به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسین مقیمی شامگاه دوشنبه در جلسه رسیدگی به مشکلات فضاهای آموزشی استان تهران که با حضور فرمانداران و مدیران کل آموزش و پرورش شهر و شهرستان های استان در محل استانداری برگزار شد اظهار داشت: بدلیل کمبود فضاهای آموزشی با مشکلات جدی روبرو هستیم و باید برای رها شدن از این مشکلات طی 4 سال آینده 20 هزار کلاس درس جدید احداث شود.
وی با بیان اینکه کمبود فضاهای آموزشی موجب افت تحصیلی دانش آموزان می شود،افزود: جمعیت دانش آموزی در استان تهران همه ساله بیشتر می شود و با توجه به رشد سریع جمعیت در شهر تهران و شهرستان های اطراف پایتخت از جمله پردیس، پرند، قدس، اسلامشهر باید مشکل کمبود فضاهای آموزشی را در 4 سال آینده برطرف کنیم.
مقیمی ادامه داد: سالیانه باید 4 هزار مدرسه تخریب و بازسازی شود که بیشتر این مدارس یک طبقه هستند و برای جبران کمبود کلاس های درس، این مدارس بصورت 3 طبقه ساخته می شوند تا حدود 50 درصد به تعداد کلاس درس استان افزوده شود.
وی با بیان اینکه بودجه دولت محدود است و پول کافی برای مدرسه سازی ندارد تصریح کرد: با هماهنگی های انجام شده با فرمانداران و طی برنامه تنظیم شده قرار شد 20 هزار کلاس درس با کمک سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات صندوق توسعه ملی و از محل اعتبارات ارزش افزوده، شهرداری ها و دهیاری ها، خیرین مدرسه ساز، کارخانجات ، بانک ها و سایر موسسات اقتصادی در سطح استان تهران ساخته شود.
استاندار تهران با بیان اینکه 17 درصد جمعیت دانش آموزی کشور در استان تهران مشغول به تحصیل هستند گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر سهم واقعی سرانه دانش آموزی را به استان پرداخت نکرده است و اگر اعتبارات سرانه جمعیتی دانش آموزی بصورت واقعی به استان تعلق بگیرد از این محل نیز می توان در امر مدرسه سازی استفاده کرد.
وی تراکم دانش آموزان در مدارس بسیاری از شهرستان های استان تهران از جمله شهرستان های قدس، اسلامشهر، بهارستان و برخی مناطق شهر تهران بسیاربالا اعلام کرد و گفت: در گزارشات مدیران آموزش و پرورش مشخص شد که بیش از نیمی از این مدارس بصورت 2 شیفته اداره می شوند.
مقیمی همچنین گریزی نیز به اقدامات انجام شده طی مسئولیت خود به عنوان استاندار تهران زد و خطاب به فرمانداران و همه مدیران حاضر در این جلسه گفت: فرصت خدمت گذاری بسیار کوتاه است و اگر 40 سال هم خدمت کنی این فرصت به سرعت می گذرد و باید برای خدمت رسانی به مردم از دقایق مسئولیت خود استفاده کرد.
وی با بیان اینکه بنده تا روز چهارشنبه هفته جاری و تا ساعت 4 بعدازظهر استاندار تهران هستم تاکید کرد: طبق قانون از روز شنبه 26 ماه جاری مدیران بازنشسته نمی توانند در محل کار خود حضور پیدا کنند و بنده هم از این قانون تمکین می کنم.
مقیمی تصریح کرد: در مدتی که به عنوان استاندار تهران بودم با سفر به شهرستانهای استان مصوبات و تصمیمات سفر به سندتبدیل کردم و از فرمانداران می خواهم این سند را نقشه راه خود قرار دهند تا مشکلات مردم مرتفع شود.
وی خطاب به فرمانداران گفت که سند راهبردی را ناموس کاری خود بدانید و تا زمانی که مسئولیت دارید تمامی برنامه های این سند را اجرایی و عملیاتی کنید.
مقیمی با بیان اینکه استان تهران با مشکلات زیادی روبرو است تاکید کرد: بودجه سالیانه این استان 230 میلیارد تومان است که کمتر از بودجه استان چهارمحال و بختیاری و بسیاری دیگر از استان های کشور است و با مشکلات زیاد در بخش های مختلف نمی توان با این بودجه اندک کارها را پیش برد.
در این جلسه همچنین مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: یک میلیون و ٩٥٦ هزار و ٧١٨ دانش آموز در 7 هزار و 355 مدرسه دولتی و غیردولتی با 70 هزار و 109 کلاس درس در استان تهران مشغول به تحصیل هستند.
علی شهری تصریح کرد:حدود 20 هزار کلاس درس در شهر و شهرستان های استان تهران نیازمند تخریب و بازسازی دارد و اگر سالیانه 4 هزار کلاس درس تخریب و بازسازی شوند طی 4 سال این موضوع تا حدودی برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس شهر تهران قدمت بالای 50 سال دارند خاطرنشان کرد: این مدارس فرسوده هستند و با اعتبارات دولتی، بخش خصوصی و خیرین مدرسه ساز باید تخریب و بارسازی شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران سرانه فضاهای فیزیکی آموزشی در استان به ازای هر دانش‌آموز 4.52 مترمربع اعلام کرد و گفت: میانگین تراکم دانش آموزی در کلاس های استان 31 نفر و در بعضی از مناطق به 40 نفر رسیده که این عدد بالاتر از میانگین کشوری است.
همچنین در این جلسه فرماندار شهرستان تهران گفت: شهرداری ها و دهیاری ها در امر مدرسه سازی می توانند کمک بسیار خوبی داشته باشند و طی تفاهم نامه ای که در آینده ای نزدیک با شهرداری تهران امضا می شود در 21 منطقه پایتخت که تحت پوشش فرمانداری تهران است در هر منطقه 3 مدرسه توسط شهرداری تهران احداث شود.
عیسی فرهادی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده در سطح شهرستان تهران قرار شده، یک هزار و 200 کلاس درس توسط شهرداری ها و دهیاری ها، یک هزار و 400 کلاس درس توسط مراکز صنعتی، اقتصادی و بانک ها، یک هزار و 400 کلاس درس توسط نهادهای مردمی و خیرین مدرسه ساز ساخته شود که عملیات احداث این کلاس ها تا پایان امسال عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
وی گفت: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران تاکنون کمبودی در زمینه فضاهای آموزشی در روستاها اعلام نکرده که اگر این کمبودها اعلام شود آمادگی داریم امسال در تمامی روستاها اطراف تهران مدرسه بسازیم.
جلسه رسیدگی به وضعیت فضاهای آموزشی استان تهران شامگاه دوشنبه به ریاست محمد حسین مقیمی و تمامی فرمانداران شهرستان های استان تهران در محل استانداری برگزار شد.
تهرام/7243 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.