به گزارش ایرنا محمدعلی افشانی روز سه شنبه در یکصد و سومین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران و در تشریح گزارش عملکرد حدود هفت ماهه خود در شهرداری افزود: در اولین روزهای کارم (در شهرداری) جلسه ای با فرمانده کل سپاه داشتم، مدارک خود را به آنها دادیم، طی 20 جلسه میزان طلب ما مشخص شد و اکنون کار در مرحله نهایی خود است.

**پرداخت بدهی 4500 پیمانکار
شهردار سابق تهران همچنین تاکید کرد: باوجود شرایط سخت اقتصادی بدهی شهرداری به چهار هزار و 500 پیمانکاری که هرکدام کمتر از 100 میلیون تومان طلب داشتند، پرداخت شد.
وی افزود: مهرماه امسال 149 میلیارد تومان طلب ما(شهرداری) از دولت وصول شد و این یکی از گام‌های تامین مالی برای شهرداری بود.
افشانی همچنین در زمینه اقدامات شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: 6 کیلومتر از خط 7 مترو تهران افتتاح شد و تا سال آینده 50 کیلومتر و 21 ایستگاه به بهره برداری می رسد.
به گفته وی: مناقصه تامین 630 واگن نیز امضا شده است و عملیاتی خواهد شد؛ همچنین پنج هزار دوچرخه اشتراکی نیز در پایتخت در اختیار شهروندان قرار گرفت.

**گفتند با افشانی سپاه ساخت و پاخت کرده
شهردار سابق تهران در ادامه با انتقاد از افرادی که در موضوع قانون بازنشستگی مواردی را علیه وی طرح کردند گفت: یک روز می گفتند افشانی با سپاه ساخت و پاخت کرده برای اینکه مشکلش را در بیت رهبری حل کند، روز دیگر می‌گفتند افشانی برای سال 1400 با لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی) روی هم ریخته است.
وی افزود: خوشبختانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان هرچه نداشت روشن کرد چه کسی با لاریجانی ساخته است.
افشانی ادامه داد: یکی از تاسف هایم این است که حداقل یک حقوقدان را ندیدم که از نظر نمایندگان مجلس ( درباره شمولیت قانون به کارگیری بازنشستگی برای شهرداران) دفاع کند.
شهردار سابق تهران افزود: تعدادی از حقوقدانان هم به مجلس شورای اسلامی رفتند تا بیان کنند به چه دلیل نباید قانون منع به کارگیری بازنشستگان به شهرداران تعمیم داده شود اما در کمیسیون اجتماعی مجلس حرمت آنها حفظ نشد.
افشانی ادامه داد: در این زمینه توپخانه‌ای راه افتاد که به طور مدام دروغ شلیک می کرد.
شهردار سابق تهران با بیان اینکه صحبت اصلی من به مساله ای خارج از حوزه شورا و شهرداری بر می‌گردد گفت: درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان با کمال تاسف باید بگویم واقعیت پیگیری شورا و شهرداری با فریبکاری وارونه جلوه داده شد.
وی افزود: در حالی که شورای شهر و شهردار برای اجرای صحیح قانون تاکید داشتند اما طرف مقابل بیان می‌کرد که شورا و شهرداری می خواهند قانون را سوراخ کنند.
افشانی تاکید کرد: هیچکس در شورای شهر و شهرداری با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان مخالفت نداشت؛ این قانون شامل شهرداری می‌شود اما شامل شخص شهردار نمی شود زیرا بر اساس قانون، شهردار مستقل و قانون آن مربوط به 111 سال قبل است.
وی بیان کرد: بعد از اینکه به دنبال اجرای قانون شهرداری بودیم هر کس مصاحبه و بویژه رادیو و تلویزیون هم بطور مداوم تبلیغات وسیع می‌کردند.
افشانی ادامه داد: تنها یک جا و آن هم زمانی که بسیاری در مجلس گفتند اگر استفساریه برای همه شهرداران باشد، نمایندگان امضا نمی کنند، من حاضر شدم استفساریه برای شهردار تهران انجام شود که در کمتر از سه ساعت 140 نماینده آن را امضا کردند.
وی اضافه کرد: در این زمان نمایندگان مجلس از جانب اصحاب ثروت و قدرت زیرفشار بودند و مقاومت آنان و اعضای شورای شهر در مقابل صاحبان ثروت و قدرت ستودنی است‌.
افشانی با بیان اینکه قانون شهرداری ها از جمله مترقی ترین قوانین کشور است و به نهادهای محلی و اجتماعی قدرت می‌دهد گفت: این قانون حاصل خونبهای مشروطه خواهان ایران است و در قانون پیش‌بینی شده شخصی که نمایندگان مردم انتخاب می کنند، نباید تابع قانون استخدام کشوری باشد.
شهردار سابق تهران افزود: آنها که باعث رفتن شهرداران شدند آخرین تیر خلاص را به نهادهای اجتماعی زدند و باید پاسخ دهند زیرا به قوانین مشروطیت بازگشتند.

**برای شفافیت هزینه زیادی دادم
افشانی در ادامه از اعتماد و پشتیبانی اعضای شورای شهر، رئیس جمهوری و وزیر کشور قدردانی کرد و گفت: پس از انتخاب به عنوان شهردار از دفتر مقام معظم رهبری به جلسه ای با موضوع مسائل اجتماعی دعوت شدم که مایه افتخار من است.
افشانی همچنین با بیان اینکه مبنای عملم قانون و رعایت حقوق انسان ها بود، اظهارداشت: اولین قدمی که در مجموعه شهرداری تهران برداشتیم ایجاد آرامش در این مجموعه برای خدمت به شهروندان بود.
وی تصریح کرد: پیام من هدایت شهر از طریق شورا و مدیران شهرداری در عمل بود که این موضوع هزینه زیادی برایم داشت.
شهردار سابق تهران گفت: بحث شفافیت و سالم سازی محیط را در دستور کار قرار دادم و در این زمینه تمامی قراردادهای بیش از 250 میلیون تومان را روی سایت شفافیت بارگذاری کردیم.
افشانی گفت: برای اولین بار در مهرماه امسال گزارش 6 ماهه عملکرد شهرداری در روزنامه رسمی منتشر شد.
وی ادامه داد: ایجاد درآمد پایدار از طریق لایحه پایدار شهرداری ها در دولت نیز از جمله اقدامات خوب بود که لایحه آن اکنون در مجلس است و اگر به ثمر برسد گام موثری برای ایجاد ثبات در درآمدهای شهرداری محسوب می شود.

**انتصاب هایم قومیتی نبود
شهردار سابق تهران همچنین با ارائه توضیح درباره مسائل قومیتی و انتصاباتش در شهرداری گفت: در دوره مدیریتم 27 نفر را منصوب کردم که تنها 6 نفر آنها از قومیت خاص هستند.
وی گفت: بیش از حد متعارف در بحث قومیت صحبت شد در حالی که این کشور مرکز تنوع قومیتی و هزاران سال است که اقوام مختلف در صلح و دوستی در کنار هم زندگی می کنند.
افشانی خطاب به کسانی که به بحث قومیتی می‌پردازند اظهار داشت: بگذارید مردم در صلح و آرامش زندگی کنند.
وی همچنین در ادامه سخنان خود خطاب به رسانه‌ها گفت: وظیفه شما بیان حقایق به جامعه است.
به گزارش ایرنا افشانی از 23 اردیبهشت ماه امسال به عنوان دومین شهردار منتخب شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم- پس از محمد علی نجفی- فعالیتش را آغاز کرده بود.
شورای اسلامی شهر تهران 22 آبان ماه جاری پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری را به عنوان شهردار منتخب برگزیدند و باید به تایید وزارت کشور برسد.
باتوجه به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای شهرداران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران 27 آبان ماه حناچی را به عنوان سرپرست شهرداری نیز انتخاب کردند و منتظر تایید حکم شهردار منتخب خود هستند.

تهرام/9343/3225/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.