به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این مانور به منظور آمادگی یگان های امدادی و همچنین دانش آموزان هنگام بروز حوادث غیر مترقبه به ویژه زلزله و بلایای طبیعی با شعار «مدرسه ایمن جامعه تاب آور» برگزار شد.
در این مانور که به صورت پایلوت در مدرسه دبستان و متوسطه اول دخترانه حضرت فاطمه زهرا(س) روستای وادان از توابع شهرستان دماوند و مدرسه پسرانه ایمان در شهر رودهن برگزار شد، دانش آموزان با نحوه پناه گیری، تخلیه و اسکان اضطراری، تریاژ بندی (اولویت مجروحان)، راپل، کمک های اولیه، انتقال و رهاسازی از ماشین آشنا شدند. در این مانور به دانش آموزان مراحل اولویت بندی مصدومان از نظر آسیب و جراحات نیز آموزش داده شد.
فرماندار شهرستان دماوند هدف از برگزاری اینگونه مانورها را آموزش نحوه پناهگیری در زمان وقوع زلزله به دانش آموزان و مقابله با حوادث احتمالی بعد از آن دانست.
وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است،افزود: برگزاری این نوع مانورها نقش بسزایی در یادگیری و آگاهی بخشی اقشار مختلف مردم به ویژه دانش آموزان دارد چرا که آنان سفیران ما در خانواده ها هستند و این آموزش ها به نوعی تحقق شعار «هر فرد یک امدادگر» است.
فرماندار دماوند آموزش را مقوله ایی مهم در این زمینه دانست و گفت: با توجه به حوادث طبیعی و غیر طبیعی متعددی که در کشور اتفاق افتاده است، داشتن آمادگی کافی در هنگام بروز حادثه یک امر ضروری است و این مانورها هوشیاری و آگاهی را در بین خانواده ها افزایش و هزینه های احتمالی را کاهش خواهد داد.
این مقام مسئول ضمن تشکر از نهادهای امدادی و خدماتی در برپایی این مانور، تصریح کرد: لازم است اینگونه مانورها در تمامی مدارس شهرستان به صورت ویژه اجرا شود تا تمامی دانش آموزان با این مانورها آشنا باشند.
همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد میرشریفی، امام جمعه شهر آبسرد نیز در این مانور با بیان اینکه پیش بینی، پیشگیری و محافظت سه مقوله مهم و مورد توجه است، اظهار داشت: در دین مبین اسلام یکی از واجباتی که به انسان تاکید شده حفاظت از نفس و جان است که این مهم با آموزش و آگاهی محقق می شود.
وی ادامه داد: آموزش های عملی قطعا اثرگذارتر از آموزش های تئوری است که این مانورها می تواند در ذهن دانش آموزان حفظ و ضبط شود.
جعفر نورمحمدی، مسئول ستاد بحران شهرستان دماوند نیز در این مانور گفت: هدف مهم این مانور این است که بتوانیم با آموزش های کافی، جان بخش عمده ای از افراد را در زمان وقوع زلزله سالم نگاه داریم و دانش آموزان پس از فراگیری می توانند به خانواده های خود نیز اطلاع دهند.
وی خاطرنشان کرد : در این مانور حدود یکصد نفر از گروه های دادرس جمعیت هلال احمر، نهادهای خدمات همچون آب و فاضلاب، گاز و ... و همچنین نیروهای انتظامی و آتش نشانی حضور داشتند و در چند تیم در بخش های حمل مصدوم، تریاژ و عملیات پیش بیمارستانی فعالیت می کردند.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری تهران واقع شده است.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.