طرحی که پیشتر طی سال های گذشته هم زمزمه هایی از تلاش ها برای اجرای آن شنیده شده بود اما به علت اعتراض هایی که به همراه داشت، در عمل ناکام ماند.
در صورت تسری محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد، دیگر، خودروها بر اساس رقم های پلاکشان نمی توانند وارد این محدوده شوند بلکه باید مجوز ورود به طرح ترافیک را دریافت و هزینه های آن را پرداخت کنند.
این طرح هنوز به تایید مراجع متولی نرسیده اما براساس آنچه که در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دوره مدیریت سید محسن پورسیدآقایی مطرح است، گفته شده که هزینه های ورود به این محدوده کمتر از محدوده اصلی طرح ترافیک یا رینگ نخست این طرح خواهد بود.

**معرفی طرح ترافیک و زوج و فرد
به گزارش ایرنا شهروندان تهرانی سال هاست که با اجرای 2 طرح ترافیکی در محدوده مرکزی شهر آشنا هستند و با وسواس و حساب و کتاب خاصی برای تردد با خودرو شخصی در هسته مرکزی شهر عمل می کنند.
مبنای عمل این 2 طرح، کاهش بار ترافیکی مناطق مرکزی شهر و همچنین میزان آلودگی هوا اعلام شده؛ موضوعی که در عمل باید بررسی شود چقدر توانسته به تحقق کامل برسد زیرا این دو چالش مهم همچنان در صدر مشکلات و البته انتظارات شهروندان برای حل آنها قرار دارد.
برنامه ریزی برای کاهش بار ترافیکی پایتخت از طریق ایجاد محدودیت تردد در مناطق مرکزی شهر تهران از اواخر سال 1357 شروع شده است و اینک دو محدوده طرح ترافیک و نیز زوج و فرد در شهر تهران وجود دارد که خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک می توانند وارد آن شوند و در محدوده زوج و فرد نیز براساس رقم آخر پلاکشان می توانند وارد شوند.
براساس طرح زوج و فرد تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران براساس آخرین رقم سمت راست پلاک خودروها است؛ بدین معنی که اگر آخرین رقم سمت راست خودرویی فرد باشد در روزهای فرد هفته و اگر زوج باشد در روزهای زوج هفته اجازه تردد در محدوده مذکور خواهد داشت.
همچنین از ابتدای امسال نیز طرح جدید ترافیک به اجرا درآمد و عموم شهروندانی که قصد دارند با خودرو شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید قبل از اولین ورود، اطلاعات شخص و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبت کنند و اجازه تردد را بگیرند.
محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و 17 شهریور است.
امسال طرح ترافیک و زوج و فرد علاوه بر روزهای جمعه و تعطیل رسمی، در روزهای پنجشنبه نیز اجرا نمی شود و ورود به محدوده طرح های ترافیکی در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است.
همچنین در زمان حاضر طرح ترافیک و زوج و فرد در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 19 اجرا می شود.
طبق تصمیم های اتخاذ شده ورود غیرمجاز به طرح های ترافیکی تهران علاوه بر جریمه 20 هزار تومانی مشمول جریمه 36 هزار تومانی نیز می شود.

**حذف طرح زوج و فرد در انتظار تصویب
آنچه این روزها با عنوان حذف محدوده طرح زوج و فرد خبرساز شده است حذف این محدوده و تعمیم شرایط محدوده طرح ترافیک در آن است که اگر اجرایی شود دیگر خودروها براساس پلاکشان نمی توانند وارد این محدوده شوند.
پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که با اصرارهایش طرح ترافیک جدید را امسال در تهران عملی کرد گفته است: براساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر مقرر شد در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد.
وی در گفت و گو با رسانه ها، طرح زوج و فرد را طرحی اشتباه خوانده که در بلندمدت نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداده است بلکه موجب شده مردم به سمت خرید خودوری ارزان قیمت اما دارای پلاک مخالف گرایش پیدا کنند.
این مقام مسئول ادامه داده که مطالعات این طرح در حال انجام است و در صورت تصویب در شورای ترافیک تهران، طرح زوج و فرد حذف و تبدیل به حلقه دوم طرح ترافیک می‌شود.
معاون شهردار تهران در تشریح این موضوع گفته است: براین اساس دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده نیست و همه خودروها با هر پلاکی می‌توانند آزادانه تردد کنند اما هزینه ورود به حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد یک سوم هزینه طرح ترافیک خواهد شد.
وی خاطرنشان کرده است که مانند طرح ترافیک، برای تردد ساکنان رینگ دوم نیز تخفیف های خاصی در نظر گرفته می‌شود.

** آیا طرح زوج و فرد به تاریخ می پیوندد؟
حذف طرح ترافیک سابق و اجرای آن به سبک و سیاق جدید نشان داد که معاونت حمل و نقل شهرداری برای اجرای تصمیم های خود اصرار دارد و کارشناسان بر سر اینکه اجرای چنین طرح هایی آیا صرفا به افزایش درآمدهای شهرداری منجر می شود یا گرهی از مشکلات ترافیک و آلودگی هم برخواهد داشت باهم زیاد چانه زنی می کنند.
درحالی که هنوز درباره موفقیت آمیز بودن اجرای طرح ترافیک جدید بین کارشناسان و اعضای شورای شهر حرف و حدیث بسیار وجود دارد، باید منتظر ماند و دید که شورای ترافیک تهران و شورای شهر به حذف طرح زوج و فرد و تبدیل آن به رینگ دوم طرح ترافیک چراغ سبز نشان می دهند یا خیر؟
همچنین باید در نظر داشت که بسیاری از کارشناسان، حلقه مفقوده مهمی که در کاهش بار ترافیک و میزان آلودگی هوا موثر است را توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و فراهم کردن زمینه های استفاده بیشتر مردم از آن می دانند که حتی در صورت اجرای موفقیت آمیز طرح هایی مثل طرح ترافیک، اگر با توسعه حمل و نقل عمومی همراه نباشد، در کاهش ترافیک و آلودگی موفقیت چندانی حاصل نخواهد شد.
این درحالی است که رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: براساس طرحی که در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مطرح است، محدوده طرح ترافیک به زوج و فرد هم کشیده می شود.
هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا شورا با این طرح موافق است یا خیر گفت: باید کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا در این باره نظر دهد.
حال باید منتظر نشست و دید که آیا اعضای شورای شهر تهران مجوز حذف طرح زوج و فرد و افزایش محدوده طرح ترافیک را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می دهد یا خیر؟

گزارش از مهدی مقدر
تهرام/9343/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.