به گزارش ایرنا ، کریم ذوالفقاری روز دوشنبه در همایش حفاظت از خاک که در مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران ، مستقر در شهرستان ورامین برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تغییرکاربری های متعدد و پی در پی، اراضی کشاورزی مرغوب را در استان تهران تهدید می کند و بهترین و حاصلخیزترین این اراضی مورد بی مهری قرار داده است.
وی افزود: تهدید جدی اراضی کشاورزی استان تهران، شهرسازی و افزایش محدوده روستاها و شهرهاست چرا که این افزایش محدوده فقط در اراضی کشاورزی صورت می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: به دلیل ارزش افزوده ای که تغییر کاربری ها دارد ، حرص وصف ناپذیری در توسعه و افزایش محدوده شهرها و روستاهای استان تهران به چشم می خورد که این امر باعث شده تا محدوده شهری و روستایی استان تهران ، 50 درصد بیش از نیاز جمعیتی باشد.
ذوالفقاری تصریح کرد: مرغوب ترین اراضی کشاورزی استان تهران ، در حاشیه شهرها قرار دارد و این امر باعث می شود تا بیش از 70 درصد از نیروی وزارت جهاد کشاورزی صرف مبارزه با تغییر کاربری ها و تبدیل اراضی مرغوب کشاورزی به باغ ویلا شود.
وی با اشاره به میزان تولیدات کشاورزی در استان تهران گفت: سالانه 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تهران تولید می شود که از این میزان ، 600 هزار تن مربوط به محصولات گلخانه ای است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران یکی دیگر از مشکلات اراضی کشاورزی را استفاده از ابزارآلات نامناسب یاد کرد و افزود: امروز از گاوآهن هایی استفاده می شود که خاک سطحی مرغوب را 50 سانتی متر زیر زمین برده و خاک مرده را بالا می آورد.
وی گفت: تلاش می شد که استفاده از این نوع گاوآهن در سطح استان تهران ممنوع شود.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.