به گزارش ایرنا، مردم مومن و خداجوی تهران و شهرستان ری در روز 30 صفر در سوگ شهادت امام رضا (ع) با برگزاری آیین های عزاداری، به سوگ نشسته و اشک ماتم ریختند.
عزاداران در قالب هیات های سینه زنی و زنجیرزنی با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و حضرت حمزه(ع) و طاهر(ع) این مصیبت بزرگ را به پیشگاه ایشان تسلیت گفته و عشق و ارادت خویش را به اهل بیت(ع) نمایش گذاشتند.
در مراسم عزاداری روز شهادت امام رضا(ع) سخنرانان و واعظان مذهبی گوشه هایی از سیره گهربار ایشان را بیان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز نوحه سرایی کردند و مردم عزادار نیز با سوز دل و دیدگانی گریان، بر سر و سینه زدند.
مراسم سوگواری 30 صفر با حضور اقشار مختلف مردم و ارادتمندان به ثامن الحجج(ع) و خاندان نبی مکرم اسلام(ص) در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) نیز برگزار شد.
سایر بخش های شهرستان ری از جمله باقرشهر، کهریزک، حسن آباد و روستاهای جنوب تهران با اجرای برنامه های سخنرانی وعاظ مذهبی، نوحه خوانی، ایستگاه های صلواتی، مراسم های فرهنگی، نمایشگاه های مختلف و اجرای تعزیه خوانی پذیرای چشمان اشکبار محبان اهل بیت(ع) است.
حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعدﺓ الحرام سال 148 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.
خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به گونه ای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خود کرده بود بطوری که با مردم در نهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار می کرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمی دانست.
این امام بزرگوار بسیار به مستمندان رسیدگی می ‏کرد و به دادن صدقه به ویژه در شب های تار و به صورت پنهانی بسیار مبادرت می ‏کرد و هیچ فرقی میان غلامان و اشراف و اقوام و بیگانگان نمی‏ گذاشت.
غلبه ایشان در مناظرات علمی با پیروان سایر مذاهب و ادیان موجب شد تا ایشان از نظر علمی در دوران خویش زبانزد عام و خاص شود ضمن اینکه ایشان شاگردانی بسیاری را از جمله فضل بن شاذان، صفوان بن یحیی و زکریا بن آدم تعلیم و تربیت کرد.
امام رضا (ع) در سن 35 سالگی عهده دار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان شد و سرانجام مامون عباسی این امام همام را درحالیکه 55 سال از عمر بابرکت ایشان می گذشت در سحرگاه روز آخر صفر سال 203 هجری قمری به شهادت رساند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد بخاک سپرده شد که امروز پناهگاه عاشقان اهل بیت(ع) است.
3218//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.