در این مطلب به قلم حمیده امینی فرد آمده؛ امروز فرآیند انتخاب شهردار جدید تهران مشخص می‌شود. بعد از آنکه مجلسی‌ها به «طرح دو فوریتی» و «استفساریه»، پاسخ منفی دادند، شورایی‌ها به تکاپوی رسمی انتخاب شهردار آینده افتادند. امروز در یک جلسه غیر علنی فرآیند انتخاب شهردار تدوین می‌شود. ظاهراً این فرآیند شبیه دوره‌های گذشته است، اما بر خلاف دو دوره قبل، فشرده‌تر و کوتاه‌تر خواهد بود. در این فرآیند اعضا کاندیدای مورد علاقه خود را معرفی کرده و در نهایت از بین دو نفر نهایی، یک نفر به‌عنوان شهردار تهران معرفی خواهد شد.
امروز همچنین تصمیم‌گیری می‌شود که شهردار فعلی تهران تا 24 آبان ماه بماند یا نه؟ اگر رأی به رفتن محمدعلی افشانی زودتر از زمان تعیین شده باشد، به ناچار از داخل شهرداری تهران باید یک نفر سرپرست، مشخص شود. اگرچه طی این روزها، اسامی آشنا و گاه دور از ذهنی به‌عنوان شهردار آینده تهران به گوش می‌رسد، اما شورایی‌ها همچنان معتقدند که بر سر مصداق‌ها به توافق نرسیده‌اند. با اینهمه برخی اظهارنظرهای زودتر از موعد شورایی‌ها، میل و گرایش آنها به برخی کاندیداها را از هم اکنون مشخص می‌کند. شکل‌گیری دو موج موافق و مخالف آمدن محسن هاشمی، به‌عنوان یکی از پررنگ‌ترین گزینه‌های شهرداری تهران به ساختمان «بهشت» نشان می‌دهد که کار فرآیند انتخاب شهردار، زودتر از اینها آغاز شده است. برخی شورایی‌ها معتقدند «محسن هاشمی» بهترین گزینه برای مدیریت شهری است و از آن طرف عده‌ای دیگر می‌گویند که او باید همچنان رئیس شورای شهر باقی بماند! عباس آخوندی، پیروز حناچی، علی ربیعی، علی اصغر احمدی، رضا صالحی امیری، علی اصغر مونسان، مناف هاشمی و علی اوسط هاشمی از جدی‌ترین گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری تهران هستند!
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیش‌نویسی در خصوص فرآیند شهردار تهیه شده که مشابه روند گذشته اما فشرده‌تر است، به مهر گفت: در جلسه هم‌اندیشی امروز پیش‌نویس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و جمع‌بندی شده و زمان‌بندی آن نیز مشخص می‌شود. سپس از این لیست بلند، افرادی در رأی‌گیری انتخاب شده و از آنها دعوت می‌شود برنامه ارائه دهند و نقطه نظرات خود را درباره برنامه پنج ساله سوم مطرح کنند.
علی اعطا با بیان اینکه کلیات برنامه مشخص است و آنچه اهمیت دارد نقطه نظرات کاندیداها در مورد برنامه فعلی است، ادامه داد: در دور گذشته کاندیداها باید طی دو هفته برای خود برنامه تهیه می‌کردند اما دراین دوره مطالب ارائه شده معطوف به نقطه نظرات آنها در خصوص برنامه پنج ساله است و در نهایت دو نفر انتخاب می‌شوند و شهردار از میان این دو نفر انتخاب می‌شود.
محسن هاشمی؛ شایسته‌ترین گزینه شهرداری
یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در انتخاب شهردار آینده تمام اعضای شورا باید منافع حزبی را کنار بگذارند، گفت: از دید من آقای‌ هاشمی‌ شایسته‌ترین گزینه برای شهرداری تهران هستند و تنها ایشان می‌توانند، مدیریت شهرداری را وارد جریانی کنند که سبب شود، کارها در تهران سرعت بگیرد.
افشین حبیب‌زاده به ایلنا گفت: تنها او می‌تواند شهر را از بحران مدیریتی که با آن مواجه است، خارج و کارنامه اصلاح‌طلبان را در بازه کمتر از 3 سال که از کار شورای پنجم مانده، به کارنامه‌ای موفق تبدیل کند، از همین رو همه ما باید در کنار وی قرار گیریم تا بتوانیم در تحقق برنامه‌های شهرداری و اموری مثل توسعه حمل و نقل عمومی‌ کمک کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا محسن‌هاشمی‌ برای تصدی پست شهرداری تهران رأی شورای پنجم را خواهد گرفت، گفت: امروز اصلاً بحث حزبی نداریم و این اجازه نیز وجود ندارد، در ارتباط با منافع حزبی خود صحبت کنیم. آنچه مطرح است، جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های شهروندان تهرانی است. بنابراین همه ما باید منافع حزبی خود را کنار بگذاریم و به این نکته دقت کنیم که چه کسی در اندک فرصت باقی‌مانده می‌تواند روال مدیریتی شهر تهران را به یک روال منطقی و روبه جلو تبدیل کند.
بر خلاف او، زهرا‌نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه محسن هاشمی نه تنها بهترین رئیس شورای شهر تهران بلکه بهترین رئیس شورای کشور است گفت: شورای شهر تهران به‌دنبال حفظ وی در شورا است.
حسن خلیل آبادی، دیگر عضو شورا نیز به‌عنوان موافق ماندن هاشمی در شورا گفت: اعضا دوست دارند آقای هاشمی در شورا بماند چرا که این عمل باعث انسجام شورا می‌شود.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی گزینه برای شهرداری مدنظر است، گفت: در نهایت به جمع‌بندی می‌رسیم و نمی‌گذاریم شهر بدون شهردار بماند.
احتمال ورود یک اصولگرا به شورا
در صورتی که با موافقت شورایی‌ها، محسن هاشمی برای سومین بار، از دور بهشت نشین‌ها خارج شده و بتواند بالاخره شهردار تهران شود، یک اصولگرا وارد شورای شهر تهران خواهد شد. نفر اول فهرست اصولگرایان، «مهدی چمران»، گزینه محتمل ورودی‌های شورای شهر است. فردی که حضورش در شورا چندان خوشایند پارلمان نشین‌ها نیست! اما او اگر از این کار سرباز زده و همان‌طور که پیشترها هم تأکید کرده، علاقه‌ای به حضور در شورای شهر تهران نداشته باشد، این علیرضا دبیر است که به‌عنوان یار بیست و یکم وارد شورا می‌شود. البته ورود یک اصولگرا چندان باب میل شورایی‌ها نیست و شاید یکی از دلایل مخالفت با خروج هاشمی از شورا هم همین موضوع باشد!
روزنامه ایران
تهرام/7245/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.