امام جمعه موقت تهران روز گذشته درخطبه های دوم نماز به موضوع مدیریت شهری بویژه شهرداری پایتخت پرداخت و طراحی و مدیریت شهری را مستلزم بهره گیری از دانش و علم دانست و به شهردار تهران توصیه کرد: شما راه را برای مدیریت مبتنی بر دانش هموار کنید؛ برای مدیریت کلانشهر تهران نیازمند حضور همه نهادهای موثر در این عرصه هستیم.
ابوترابی فرد با اشاره به انتخاب شهردار جدید تهران و اهمیت پایتخت ایران اسلامی افزود: از شهردار منتخب و محترم که دانش آموخته دانشگاه و صاحب نظر در رشته معماری و شهرسازی و دارای تجارب طولانی مدیریتی است، انتظار می رود نظر رهبر معظم و عالی قدر در خصوص استفاده از صاحبان فکر، دانش و علم و زمینه سازی حضور دانشگاه در مدیریت شهر تهران را فراهم آورند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پیروز حناچی عصر جمعه در آیین گرامیداشت روز مجلس و هشتاد و یکمین سالگرد شهادت سیدحسن مدرس اظهارداشت: از این طریق می توانیم کارشناسانه و مدبرانه برنامه ریزی کرده و مشکلات کلان شهر تهران را حل کنیم.
وی گفت: ملتی که تاریخ خود را فراموش می کند، دچار آلزایمر می شود، تاریخ ما مملو از حوادث و وقایعی است که اگر به نکات آنها توجه نکنیم، مشکلاتی را بارها و بارها تجربه خواهیم کرد.
حناچی با اشاره به ویژگی های شهید مدرس افزود: ایشان زمانی که در نجف در محضر آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی شاگردی می کرد، روزهای پنجشنبه و جمعه کار می کرد تا هزینه تحصیل خود را تامین کند.
شهردار تهران اظهارداشت: شهید مدرس، در مجلس چهارم، در دوران سردار سپه و یا بعد از کودتای رضاخان بازداشت شده به قزاق خانه و سپس به قزوین تبعید شد، او تنها کسی است که در مجلس برای تشکیل حکومت پهلوی تاییدیه نمی گذارد، آن را خلاف قانون اساسی دانسته و به تنهایی و شجاعانه در مقابل آن ایستادند، چنین درسی را از تاریخ می توان دریافت کرد.
وی با اشاره به اینکه شجاعت شهیدمدرس را در طول تاریخ، ماندگار کرده، گفت: ایشان در عین حال یک سیاستمدار زبده و تاثیرگذار، فقیهی عالیقدر و مولف بود و شاگردان بزرگی همچون کمال الدین نوربخش، الهی قمشه ای، سیدمرتضی پسندیده و جلال الدین همایی را در درس نهج البلاغه تربیت کرد.
حناچی با تقدیر از مرمت و بازسازی خانه شهید مدرس اظهارداشت: این خانه به واسطه انجام مسئولیت های اجتماعی نهادهای اقتصادی و اعتباری تبدیل به موزه شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه بسیاری از خانه هایی که در دوره معاصر تخریب شدند و بخشی از تاریخ ما را با خودشان بردند، ابراز امیدواری کرد: تمامی نهادهایی که فعالیت های اقتصادی انجام می دهند، بخشی از مسئولیت های اجتماعی خود را به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی اختصاص دهند و چنین اقداماتی ادامه پیدا کند.
آیین گرامیداشت روز مجلس و هشتاد و یکمین سالگرد شهادت شهیدسیدحسن مدرس عصر جمعه با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر، سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی و فردین فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی دیگر از مسئولان، نمایندگان و تاریخ پژوهان در خانه موزه شهیدمدرس برگزار شد.
سید حسن مدرس (۱۲۸۷/۱۲۴۹ش-۱۳۵۶ق/۱۳۱۶ش) فقیه و سیاستمدار شیعی است. مدرس که از علمای اصفهان بود در دوران مشروطه، به حمایت از مشروطه‌خواهان پرداخت. وی در دوره دوم مجلس، از طرف فقها به‌عنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه می‌بایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند. او از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد. سید حسن مدرس با اقدامات رضاخان مخالفت می‌کرد. رضاخان او را تبعید کرد و به شهادت رساند. در ایران دهم آذر، به مناسبت شهادت او، به نام «روز مجلس» نامگذاری شده است.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.