به گزارش ایرنا، مجید صفری روز سه شنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین موضوعات در شهرستان مدیریت مصرف آب شرب و کشاورزی است و با توجه به اولویت شهرستان در توسعه گردشگری، رفع مشکلات حوزه آب یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه تامین آب سه حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری یک ضرورت است، بیان کرد: دماوند در خصوص صدور سند برای حرائم رودخانه های شهرستان پیشرفت خوبی داشته و تاکنون 67 هزار متر مربع آزاد سازی صورت گرفته است که البته در بخش رودهن نیاز به تلاش بیشتر است.
فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه 88حلقه چاه غیر مجاز مسلوب المنفعه شد، عنوان کرد: نصب کنتور هوشمند به منظور کنترل میزان مصرف چاه های مجاز در دستور کار قرار دارد و در بخش کشاورزی نیز با مکانیزه کردن مصرف آب می توان در حفظ منابع آبی زمینی گام موثری برداشت.
وی اضافه کرد: در خصوص هزینه های مربوط به مسلوب المنفعه کردن چاه های غیر مجاز بخشی از آن از طریق اعتبارات استانی و بخشی دیگر از محل اخذ جرائم حاصل از استفاده غیر مجاز آب هزینه می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: میزان مصرف آب نهادها و ارگان های مختلف نیز تحت کنترل قرار دارد و اخطارهای لازم صادر شده است.

**حفاظت از رودخانه ها یک ضرورت در بهبود آبهای زیرزمینی است
منصور مردانی، رئیس امور منابع آب شهرستان دماوند در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص فعالیت این نهاد طی 7 ماه گذشته پرداخت و اظهار داشت: در سطح شهرستان 590 حلقه چاه کشاورزی، 224 حلقه چاه شرب شهری و 80 حلقه چاه شرب روستایی وجود دارد؛ همچنین 28 حلقه چاه مربوط به حوزه صنعت و 39 حلقه چاه مربوط به حوزه خدمات است.
وی با بیان اینکه بیش از یکصدمیلیون متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی توسط چاه های مجاز برداشت می شود، گفت: 80درصد آب شهرستان در بخش کشاورزی و کمترین میزان در بخش صنعت مصرف می شود.
رئیس امور منابع آب شهرستان دماوند با تاکید براینکه مهم ترین بخش عملیاتی این نهاد آزاد سازی بستر و حریم رودخانه ها است، بیان کرد: مساحتی که بدین منظور در کل سال مشخص شده 80 هزار متر مربع بوده که تاکنون در سطح شهرستان 67 هزار متر مربع آزاد سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد چاه های موجود شهرستان با پتانسیل منطقه و امکانات موجود این نهاد همخوانی ندارد، خاطر نشان کرد: در سال گذشته 135 حلقه چاه برای شهرستان در نظر گرفته شده بود که این میزان در سال جاری به 270 حلقه چاه رسیده و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، در تلاش هستیم تا به این عدد دست یابیم.
مردانی با اشاره به اینکه در مجموع 961 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان وجود دارد، گفت: 88 حلقه چاه غیر مجاز در منطقه پر شده که تا تعداد 66 لیتر در ثانیه آبدهی داشتند و 9 دهم میلیون متر مکعب حجم آبدهی آن بوده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون 34 مورد کنتورهای هوشمند نصب شده است، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و 900 میلیون تومان هزینه مربوط به بهره برداران چاه های مجاز اخذ شده است و تاکنون توانسته ایم 90 درصد برنامه سالیانه را محقق کردیم.
وی با اشاره به دیگر برنامه های انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، به صدور 1550 مورد اخطاریه در خصوص آب های زیرزمینی، به روز نمودن پروانه چاه های کشاورزی، تجهیز چاه ها به کنتور هوشمند، صدور 134 مورد پروانه و صدور 685 اخطاریه به منظور پر کردن چاه های غیر مجاز پرداخت.

**107 لیتر بر ثانیه از منابع آب شرب شهرستان برای فضای سبز شهرداری‌ها استفاده می‌شود
این مقام مسئول با بیان اینکه تعیین تکلیف چاه های مجاز و غیر مجاز در اختیار شهرداری ها، در دستور کار قرار دارد، افزود: حدود 107 لیتر در ثانیه از آبی که باید در اختیار آبفای شهری باشد مورد استفاده شهرداری‌ها است و با آن فضای سبز را آبیاری می‌کند که این یکی از بزرگترین معضلات شهرستان است.
مردانی در خصوص میزان آب سطحی در سطح شهرستان بیان کرد: حدود 220 کیلومتر طول رودخانه‌های شهرستان است که در سال گذشته توسط اداره ثبت حدود 40 هکتار از اراضی بستر رودخانه منطقه دلیچایی آزاد سازی شد، اما تاکنون در بخش رودهن موفق نبودیم.
رئیس امور منابع با تاکید بر اینکه در زمینه آب های سطحی برنامه عملیاتی داریم، خاطر نشان کرد: مقرر شده 8 هکتار آزادسازی صورت گیرد که تاکنون حدود 6 هکتار آزاد سازی انجام شده و در روزهای آتی در منطقه 'ذره در' 30 مورد قلع و قمع خواهیم داشت و حدود 1.3 هکتار آزاد خواهد شد.
این مقام مسئول تاکید کرد: در صورتی که می خواهیم وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی را بهبود بخشیم، باید برای رودخانه‌ها هزینه و از آن محافظت کنیم.
وی در خصوص تانکرهای حمل غیر مجاز آب تصریح کرد: طبق قانون آب فروشی و خروج آن جرم محسوب می‌شود که مقرر شده دو حلقه چاه در شهرهای دماوند و آبسرد تعبیه شود تا به صورت ساماندهی شده تانکرهای حمل آب در منطقه مستقر شوند تا از فعالیتهای غیر مجاز جلوگیری شود.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.