پرسپولیس در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل کاشیما آنتلرز به گل نرسید و با توجه به شکست 2 بر صفر در بازی رفت، از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماند و تیم ژاپنی جام قهرمانی را بالای سر برد. با این حال، یک روز باشکوه با حضور حدود 100 هزار هوادار مشتاق که از سراسر ایران به ورزشگاه آزادی رفته بودند، رقم خورد. هوادارانی که در میان آنها زنان علاقه‌مند به فوتبال نیز حضور داشتند و در کنار تماشاگران مرد، تماشای بازی فینال را از نزدیک تجربه کردند. موضوعی که بازتاب‌های زیادی داشت و جیانی اینفانتینو رئیس فیفا و شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا که در ورزشگاه حضور داشتند، به تمجید از این موضوع پرداختند و از اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان به دلیل رخ دادن این اتفاق تشکر کردند. با این حال، بازی پرسپولیس و کاشیما از آن دست دیدارهایی بود که می‌توان آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. این موضوع باعث شد خبرنگار «ایران» با تعدادی از پیشکسوتان پرسپولیس، ورزشکاران و کسانی که به نوعی با این بازی در ارتباط بودند، گفت‌وگویی انجام دهد.
حضور برای عموم خانم ها آزاد شود
محمد پنجعلی، کاپیتان سابق تیم ملی و پرسپولیس که خودش سابقه بازی در فینال جام درجام باشگاه‌های آسیا برابر نیسان ژاپن را در ورزشگاه آزادی دارد، درخصوص بازی سرخپوشان پایتخت برابر کاشیما گفت: «پرسپولیس با بضاعت و شرایطی که داشت در این مسابقه به میدان رفت و در نهایت به نایب قهرمانی آسیا رسید که به نظرم کمتر از قهرمانی نیست. حریفان پرسپولیس در این رقابت‌ها تا بن دندان مسلح بودند ولی ما حتی روی نیمکت هم بازیکن نداشتیم. با این حال، بچه‌ها تلاش زیادی انجام دادند و خودشان را تا فینال رساندند. جو ورزشگاه به قدری خوب بود که تماشاگران پس از بازی هم تیم را بخوبی تشویق کردند.» واکنش پنجعلی به حضور زنان در ورزشگاه آزادی چنین است: «این حضور بانوان خیلی خوب بود و امیدوارم روزی فرا برسد که این حضور برای عموم آزاد شود و هر کسی که دوست داشت، به ورزشگاه برود. واقعاً چه ایرادی دارد؟ این موضوع از لحاظ فرهنگی خیلی به جو ورزشگاه‌های ایران کمک می‌کند و در این بازی هم دیدید که چقدر فضای ورزشگاه عالی بود.»
زمان تشییع هادی به ورزشگاه رفتم!
معصومه ابراهیم‌پور، همسر ‌هادی نوروزی کاپیتان فقید پرسپولیس که از تلویزیون این بازی را تماشا کرده، می‌گوید: «پرسپولیسی بودن و در کل هوادار بودن خیلی حس خوبی است. ما در طول بازی خیلی استرس داشتیم. ‌هانی که اصلاً روی هوا بود. کمی هم تلویزیون منزل ما مشکل پیدا کرده بود که باعث شد او به خانه همسایه برود و بازی را ببیند.» وی ادامه داد: «من معمولاً سعی می‌کنم که شب‌ها که خلوت‌تر است، به سر مزار ‌هادی بروم اما وقتی شب قبل از بازی به آنجا رفتم، دیدم که هواداران هستند و دارند سر مزار فاتحه می‌خوانند. مطمئناً روح ‌هادی هم از بازی هم‌تیمی‌هایش شاد شده.» همسر نوروزی درباره حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی هم چنین نظر داد: «حضور بانوان در ورزشگاه خیلی خوب بود و باعث می‌شود که فرهنگ ورزشگاه تغییر کند. وقتی خانم‌ها به استادیوم می‌آیند، توهین از بین می‌رود. چون همه می‌دانند که ناموس‌شان در ورزشگاه است و حرفی نمی‌زنند که بد باشد.» وی که اولین بار برای مراسم تشییع همسرش پا به ورزشگاه آزادی گذاشته بود، احساس خود را اینطور بیان کرد: «واقعاً آن روز عذاب‌آورترین روز زندگی‌ام بود. من 10 سال همسر‌ هادی بودم اما حتی یک بار هم نتوانستم از نزدیک بازی او را در ورزشگاه ببینم. حالا هم وقتی دوباره به استادیوم می‌روم که‌ هانی بزرگ شده باشد و پیراهن شماره 24 پدرش را پوشیده باشد.»
با خانم‌ها اتفاق بدی نیفتاد
شاهین ایزدیار، دارنده 6 مدال طلا و یک نقره بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا در رشته شنا که یکی از هواداران سرسخت پرسپولیس است، همانند بازی با السد، در این بازی هم به استادیوم آزادی رفت تا از تیم محبوبش در فینال حمایت کند. وی در این خصوص گفت: «من بازی قبل را در VIP تماشا کردم اما چون در این بازی مقامات آمده بودند، بازی را روی سکوها و کنار مردم دیدم. فکر می‌کنم تاحدودی توقعات از تیم بالا رفته بود اما بچه‌ها با دست بسته بهترین نتایج را کسب کردند.» ایزدیار به حضور خانم‌ها در ورزشگاه اشاره کرد: «خیلی خوب بود و امیدوارم که تداوم داشته باشد. همه دیدند که هیچ اتفاقی هم نیفتاد و خانم‌ها کنار آقایان بازی را دیدند و تیم را تشویق کردند و مطمئناً حضور آنها خیلی به جو ورزشگاه کمک می‌کند.»
آرزوی فغانی برای خانم‌ها
علیرضا فغانی، داور بین‌المللی ایران یکی از کسانی بود که قبل از بازی فینال با شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار کرد. وی در این خصوص گفت: «به هتل رفته بودم تا با آقای ‌هانی بالان نایب رئیس کمیته داوران AFC و عضو کمیته داوران فیفا دیدار کنم که آنجا آقای شیخ سلمان را هم دیدم و با هم احوالپرسی کردیم.» وی درباره قضاوت احمد ابوبکر الکاف، داور عمانی بازی برگشت فینال چنین نظر داد: «من به عنوان یک داور فعال در فوتبال، اجازه ندارم درباره داور دیگری صحبت کنم و باید کارشناسان داوری نظر دهند اما در کل همه چیز خوب بود غیر از نتیجه که به سود نماینده کشورمان رقم نخورد. با این حال، همه چیز در بازی فینال خوب بود و همه مسئولان عالی رتبه فوتبال جهان دیدند که ایران هم توانایی برگزاری بازی‌هایی در چنین سطحی را دارد و باید تدابیری اندیشیده شود تا با بهتر کردن امکانات، بتوانیم میزبان مسابقات مهم باشیم.»
فغانی درباره جو ورزشگاه آزادی و حضور خانم‌ها در این بازی هم ابراز رضایت کرد: «من که بازی را از تلویزیون دیدم ولی خدا را شکر جو ورزشگاه خیلی خوب بود و روز بزرگی برای فوتبال ایران رقم خورد. درباره خانم‌ها هم باید بگویم همه دیدند که مشکلی به وجود نیامد و با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، خانم‌ها آمدند و خیلی راحت بازی را تماشا کردند و امیدوارم فضایی به وجود بیاید که تماشای بازی در دیدارهای بعدی هم برای خانم‌ها قابل دسترس باشد.»
بالاخره دخترانم به ورزشگاه رفتند
محمود خوردبین، سرپرست سابق پرسپولیس هم یکی از کسانی بود که این دیدار را از نزدیک و در کنار دوست و هم‌تیمی قدیمی‌اش علی پروین تماشا کرد. وی در این خصوص گفت: «خیلی حس خوبی بود که این بازی را در کنار هواداران و علی آقا تماشا کردم. تماشاگران خیلی التهاب داشتند که تیم گل بزند ولی کاشیما کاملاً دفاع می‌کرد و اجازه نداد دروازه‌اش باز شود. البته تماشاگران خیلی خوب تیم را تشویق کردند و صدای بوق‌ها در لحظاتی روی بچه‌های خود ما هم تأثیر گذاشته بود.» وی درباره حضور خانم‌ها در ورزشگاه هم چنین صحبت کرد: «کار بسیار قشنگی بود که اجازه دادند خانم‌ها به ورزشگاه بیایند و بازی را ببینند. امیدوارم باز هم این اتفاق بیفتد و خانم‌ها خودشان بتوانند راحت بلیت تهیه کنند و به ورزشگاه بیایند. وقتی آنها به ورزشگاه آمدند، یک کلمه حرف بی‌ادبی از دهان تماشاگران بیرون نیامد و این خیلی خوب بود.» خوردبین که دخترانش هم به ورزشگاه رفته بودند، در این خصوص چنین واکنشی داشت: «بالاخره و پس از سال‌ها که از حضور من در فوتبال می‌گذرد، دختران من هم یک بازی فرصت پیدا کردند که بازی تیم محبوب‌شان را در ورزشگاه ببینند. آنها از این موضوع خیلی خوشحال بودند که این موضوع باعث شادی ما هم شد.»
روزنامه ایران
تهرام/7247/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.