به گزارش روز سه شنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی اظهارداشت: این جشنواره از جمله برنامه‌های ستاد اجرایی جشن‌های بهار مهربانی است که گروه‌های موسیقی از ترکیه، آذربایجان، عراق، گرجستان و افغانستان و همچنین از کردستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، خراسان، بوشهر حضور داشته و آثار خود را با محوریت پیامبر مهربانی اجرا می کنند.
وی گفت: اجراهای جشنواره هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در هشت نقطه؛ میدان آزادی، دریاچه شهدای خلیج فارس، فرهنگسراهای ولا، ملل، شفق، اندیشه، بهمن و باغ‌موزه قصر برگزار می‌شود.
عبدالحسینی افزود: هنرمندان عرصه آواز و موسیقی از دیرباز در قالب موسیقی آیینی به پاسداشت نبی اکرم(ص) پرداخته‌ و آثار ماندگاری در حوزه موسیقی نواحی و موسیقی سنتی ارائه کرده‌اند.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهارداشت: استقبال انصار از حضرت رسول(ص) در مدینه منوره با آواز «طلع الـبدر علیـنا/ مـن ثنیـات الوداع» را می توان مهم‌ترین حضور آواز و موسیقی در مدح و منقبت پیامبر مهربانی دانست.
وی گفت: در طول تاریخ نیز چاوشی‌خوانی، رسول‌خوانی، منقبت‌خوانی و گونه‌های دیگر موسیقی آیینی در مدح و ثنای پیامبر اسلام سابقه داشته حتی گروه‌های بسیاری از موسیقی ملل با اجراهای بسیار درخشان آثار کم‌نظیری را در تکریم پیامبر اعظم(ص) خلق و ارائه کرده‌اند.
عبدالحسینی با اشاره به دوره های گذشته جشنواره بین المللی پیامبر مهربانی افزود: نخستین دوره این جشنواره دی ماه 94 به مدت سه شب با حضور هنرمندانی از هشت کشور ایران، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، عراق، تاجیکستان، مراکش و هشت استان کردستان، لرستان، خراسان، گیلان، سیستان و بلوچستان، مازندران، بوشهر و آذربایجان شرقی برگزار شد.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهارداشت: همچنین در آیین اختتامیه این جشنواره از لوریس چکناواریان و الله راخا رحمان آهنگساز فیلم محمد رسول الله(ص) تجلیل و از آلبوم موسیقی «پیامبر مهربانی» در 38 قطعه از 50 نوازنده رونمایی شد.
وی گفت: دومین دوره جشنواره موسیقی مهربانی نیز آذرماه 95 به مدت سه شب با هشت گروه خارجی از کشورهای پاکستان، الجزایر، افغانستان، تاجیکستان، تونس، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و هشت گروه از مناطق نواحی ایرانی ایلام، کردستان، گلستان، خوزستان، مرکزی (تفرش)، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یک گروه از تهران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، با دستور رئیس جمهوری و تشکیل ستاد جشن‌های بهار مهربانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف برگزاری جشن ولادت حضرت محمد(ص) در فضایی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته، مسئولیت این ستاد در تهران بر عهده سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گذاشته شد.
ویژه برنامه های این مناسبت از 29 آبان تا چهارم آذر در سراسر کشور برگزار می‌شود.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.