به گزارش ایرنا، اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح به بیستم صفر 61 هجری قمری، چهلمین روز شهادت حسین بن علی فرزند علی بن ابی طالب(ع) و فاطمه زهرا(س)، امام سوم شیعیان است.
اربعین، تجدید میثاق بازماندگان و پیروان اختران فروزانی است که جهان را با نور وجود خود روشنی بخشیدند و با خون خود، شرک و گمراهی و فساد را از جامعه پاک کردند. امام حسین (ع) با ایستادگی در مقابل ستمگران و حاکمان فاسد برای اسلام عزت و افتخار آفرید و مردانگی را در تاریخ جادوانه کرد.
در این روز حماسه ساز، زنان کربلایی با استقامت و بردباری راه حسین بن علی که سکوت نکردن در مقابل ظالمان و فاسدان قدرتمند است را ادامه دادند و نگذاشتند راه فرزند پیغمبر به فراموشی سپرده شود.
این روز زمان بازگشت اهل حرم از شام به مدینه بوده که حقایق بر همه آشکار شد و این بزرگترین گردهمایی مسلمانان جهان به شمار می رود و همه با عشق و اشتیاق به زیارت فرزند پیغمبر در عراق می روند.
هر ساله تعداد بی شماری از مشتاقان و عاشقان امام حسین (ع) وارد خاک عراق شده و با سوگواری و سینه زنی یاد و خاطره حماسه دلاورمردی و مبارزه با ظلم و فساد حسین بن علی را زنده می کنند.
به همین مناسبت فرصتی شد تا خبرنگار ایرنا در شهرری در مورد اهمیت و توجه این مراسم معنوی با کارشناسان مذهبی این حوزه گفت و گو کند.

** اربعین محور وحدت شیعیان
امام جمعه شهرری در مورد این مراسم معنوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اربعین محور وحدت شیعه و جهان اسلام به شمار می رود که این موضوع آثار و برکات مطلوب و ارزنده ای را به همراه داشته است.
حجت الاسلام سید علی شاهچراغی گفت: هر ساله با حضور خیل عظیمی از زائران حسینی در کربلا اهمیت و تاثیرات نهضت عاشورایی بر جهانیان آشکارتر از گذشته می شود.
وی یادآور شد: امروزه همه ادیان و مذاهب و حتی افرادی که به هیچ دینی اعتقاد ندارند نسبت به امام حسین (ع) نظرات ومطالبی را ارائه می دهند و این موضوع نشان دهنده نقش و اهمیت واقعه عاشورا و قیام کربلاست.
امام جمعه شهرری عنوان کرد: درس های عاشورا و تبلیغاتی که پس از اربعین ادامه داشت سبب شد تا حکومت فاسد زمان رسوا و حقانیت امام حسین (ع) بر همه آشکار شود.

** اربعین نماد اقتدار
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس فرهنگی و مذهبی آستان مقدس عبدالعظیم (ع) گفت: حضور میلیونی زائران اربعین به سمت کربلا در حقیقت یک کنگره بزرگ جهانی است که سبب می شود تا اهداف حسینی ماندگار شود.
وی عنوان کرد: در اربعین تجلی وحدت و یکپارچگی مسلمانان جهان با یک حرکت فرهنگی و سیاسی در عرصه بین المللی به نمایش گذاشته می شود.
وی با بیان اینکه اربعین نماد اقتدار و انسجام مسلمانان جهان است، تصریح کرد: اربعین یکی از فرصت های مناسب برای معرفی امام حسین (ع) به عنوان یک فرد حق جو، عدالت طلب و ظلم ستیز در عرصه جهانی محسوب می شود.
این کارشناس فرهنگی و مذهبی گفت: زنده نگه ‌داشتن یاد و خاطره حماسه باشکوه و با عظمت جریان کربلا و نهضت حسینی یک ضرورت انکارناپذیر در جامعه اجتماع است که حضور میلیونی زائران در کربلا از ویژگی‌های حماسه باشکوه و با عظمت جریان کربلا به شمار می رود.

** اربعین؛ سند مظلومیت مسلمانان
حجت الاسلام ایمان ضرابی استاد حوزه و دانشگاه نیز در ادامه اربعین را سند مظلومیت مسلمانان بیان کرد و گفت: یکی از خصایص منحصر به فرد قیام حسینی نسبت به سایر ائمه معصومین (ع) وجود روزی به نام اربعین است.
وی ادامه داد: بسیاری از شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) از فلسفه وجودی، خصوصیات وویژگی هایی این روز ارزشمند اطلاع کافی و دقیقی ندارند.
حجت الاسلام ضرابی عنوان کرد: برای هیچ یک از ائمه معصومین، مجلس اربعین برگزار نمی شود و فقط برای امام حسین مراسم چهلمین روز درگذشت به دلیل اهمیت آن، برگزار می شود.
وی یادآور شد: سند مظلومیت امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا در اربعین نمایان شد و همه دریافتند که فرزند زهرا (س) به دلیل دفاع از حق و عدالت و مبارزه با حکومت فاسد به شهادت رسید.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از عاشقان و مشتاقان اباعبدالله الحسین با پای پیاده در اربعین به سوی حرم آن بزرگوار حرکت می کنند، افزود: اربعین مانور قدرت و پیروزی اسلام بر علیه کفر و ظلم است و راه حق در این روز به رخ جهانیان کشیده می شود.
وی تصریح کرد: امام حسین(ع) فردی است که خون پاک و مطهرش را در راه دین هدیه کرد تا بندگان خدا در سراسر جهان از جهالت، نادانی، حیرت، سرگردانی و گمراهی نجات یابند.
حجت الاسلام ضرابی عنوان کرد: تصور برخی از افراد در زمینه فلسفه وجودی اربعین، بازگشت اسرای اهل بیت در سال 61 هجری با پای پیاده می باشد در حالیکه حقیقت اربعین ناگوارتر از موضوع پیاده روی است.
وی افزود: در روز عاشورا پس از شهادت امام حسین (ع)، دشمن بی رحم سر از بدن آن سرو سبز امامت جدا کرد و سر را به نشانه پیروزی و سند ختم قائله خاندان پیغمبر به کوفه و سپس به شام فرستاد در حالیکه دشمنان با این اقدام، خود را رسوا و بی آبرو کردند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: الحاق سر مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین انجام شد و این روز به جهت اهمیت آن از خصایص عزاداری آن حضرت محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح به بیستم صفر 61 هجری قمری، چهلمین روز شهادت حسین بن علی فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا، امام سوم شیعیان اطلاق می‌شود.
اربعین، مطابق نظر شیخ مفید در مسارالشیعه و شاگردش شیخ طوسی در مصباح المتهجد، زمان بازگشت اهل حرم از شام (دمشق) به مدینه است. شیعیان در این روز به زیارت بارگاه حسین در بین الحرمین می‌روند.
1970/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.