به گزارش ایرنا مانور پدافند غیرعامل با حضور سردار سرتیپ دوم حسین آل اسحاق جانشین فرماندهی سازمان پدافند غیرعامل و جمعی از مسئولان روز دوشنبه در دبیرستان پسرانه استاد پورداوود منطقه 4 برگزار شد.
وی اظهارداشت:موضوع دفاع به 2 دسته عامل و غیرعامل تقسیم می شود و کشور ما دفاع عامل را طی هشت سال با مقاومت مردم قهرمان تجربه کردیم.
جانشین فرماندهی سازمان پدافند غیرعامل گفت: در دفاع مقدس بسیاری از اقشار نظامی و غیرنظامی از جمله دانش آموزان با رشادت هایی که از خود نشان دادند اجازه ندادند وجبی از خاک کشور به دست دشمن بیفتد.
وی با اشاره به دفاع غیرعامل اظهارداشت: در این دفاع همه مردم، سازمان ها و دستگاه های اجرایی مشارکت دارند و اقدامات لازم در حوزه مدرسه آغاز می شود.
وی افزود: برق، آب، گاز و مخابرات باعث گرمی و انرژی مدرسه باید در وضعیت پایدار قرار بگیرد اگر این زیرساخت ها تداوم کافی نداشته باشد، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
جانشین سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: برخی تهدیدات امروز علیه کشور ما،کار دست بشر و برخی طبیعی است و باید به گونه ای در جامعه آمادگی ایجاد کنیم تا پایداری ما حفظ شود.
وی اظهارداشت: آنچه در 40 سال اخیر آموخته ایم بیشتر در حوزه علم بوده و قابل تقدیر است اما آنچه امروز باید به آن پرداخته شود آموزش دانش آموزان برای مقابله با تهدیدات جامعه است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این مراسم اظهارداشت: در نظام تعلیم و تربیت علاوه بر علم آموزی مسائل اجتماعی نیز باید آموخته شود که پدافند غیرعامل یکی از این نیازهای اجتماعی است.
عباسعلی باقری افزود: جنگ ها همیشه کشور را تهدید کرده و کشور ما در برهه هایی از زمان هم با جنگ و وقوع حوادث طبیعی مواجه و دچار خسارت هایی شده است.
وی افزود: نیرو های نظامی همواره آماده دفاع از کشور هستند اما در زمان بروز حوادث ناگوار همه مردم باید آماده پایداری باشند تا در صورت بروز حوادث با خسارت کم تری مواجه شویم.
سیدعلیرضا حسینی شهردار منطقه 4 تهران نیز در این مراسم با اشاره به داشتن طرح جامعی برای مقابله با آسیب های احتمالی گفت: در قالب این طرح باید در زمان بحران ماموریت های مشخص شود.
وی افزود: از 400 مدرسه منطقه چهار، اکثر مدارس استحکام کافی ندارند که انتظار داریم با هماهنگی انجام شده با آموزش و پرورش فضای ایمنی برای دانش آموزان ایجاد شود.
اجرای مانور با موضوع پدافند غیرعامل و امدادرسانی و اجرای برنامه های فرهنگی از دیگر بخش های این برنامه بود.

** پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است

پدافند غیر عامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که به جنگ‌افزار نیاز نداشته و با اجرای آن می‌توان از واردشدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
همچنین پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است.
در پدافند غیرعامل تمامی نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.
تهرام/7245/3225 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.