در این مطلب آمده است: 10 روز مهلت وزارت کشور برای صدور حکم شهردار تهران به پایان رسید اما هیچ خبری از تایید حکم شهردار جدید پایتخت یعنی آقای پیروز حناچی صادر نشد. در این میان چند موضوع مبنای عدم صدور این حکم است؛ برخی کارشناسان معتقدند مشکلی که در صدور حکم او وجود دارد، درباره برادر آقای حناچی است.
موضوع دوم نگاه جناحی و سیاسی است. علی مطهری نایب رئیس مجلس به رحمانی‌فضلی هشدار داد که «اگر وزیر کشور تسلیم فشار نهادهای غیرمسئول برای صدور حکم شهرداری آقای حناچی شود، با توجه به اینکه طرح استیضاح او اکنون در مجلس مطرح است احتمال انجام این استیضاح تقویت می‌شود.». با توجه به این که تهران در آستانه آغاز فصل سرما و همچنین آغاز جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب قرار گرفته، ‌بهتر است این موضوع تعیین تلکیف شود.

*حکم شهردار با تنگنا رو‌به‌روست
علی اعطا در حساب توئیتری خود نوشت:«شواهد، قرائن و برخی مذاکرات نشان می‌دهد فرایند صدور حکم شهردار منتخب توسط وزیر محترم کشور، با تنگناهایی رو‌به‌روست». سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نوشت:«به نظر می‌رسد حکم شهردار منتخب، به سرعت صادر نخواهد شد. پیگیری‌ها و مذاکرات در جریان است».

*پاسخ استعلام حناچی کجاست؟
عضو شورای شهر تهران درباره علت تعلل وزارت کشور در صدور حکم پیروز حناچی اظهار داشت: علی‌الظاهر تلقی وزارت اطلاعات این بود که وزارت کشور برای صدور حکم شهردار 20 روز فرصت دارد، بنابراین تاخیر از جانب آنان بوده است. سیدمحمود میرلوحی در پاسخ به این سوال که اما در یک سال اخیر دو نفر برای شهرداری تهران انتخاب شدند و وزارت اطلاعات ظرف 10 روز پاسخ استعلام‌ها را داده است پس چطور ممکن است در این مورد از قانون باخبر نباشند، گفت: آقای افشانی خودش از وزارت کشور بود و ظاهرا این مسیر را برای ایشان طی نکردند.
ما فکر می‌کنیم امروز حکم صادر ‌شود و من مانعی نمی‌بینم. او در پاسخ به این سوال که آیا وزرات کشور برای عدم صدور حکم پیروز حناچی تحت فشار است، اظهار کرد: آنها گفته بودند ما منتظر پاسخ هستیم و تا جایی که می‌دانم شنبه این پاسخ برای وزارت کشور رفته است. این عضو شورا در پاسخ به این سوال که نتیجه استعلام وزارت اطلاعات چه بوده است نیز گفت: من برآوردم این است که مشکلی نبوده و مانع خاصی برای صدور حکم آقای حناچی نیست.

*تعلل در صدور حکم شهردار
عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «آرمان»‌ درباره عدم صدور حکم شهردار تهران اظهار داشت:«طبق قانون تا پایان روز گذشته مهلت 10 روزه برای صدور حکم شهردار به پایان رسید اما این موضوع انجام نگرفت.»
زهرا صدراعظم نوری در ادامه اظهار داشت: «احتمالا یکسری مشکلات میان وزارت اطلاعات و وزارت کشور به وجود آمده است. چرا که براساس آخرین اخبار استعلام از سوی وزارت اطلاعات آمده اما ظاهرا وزارت کشور آن را کافی ندانسته و معتقد است که باید به گونه‌ای دیگری پیگیری شود.»
او در ادامه تصریح کرد: «امروز در شورای شهر جلسه هم‌اندیشی برگزار خواهد شد و این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برآن اساس تصمیم خواهیم گرفت». عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شورا در صورت ادامه تعلل وزارت کشور برای صدور حکم شهردار چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: «طبق قانون می‌توان از طریق هیأت حل اختلاف ورود کرد».
نوری با بیان این که وزارت کشور عضو دولت تدبیر و امید است، تصریح کرد: «شورای شهر انتظار دارد تا سریع‌تر برای صدور حکم شهردار اقدام کنند و زمان از دست نرود به این جهت که شهر بزرگ تهران هرچه سریع‌تر باید شهردار آن با اعتماد کافی کارها را مدیریت کند و اقدامات در این زمینه هرچه زودتر انجام گیرد تا شهر تهران از این وضعیت خارج شود».
او با بیان این اینکه آقای حناچی به عنوان منتخب شورای شهر مشغول فعالیت است، ادامه داد: «باید با صدور حکم آقای حناچی روال قانونی طی شود و او با حکم شهردار به فعالیت‌ها بپردازد.» نوری در پاسخ به این سوال که در صورت رد صلاحیت آقای حناچی به فکر گزینه دیگری است، گفت: «خیر، شورای شهر امیدوار است که این اتفاق نیفتد ».
تهرام/9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.