آرمان: گرچه ثبات مدیریتی در پیشرفت همه جوامع نقش تعیین کننده دارد، اما اگر قانونی به تصویب مجلس رسیده و پس از آن در شورای نگهبان تایید شده است، شأن قانون ایجاب می‌کند در مرحله اجرا به محک آزمون درآید و اگر در اجرا کاستی‌های خود را نشان داد، آنگاه در گام‌های بعدی به جنبه‌های نارسای آن توجه و اشکالات را برطرف کرد. دقیقا به همان صورت که به دلیل پادرجایی و ماندگاری بیش از حد برخی مدیران در جایگاه‌های مدیریتی، مجلس قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها را تصویب کرد و به تایید شورای نگهبان هم رسید.
اگر کسانی نگران این باشند که با تغییر و تحول در جایگاه‌های مدیریتی به کشور ضربه وارد می‌شود؛ احتمالا به یاد ندارند که روزگاری در این کشور انقلابی صورت گرفت و جوان‌هایی که چندان تجربه‌ای هم نداشتند توانستند کشور را از گلوگاه‌های سخت عبور دهند.
امروز که چهار دهه از آن روزها می‌گذرد که به طریق اولی نگرانی‌ها باید کمتر باشد. از این زاویه است که به نظر می‌رسد در تلاش‌هایی که برای مستثنا کردن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان انجام می‌شود بیشتر از آن‌که با رعایت جنبه‌های کارشناسی موضوع باشد، با سیاسی‌کاری انجام می‌شود.
البته به شکل طبیعی می‌توان ناراحت بود که مدیریت شهری با چنین مشکلی مواجه شده، اما قانون برتر از شهرداری و برتر از هر مدیری است و نمی‌توان به دلایل سیاسی از اجرای قانون جلوگیری کرد چه رسد به اینکه کسانی داعیه‌دار این پیگیری شده‌اند که روزگاری بر اجرای قانون تاکید می‌کرده‌اند. درباره خبرهای معطوف به استفساریه مجلس، محمدرضا بادامچی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به ترافیک کاری مجلس، در دستور کار قرار گرفتن طرح استفساریه تا پیش از 26 آبان تقریبا غیرممکن است و پس از 26 آبان نیز تمام افراد مشمول این قانون باید سمت خود را واگذار کنند.
به هر حال موضوع تعیین شهردار جدید گروه‌ها و احزاب سیاسی را به میان کشید و این فعالیت برای تاثیرگذاری در موضوع شهردار تهران تا جایی پیش رفت که محسن هاشمی در حاشیه مجلس ختم همسر محمد نعیمی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا شما گزینه حزب کارگزاران برای تصدی شهرداری تهران هستید، با صراحت روشنی پاسخ داد: شهردار تهران را اعضای شورای شهر انتخاب می‌کنند؛ احزاب در این خصوص تصمیم‌ نمی‌گیرند.

*انتخاب شهردار
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران پس از این جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و از توقف فرایند انتخاب شهردار تهران خبر داد.
وی گفت: طبق برنامه زمان‌بندی که پیش از این اعلام شده بود مقرر شده بود که پنج نفری که قرار است به عنوان کاندیدای شهرداری تهران به صحن بیایند و برنامه‌هایشان را ارائه کنند معرفی کنیم اما ظرف سه روز گذشته پیشنهادی از سوی برخی اعضا ارائه شد که موجب تعویق این فرایند شد.
اعطا افزود: در حال حاضر طرح استفساریه‌ای درباره سرنوشت شهرداران بازنشسته در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح است و احتمالا روز یکشنبه این موضوع در کمیسیون بررسی خواهد شد. بنابراین در جلسه شنبه شورا مقرر شد فرایند انتخاب شهردار را تا تعیین تکلیف این طرح به تعویق بیندازیم.
وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم که شنبه رأی گیری انجام نشود. اگر طرح استفساریه مجلس رأی بیاورد به این معناست که نظر کمیسیون این است که شهرداران بازنشسته از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند که به این ترتیب فرایند را متوقف خواهیم کرد؛ زیرا که این احتمال جدی خواهد شد که در نهایت در صحن مجلس نیز رأی بیاورد.
اگر مهلت قانونی مقرر برای حضور بازنشستگان در پستی که دارند به اتمام رسید طبیعتا باید آن روز سرپرست انتخاب شود و فرایند انتخاب شهردار جدید به سرعت به جریان می‌افتد. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر موضوع استفساریه روز یکشنبه در کمیسیون اجتماعی مجلس رأی نیاورد روز سه‌شنبه در جلسه علنی رأی گیری انجام خواهد شد و پنج نفر نهایی معرفی می‌شوند. به این ترتیب اگر موضوع طرح استفساریه فردا توسط مجلس رأی نیاورد ادامه فرایند از روز سه‌شنبه دنبال خواهد شد.

*نتیجه استعلام سازمان امور استخدامی
وی درخصوص نامه شورای شهر تهران به سازمان امور استخدامی نیز گفت: نامه ظرف 3 روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. سازمان اداری و استخدامی برای استعلام به اطلاعات بیشتری از جمله کد ملی و سایر موارد نیاز داشت. چون تشابهات اسمی وجود داشته به هرحال اسامی اعلامی را به صورت شفاهی اعلام کرده‌اند و سازمان اداری استخدامی استعلام آن دسته از افرادی را که اطلاعاتشان کامل بوده اعلام کرده است.
اعطا افزود: فرایند هر زمانی که لازم است به سرعت ادامه می‌یابد، اما نیاز بود که در این مرحله با توجه به اینکه مجلس این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کند شورا نیز منتظر تصمیم نهایی مجلس بماند. اسامی 12 نفر مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی شامل معصومه ابتکار، غلامرضا انصاری، پیروز حناچی، مصطفی سلیمی،محسن پورسید آقایی، نصرا... جهانگرد، مناف هاشمی، ایرج معظمی، عباس آخوندی، سمیع‌ا... حسینی مکارم، علی اوسط هاشمی و علی ربیعی است.

*استفساریه 50 امضا می‌خواهد
دیروز یک عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به روال مجلس برای بررسی طرح‌های عادی گفت که در صورت درخواست نمایندگان و تصویب مجلس برای بررسی اولویت‌دار «مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» این احتمال وجود دارد که پیش از پایان مهلت اجرای قانون، تکلیف شهردار تهران مشخص شود.
علی اصغر یوسف‌نژاد اظهارکرد: در صورتی که این طرح در کمیسیون‌ها بررسی و تصویب شود در نوبت بررسی در صحن علنی قرار می‌گیرد که البته طرح‌های یک فوریتی، دو فوریتی و برگشتی‌های شورای نگهبان و همچنین طرح‌ها و لوایح نیمه‌کاره نسبت به این طرح اولویت خواهند داشت.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی که 50 نماینده درخواست بررسی با اولویت این طرح را مطرح کنند و نمایندگان در صحن مجلس با این درخواست موافقت کنند، در این صورت امکان بررسی این طرح با اولویت وجود خواهد داشت و در این شرایط طرح می‌تواند خارج از نوبت مطرح شود. یوسف‌نژاد یادآور شد: با توجه به اینکه مهلت اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان دو ماه پس از ابلاغ قانون که 24 شهریور بوده به اتمام می‌رسد تکلیف شهردار تهران هم باید تا 24 آبان ماه مشخص شود و تنها در صورتی که طرح «مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد، تصویب شود و مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که تا مهلت مذکور این روال طی شود.

*شورای‌شهر پشت شهردار
یک عضو فراکسیون امید هم گفت: نکته درباره آقای افشانی این است که شورای‌شهر تهران به صورت مصمم و یکدست پشت شهردار ایستاده‌اند و از او حمایت کرده‌اند و این جزو اقدامات بی‌نظیر شورا است که در حال انجام است.
الیاس حضرتی به اعتمادآنلاین گفت: این روند همراه با فضای تبلیغاتی و جوسازی‌هایی است که گاه در بیرون وجود دارد و البته غیرمنصفانه هم است. شورای‌شهر بدون توجه به همه این فضاسازی‌ها، شهرداری را که خود انتخاب کرده و 19 رأی به او داده پشتیبانی کرده و پشت او هم ایستاده است.
قائم‌مقام حزب اعتمادملی همچنین درباره زمان ادامه حضور افشانی در شهرداری تهران عنوان کرد: بر همین اساس شورای‌شهر از آقای افشانی درخواست کرده‌اند تا زمانی که قانون به شما اجازه می‌دهد و ما فرایند انتخاب شهردار را طی می‌کنیم، همچنان در این مسئولیت باقی بمانید تا نیازی نباشد که ما سرپرست بگذاریم و به عنوان مثال یک ماه شهرداری با سرپرست اداره شود. محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران هم درباره حواشی و گمانه‌زنی‌ها نسبت به شهردار تهران گفت: همه تلاش شورای شهر حفظ شهردار فعلی تهران است.

*ثبات مدیریتی
گزینه‌های معرفی شده به‌خوبی می‌دانند نبود ثبات در مدیریت شهر چه تبعاتی دارد که از جمله آنها عدم اتمام پروژه‌های عمرانی در جهت آبادانی شهر و ناامیدی مردم و... است مانند دیروز که پیروز حناچی از جمله گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران گفت: «با توجه به مشکلات موجود در شهر، ما هم با سر به سمت شهردار شدن نمی‌رویم»
از سوی دیگر آخوندی هم مشغله فراوان دارد چنانکه وقتی وزیر راه بود مصطفی کواکبیان نماینده تهران در مجلس به این موضوع چنین اشاره کرد:‌ «آخوندی آنقدر مشغله دارد که فرمودند در اسفندماه جلسه شورای ساماندهی امور پایتخت تشکیل شده است، اما من می‌گویم در 12 اسفند سال گذشته بعد از اینکه در مهرماه ما از ایشان سوال کردیم یک جلسه تشکیل شد و الان 8 ماه است که این موضوع یادشان رفته است.» ربیعی هم گزینه شهرداری بود، اما ظاهرا قرار است در دولت مسئولیتی بپذیرد و او هم از دایره انتخاب شهردار خارج است.

*احزاب و شهردار تهران
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران را اعضای شورای شهر انتخاب می‌کنند، گفت: احزاب در این خصوص تصمیم‌ نمی‌گیرند. محسن هاشمی در حاشیه مراسم ختم همسر محمد نعیمی‌پور، عضو سابق حزب اتحاد ملت در جمع خبرنگاران با اشاره به لیست نامزدهای شهرداری تهران گفت: بعضی اعضا، نام بنده را هم در لیست 30 نفره نامزدهای شهرداری تهران قید کرده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما گزینه حزب کارگزاران برای تصدی شهرداری تهران هستید، گفت: شهردار تهران را اعضای شورای شهر انتخاب می‌کنند؛ احزاب در این خصوص تصمیم‌ نمی‌گیرند.
استفساریه؛ راه حل یا ادامه مشکل؟
در این راستا بهمن کشاورز درباره استفساریه به قانونی که هنوز اجرا نشده به «آرمان» گفت: اقداماتی از این گونه سابقه داشته و این که آیا وجود سابقه باعث می‌شود که روند و فرآیند این امکانات قانونی تلقی شود یا خیر بحث جدایی است که بعدها می‌توان به این موضوعات ورود پیدا کرد.
همچنین محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس درباره قانون استفساریه به «آرمان» گفت: در برخی موارد مجریان قانون به جهت ابهامی که در قانون وجود دارد دچار مشکل می‌شوند و هنگامی که در اجرای قانونی ابهام به وجود دارد معمولا از مجلس براساس قانون استفساریه به عمل می‌آورند.
در استفساریه سوال می‌شود که منظور از ماده، تبصره یا عبارت چیست و مجلس هم در مقام توضیح آن استفساریه را پاسخ می‌دهند. در این موضوع باید گفت متن قانون روشن است و نیاز به استفساریه نیست و این دلیلی بود که مجلس به فوریت آن رای نداد. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت درباره اسفساریه به «آرمان» گفت: پاسخ استفساریه طبق آیین‌نامه باید «بلی یا خیر» باشد.
توضیح اضافه‌تری در استفساری نوعی قانون‌گذاری است و شورای نگهبان آن را با عنوان قانون‌گذاری رد خواهد کرد. اشاره ایمن‌آبادی به این است که برخی تلاش می‌کردند موضوع اسفساریه را به شهرداران کل کشور تعمیم داده و پاسخ مجلس را از حالت متمرکز آری یا نه خارج کنند.
ایمن آبادی درباره استفساریه اعتقاد دارد: یک فاجعه‌‌ای در تاریخ قانون‌گذاری وجود دارد که صرفا برای یک نفر قانون‌گذاری اتفاق می‌افتد به آن معنا که فقط برای حفظ شهردار تهران قانون را سوراخ کنیم و این سوراخ کردن قانون و ضمیمه کردن موضوع دیگری به آن مانند ابطال قانون است و خدشه‌ بزرگی به قانون‌گذاری وارد می‌شود.

روزنامه آرمان امروز
9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.