به گزارش ایرنا حجت نظری روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی معلولان در آیین افتتاح بوستان مناسب سازی شده برای توانیابان در منطقه 14 شهرداری تهران شرکت کرد و افزود: جامعه توانیابان به امکاناتی بیشتر از یک پارک مناسب سازی شده و نظایر آن نیاز دارند و واقعیت این است که امروز بسیاری از توانیابان برای حضور در جامعه و تردد در سطح معابر شهر دچار مشکل هستند.
وی با بیان اینکه باید مسائل توانیابان برای تردد در شهر حل شود، افزود: در مدیریت شهری و دوره پنجم شورای شهر تهران هم در این زمینه برنامه جدی داریم و شهردار پایتخت هم که با شعار تحقق عدالت در شهر و شهر همه، روی کار آمدند در این زمینه برنامه های خوبی دارند.

*شاهد اقدامات شگرفی در سطح شهر تهران خواهیم بود
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به حواشی انتخاب شهردار پایتخت گفت: متاسفانه بخشی از فرصت را به دلیل مسائلی که به ما در شورای شهر بار شد از دست دادیم. من می پذیریم که تا امروز شاید مدیریت شهری نتوانسته آنطور که باید به جامعه توانیابان خدمت کند و حقیقتا اقدامات زیادی می توان انجام داد که امیدوارم در دوسال و نیم آینده در این زمینه بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.
نظری افزود: در عین حال نمی توان بسیاری از زیرساخت ها و امکانات را که طی چندین دهه قبل بدون توجه به توانیابان ساخته شده، طی مدت چند سال تغییر داد اما تمام تلاش خود را در این زمینه خواهیم کرد.

*سانس های ویژه برای توانیابان در سینماها ایجاد شود
وی پیشنهاد داد که در سینماهای کشور برای توانیابانی که مشکل شنوایی دارند، سانس هایی را در نظر گرفته شود که که فیلم با زیرنویس اکران شود.
این عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین در فروشگاه ها نیز امکان درج نام و قیمت محصولات با خط بریل بر روی کالاها فراهم شود.
وی گفت: همچنین باید امکانات شهری نظیر ساختمان های عمومی، خیابان ها و پل های عابر پیاده هم برای توانیابان مناسب سازی شود.
نظری با تاکید بر اینکه لازم است شهر تهران از شهر خودرو محور به شهری انسان محور تبدیل شود، گفت: متاسفانه اقدام خوبی که در چهارراه ولیعصر در حال انجام بود و این فرصت فراهم شده بود تا شهروندان بتوانند از عرض خیابان عبور کنند، اما در کمال تاسف چهارراه ولیعصر(عج) دوباره بسته شد و همه مجبورند از زیرگذر عبور کنند.
وی با بیان اینکه چطور یک معلول حرکتی با ویلچر می تواند از این محل عبور کند و چرا ما باید برای تردد خودرو انسان را به زحمت بیاندازیم، اظهار داشت: متاسفانه این اتفاق نه فقط در چهارراه ولیعصر(عج) بلکه در بسیاری از نقاط شهر تهران در حال رخ دادن است که باید آن را اصلاح کنیم.
وی گفت: لازم است معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با همکاری پلیس راهور این معابر را بازکند.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، ادامه داد: لازم است ستاد مناسب سازی معابر در سطح شهر تهران اقدامات خود را جدی پیگیری کند چرا که به رغم گذشت یکسال اقدام مناسبی انجام نشده است

*تولیدات صدا و سیما در مواجهه با معلولان قابل انتقاد است
وی در بخش دیگری از سخنان خود از اقدامات صداوسیما و دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی در قبال توانیابان نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در صداوسیما و تولیدات فرهنگی ما با کج سلیقگی در مواجهه با معلولان روبه رو هستیم و طوری در فیلم ها و تولیدات بصری به مخاطب القا می شود که گویا خوشبختی تنها در سلامت کامل جسمی است و اگر فردی دچار معلولیت باشد دیگر خوشبخت نیست، درحالی که چنین چیزی به هیچ عنوان درست نیست.
نظری بیان کرد: ما باید به جایی برسیم که یک همکای بین بخشی در بین قوا و مدیریت شهری ایجاد شود و باید تمام ارکان پای کار بیایند و در حوزه پیشگیری وارد عمل شویم.
وی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که دچار معلولیت شده اند، در طول زندگی و عمدتا بر اثر سوانح رانندگی دچار این مشکل شده اند، گفت: لازم است دستگاه قضایی با جدیت با تخلفات در این حوزه برخورد کرده و دیگر نهادها نیز برای پیشگیری از معلولیت اقدام کنند.
از سال ۱۹۹۲ روز سوم دسامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شد.
هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده‌است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.
تهرام/7244/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.