وقتی در جمع گروهی از کلاهبرداران قرار می گیرید بوضوح می بینید بیشتر آنان تحصیلکردگانی هستند که نبوغ و خلاقیتشان را به گونه ای به کارگرفته اند که توانسته اند برخی شهروندان را براحتی به دام بیاندازند و از آنان کلاهبرداری کنند.
خبرنگار ایرنا وقتی هفته جاری برای پوشش خبری طرح رعد «5» پلیس فاتب (فرماندهی انتظامی تهران بزرگ) در محل پلیس آگاهی حاضر شد تا خبر بازداشت عده ای از سارقان را انعکاس دهد و در این جریان به مواردی برخورد که بد نیست شهروندان نیز در جریان ترفندهای این دسته از کلاهبرداران قرار گیرند.
این مراسم روز دوشنبه هفته جاری با حضور سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ برگزار شد.

**جاعلان دارو
در بین 184 سارق و کلاهبرداری که بازداشت شده و در معرض دید خبرنگاران قرار گرفته بودند تا درباره شیوه های سرقت آنها اطلاع رسانی شود، یکی از افراد جاعل دارو بود.
تحصیلکرده جوانی که به گفته بازپرس پرونده حاضر در محل، داروی «سوماتروپین» که به عنوان یک هورمون رشد شناخته می شود را جعل می کرده و به بازار می فرستاده است.
بازپرس پرونده متهمان جعل دارو به خبرنگار ایرنا گفت: دو متهم پرونده در منزل خود با استفاده از دستگاه چاپ جلد، داروی سوماتروپین را جعل می کردند و به جای داروی اصلی، انسولین در شیشه ها پر کرده بودند.
وی ادامه داد: با کارشناسان متبحر در این رشته هماهنگ شد و آنان با بررسی جلد، شیشه و در بطری نتوانستند تشخیص دهند که این دارو تقلبی است.
این بازپرس پرونده از شهروندان خواست که در تهیه داروها فقط به مراجع رسمی و مطمئن مراجعه و با نظر پزشک در این زمینه اقدام کنند.
خبرنگار ایرنا در زمینه تبعات مصرف داروی قلابی به جای داروی سوماتروپین با یک داروساز تماس گرفت که وی گفت: سوماتروپین هورمون رشد است و برای کودکانی تجویز می شود که در رشد خود دچار نقص هستند و با مصرف این دارو زیر نظر پزشک می توانند رشد عادی داشته باشند.
دکتر زهرا رضایی افزود: برخی ورزشکاران نیز از این داروی رشد برای یک دوره رشد عضلات بدن استفاده می کنند و به دلیل گران بودن و در دسترس نبودن از راه های دیگر مانند بازار سیاه اقدام می کنند و به همین دلیل از نتایج به دست آمده نیز راضی‌ نیستند.

**مسابقه پیامکی برای کلاهبرداری
یکی از کلاهبرداران دیگر در جمع سارقان بازداشت شده فردی بود که تنها با استفاده از تلفن همراه مبالغ بالایی را از شهروندان کلاهبرداری کرده بود.
نکته قابل تامل اینکه بنا به اظهارات رئیس پلیس تهران بزرگ، برخی مالباختگان این پرونده از طبقه پزشکان، خلبان، مهماندار و .... بودند و نشان می دهد که حتی برخی افراد باسواد و مطلع هم براحتی در دام بعضی کلاهبرداران می افتند.
این متهم که ادعا می کرد دارای مدارک دانشگاهی نیز هست درباره شگردهایش در برابر خبرنگاران توضیح داد: ابتدا برای طعمه های خود یک پیامک با موضوع برنده شدن در یک مسابقه صوری می فرستادم.
وی ادامه داد: پس از ارسال پیامک با وی تماس می گرفتم و می گفتم در مسابقه پیامکی برنده شده است.
این متهم افزود: پس از آن صدای تشویقی که از قبل ضبط کرده بودم را برای آنان پخش می کردم و می گفتم برای ادامه روند مسابقه باید از طریق یکی از اپلیکیشن ها یا سایت های اینترنتی باید با ما همراه شوید.
وی افزود: از طریق ترفندهایی و ارائه شماره حساب خودم به عنوان رمز به افراد حسابشان را خالی می کردم و شماره تلفنم را می سوزاندم.

**سید قلابی
کلاهبردار دیگر به عنوان «سید» شناخته می شد؛ فردی که با شگردهایی مثل پیشگویی یا قدرت شفادهندگی از برخی افراد کلاهبرداری کرده بود.
وی که به جرم مالخری اموال مسروقه بازداشت شده، مدعی بود که می تواند بیماران را شفا دهد.
این فرد در گفت وگو با خبرنگاران گفت: می توانم فقط با حرکت دستم روی محل بیماری بدن بیماران، آنها را شفا دهم.
این متهم ادامه داد: یک میله آهنی بیاورید و روی دست یکی از متهمان بزنید طوری که سیاه و کبود شود، بعد میبینید که من فقط با عبور دادن دستم از محل آن سیاهی تمام آن آثار را خوب می کنم.
یکی از خبرنگاران در این میان برای رد ادعای وی گفت: دست من هنگام ورزش صدمه دیده و درد می کند، اگر می توانی آن را خوب کن.
این متهم با وجود حضور تعداد زیادی خبرنگار و تصویربردار، به زعم خودش اقدام به شفادادن کرد و بعد از گذشت چند دقیقه و خواندن چند دعا و وِرد نامفهوم، نشان داد که قادر به انجام کاری نیست.

**سخنان رئیس پلیس پایتخت
رئیس پلیس تهران بزرگ در جریان این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دو باند سارق مسلح در پایتخت قبل از اقدام به سرقت شناسایی و دستگیر شدند گفت: همچنین در پنجمین مرحله از عملیات ضربتی پلیس آگاهی پایتخت در تمامی پایگاه ها 184 سارق حرفه ای و سابقه دار دستگیر شدند که در مجموع به بیش از سه هزار سرقت اعتراف کرده اند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 90 نفر از این افراد سابقه دار هستند خاطرنشان کرد: اعضای 45 باند که به شیوه های مختلف وسایل منزل و خودروها را سرقت می کردند بازداشت شدند.
رحیمی ادامه داد: یک باند 11 نفره نیز که در شمال تهران به سرقت ارز و طلا از منازل می پرداختند، شناسایی و دستگیر شدند که 17 مورد سرقت را در کارنامه خود دارند.
به گفته وی یکی از بازداشت شدگان کیف قاپ خشنی بود که بیشتر از بانوان سرقت می کرد و تاکنون دو بانوی مالباخته بر اثر شدت جراحت های وارده به کما رفته اند.
رئیس پلیس تهران بزرگ درباره فردی که به بهانه مسابقه تلفنی از مردم کلاهبرداری می کرد گفت: برخی از سارقان اعضای باندی هفت نفره بودند که به شهروندان می گفتند در مسابقه های تلفنی برنده شده اند، از مال باخته ها می خواستند از طریق حساب کارت به کارت به حساب آنها متصل شوند و از همین طریق حسابشان را خالی می کردند.
وی اظهارداشت: در بین مالباختگان این پرونده افرادی از طبقه پزشک، خلبان و مهماندار نیز حضور دارند که نشان می دهد این زودباوری در میان هر قشری قابل مشاهده است.
رحیمی با بیان اینکه کلاهبرداری تلفنی از این دست در تهران زیاد شده است به شهروندان توصیه کرد که براحتی به هر فردی اعتماد نکنند.

گزارش از امیر پرندآور
تهرام/3225/1109/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.