منصور گل محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: همه ساله در اواسط پائیر ، پرندگان مهاجر به منظور زمستان گذرانی ، تالاب های جنوب شهرستان ورامین را انتخاب می کنند، مهاجرتی که طی سال های اخیر به دلیل خشکی تالاب به ندرت انجام شده است.
وی افزود : طی سال های گذشته که تالاب بندعلیخان از آب کافی برخوردار بود ، هزاران گروه از پرندگان کنار آبزی از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو ،زمستان را در اراضی جنوب ورامین می گذراندند.
وی اظهار داشت : تالاب بندعلیخان در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و عدم تأمین حق آبه از رودخانه شور و شیرین با کمبود آب شدید مواجه گردید و سال به سال از تعداد پرندگان مهاجر کاسته شده است.
گل محمدی افزود :در روزهای گذشته تعدادی از پرندگان پیش قراول که بیشتر از نوع مرغابی هستند ، در تالاب که از مقدار بسیار کمی آب برخوردار است حضور پیدا کرده اند که در صورت استمرار خشکی ، این پرندگان نیز از تالاب کوچ کرده و دیگر پرندگان نیز مکان دیگری را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.
وی تعداد این پرندگان را حدود یک هزار قطعه اعلام کرد.
وی تأکید کرد: عدم حضور پرندگان ، تغییرات بسیاری را در اکوسیستم منطقه به دنبال دارد.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین گفت : در صورتی که حق آبه 40 درصدی از رودخانه شور و شیرین محقق نشود ، این تالاب به طور کامل خشک می شود.
وی تأکید کرد: طی سال های اخیر تنها 5 درصد از حق آبه این دو رودخانه تأمین شده و این میزان آن نیز بیشتر در مواقعی بوده که به دلیل کثرت بارندگی ، امکان استفاده کشاورزان از آن وجود نداشته است.
تالاب بندعلیخان با وسعت 25 هزار هکتار ، در جنوب دشت ورامین واقع شده است.
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.