١٩ آبان تا ٢٥ آبان ماه هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، زینب نصیری ضمن تشریح برنامه های هفته ملی دیابت اظهارداشت:پایگاه های مشاوره دیابت در معابر پرتردد محلی، ایستگاه های مترو، میادین میوه و تره بار، فروشگاه های شهروند، سراهای محلات، ساختمان های مرکزی شهرداری در مناطق، مجموعه های ورزشی و تفریحی و... برای عموم شهروندان برپا می شود.
وی گفت:تست احتمال سنجی ابتلا به بیماری دیابت ویژه شهروندان در پایگاه های مشاوره و غربالگری و پرسنل شهرداری با بهره مندی از ظرفیت شرکای اجتماعی به همت اداره کل سلامت شهرداری تهران در سطح مناطق 22گانه صورت می گیرد.
نصیری، معرفی فعالیت و عضوگیری کانون دیابت در محلات، پخش کلیپ و شعارهای آموزشی در ایستگاه های مترو، تبلیغات محیطی در مناطق را از دیگر برنامه های محور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در حوزه بیماری دیابت با تاکید بر پیشگیری و کنترل دیابت عنوان کرد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به برگزاری برنامه «گفت و گو در شهر» در 22 منطقه پایتخت افزود: این برنامه با محوریت موضوع دیابت و راهکارهای پیشگیری و کنترل عوارض ناشی از آن در یکی از اماکن مناسب هر یک از مناطق با مشارکت کانون پزشکان و کانون پیشگیری از چاقی برگزار می شود.
وی اعلام کرد: سه ویژه برنامه نیز در این زمینه به همت مناطق سه و 11 و 20 برگزار و از شهروندان استقبال می شود.
نصیری با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی و برنامه های تفریحی ویژه اعضای کانون دیابت در سطح محلات پایتخت گفت: این مسابقات ویژه اعضای کانون دیابت با هدف روحیه بخشی به بیماران دیابتی و تقویت مشارکت آنان در برنامه ها و فعالیت های اجتماعی به صورت محله ای و منطقه ای اجرا می شود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: «جشنواره غذا و شیرینی دیابتی» از دیگر برنامه های هفته ملی دیابت است که با هدف معرفی غذاها و شیرینی های مناسب بیماران دیابتی در مناطق 22 گانه برگزار می شود.
وی، برگزاری تور گردشگری ویژه دبیران محلات کانون دیابت در مناطق 22 گانه، تجلیل از دبیران فعال و مشارکت جو کانون دیابت محلات و برگزاری همایش در سراهای محلات و مدارس با استفاده از ظرفیت سایر کانون های مرتبط نظیر کانون پزشکان، کانون پیشگیری از چاقی، کانون مادر و کودک و سازمان های مردم نهاد حوزه دیابت را از دیگر برنامه های هفته ملی دیابت عنوان کرد.
نصیری با اشاره به ویژه برنامه های مناطق شهر تهران به مناسبت هفته ملی دیابت گفت: پیاده روی بزرگ شهروندان به مناسبت روز دیابت در منطقه 8 با حضور 2 هزار نفر از شهروندان منطقه و مشارکت سازمان های مردم نهاد و شرکای اجتماعی فعال در حوزه دیابت، ارائه خدمات غربالگری و مشاوره پزشکی، دهکده دیابت در منطقه 3 با ارائه خدمات مشاوره پزشکی و غربالگری در این هفته برگزار می شود.
وی، اجرای برنامه های ورزشی، تفریحی و سرگرمی و چارسوق پیشگیری از دیابت در قالب چهار ایستگاه تغذیه سالم، مشاوره پزشکی، غربالگری، تاثیر سلامت روان و اجتماعی در دیابت، تئاتر میدانی، برگزاری برنامه های شاد و تفریحی توسط منطقه 11 در زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) را از دیگر برنامه های شهرداری تهران به مناسبت هفته ملی دیابت برشمرد.
نصیری با اشاره به افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان گفت: طی سال های اخیر این بیماری به بزرگتری اپیدمی تاریخ تبدیل شده به طوری که تا پایان سال 2017 بیش از 425 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 سال دنیا مبتلا به دیابت بودند که تا سال 2045 بیش از 619 میلیون نفر خواهند شد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران، رشد ابتلا به دیابت در کشور ایران و در منطقه خاورمیانه را نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر دانست و افزود: بر اساس آمار موجود، حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشورمان مبتلا به دیابت هستند و حداقل 25 درصد آن از بیماری خود، آگاه نیستند.
وی گفت: در شهر تهران نیز حدود 13 درصد افراد مبتلا به دیابت هستند که با احتساب افراد مستعد به این بیماری، رقم قابل توجهی به نظر می رسد.
نصیری، شناسایی موارد جدید، آموزش و کنترل منظم و دائمی بیماری را به عنوان سه رکن اصلی در خصوص این بیماری برشمرد و تاکید کرد: امروزه شناسایی مبتلایان به دیابت در کمترین زمان ممکن برای پیشگیری از بروز شایع ترین عامل معلولیت های ناشی از این بیماری نظیر نابینایی، قطع عضو، از بین رفتن کلیه ها و... اهمیت بسیاری دارد.
به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران، در چند سال اخیر این اداره کل با نگاه سلامت محور در جامعه شهری تهران بزرگ، «کانون های پیشگیری از دیابت» را در محلات پایتخت تشکیل داده تا در راستای ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی مبتلایان به دیابت و نیز افزایش آگاهی و حساس سازس شهروندان به این بیماری تلاش کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به نقش و جایگاه ویژه شهرداری تهران در آموزش و ارتقای سطح سلامت شهروندان و وجود ظرفیت های ویژه در این حوزه، ادارات سلامت مناطق 22گانه با استفاده از ظرفیت های درون بخشی، کانون های اجتماعی سلامت محور، سازمانهای دولتی وغیردولتی بتوانیم گام های موثری را در کاهش ابتلا به دیابت در جامعه برداریم.
نصیری با اشاره به اسامی روزهای هفته ملی دیابت گفت: شنبه 19آبان روز «دیابت، رسانه و خانواده»، یکشنبه20 آبان روز «دیابت، آموزش و خانواده»، دوشنبه21 آبان روز «دیابت، تغذیه و خانواده»، سه شنبه 22 آبان روز «دیابت، سازمان های مردم نهاد و خانواده»، چهارشنبه 23 آبان روز «دیابت، غربالگری و خانواده»، پنجشنبه 24 آبان روز «دیابت، مشارکت های محلی و خانواده» و جمعه 25 آبان روز «دیابت، فعالیت بدنی و خانواده» نامگذاری شده است.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.