ژیلا خدادادی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بقعه متبرکه امامزاده یحیی(ع) ، یکی از بناهای مهم زیارتی شهرستان ورامین است که مدفن یکی از نوادگان امام‌زین‌العابدین(ع) است.
وی افزود: این بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران، به شماره 199 به ثبت رسیده ، در اواخر دهه 70 بازسازی شده بود ولی طی سال های اخیر ، وجود برخی از ترک ها در بدنه این بنای تاریخی با مرمت های غیر اصولی همراه شده بود.
خدادادی گفت: هر چند که این مرمت به خاطر حفظ بنا و جلوگیری از افزایش میزان ترک ها انجام شده ولی به دلیل غیر اصولی بودن ، ظاهری نامناسب به بدنه این اثر تاریخی بخشیده بود.
وی اظهار داشت: در بازدید مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، لزوم مرمت و بازسازی این اثر منحصر به فرد تاریخی که بخشی از محراب آن هم اکنون در موزه آرمیتاژ لنینگراد نگهداری می شود به مسئولان استانی ارائه شد که با موافقت همراه شد.
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین گفت: با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و تعیین پیمانکار ، عملیات بازسازی این اثر منحصر به فرد تاریخی آغاز شد تا قطب فرهنگی شهرستان ورامین با حفظ هویت اصلی ، پذیرای علاقه مندان به آثار تاریخی باشد.
وی با اشاره به تخریب دیواره های مسجد جامع شهرستان ورامین بر اثر شکستگی لوله اصلی آب حاشیه آن افزود: در عملیات بهسازی محوطه مقابل مسجد جامع ، یکی از لوله های اصلی انتقال آب شکست که با نفوذ آب به دیواره های محوطه مسجد جامع ورامین ، بخشی از دیوارهای محوطه ریزش کرد که با هدف جلوگیری از افزایش تخریب ، از ادامه فعالیت محوطه سازی توسط شهرداری ورامین جلوگیری شد.
خدادادی افزود: گزارش تخریب صورت گرفته به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و فرمانداری ورامین ارسال شده تا در خصوص آن تصمیم گیری شود.
ورامین بیش از 400 اثر و محوطه تاریخی دارد که از این تعداد ، بیش از 80 اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.