچ اطلاعی ندارند.
با اندک تامل در باب پروژه قتل و عام کردن پرندگان به دست سازمانی که خود را حافظ محیط زیست می‌داند این سوال پیش می‌آید مگر شکارچیان غیرقانونی در هفته چند پرنده به صورت غیر قانونی شکار می‌کردند که اکنون سازمان محیط زیست برای مقابله با شکارچیان غیرقانونی مجوز قتل 160هزار پرنده به صورت قانونی صادر کرده است. آیا بعد از پایان این 3ماه اصلا پرنده‌ای در جغرافیای تهران قابل رویت است؟
روزنامه همدلی
7247/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.