گروه فرهنگ و ادب - مدت‌ها بود که موضوع قاچاق کتاب گریبان اهالی فرهنگ و ادب را می‌فشرد اما در چند ماه گذشته شاهد برخورد‌های قانونی و سریع با این این پدیده شوم حوزه کتاب بوده‌ایم.
اردیبهشت ماه بود که موضوع ایجاد پلیس کتاب به صورت جدی مطرح شد. در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه در این‌باره گفته بود: در صورت تشکیل پلیس کتاب، این پلیس می‌تواند به محض دریافت خبری مبنی بر پدیده قاچاق کتاب وارد عمل شود. جریان کارشناسی بررسی پدیده قاچاق کتاب باید پیش از ارسال پرونده به دادگاه انجام شود، دادگستری نیز بعد از بررسی شواهد مانند دیگر پرونده‌ها به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. باید درباره سرقت و چاپ غیرقانونی کتاب تمهیدات لازم اندیشیده شود با توجه به اینکه قانون نیز درباره این موضوع موجود است اما به نظر می‌رسد رسیدگی قانونی به قاچاق کتاب کافی نباشد .
به گفته این مقام قوه قضائیه، اتحادیه ناشران و کتابفروشان همچنین پلیس و کارشناسان وزارت ارشاد باید طرحی را با هدف جلوگیری از بروز قاچاق کتاب تدوین و ارائه کنند. پیش از آن هم محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه در این زمینه از تسهیل روند پیگیری شکایت ناشران و پدیدآورندگان آثار در حوزه قاچاق کتاب خبر داده و گفته بود: ماجرای انتشار غیرقانونی کتاب موضوع تازه‌ای نیست و ما سال‌هاست هم به صورت کاغذی و هم مجازی با آن مواجهیم به‌ویژه‌ این‌که بعد از رونق فضای مجازی این اتفاق بیشتر صورت گرفت و باعث شد که افرادی سودجو فایل پی‌دی‌اف کتاب‌ها را بدون اجازه صاحب اثر بارگذاری کنند. ما باید این موضوع را پیگیری می ‌کردیم، اما برای پیگیری چند مشکل بر سر راه ما بود. از سال 1389 که من در هیئت‌مدیره‌ اتحادیه وظیفه‌ام را شروع کردم، به فکر آن افتادیم که برای حل این مشکل راهی‌ پیدا کنیم. کارهایی انجام شد اما اراده جدی برای پیگیری نبود و کارها به نتیجه نمی‌رسید.
محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در همین رابطه به «ابتکار» گفته بود: ما در جلسه‌ای که چندی پیش در همین رابطه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است برای مقابله با این ماجرا از بضاعت نیروی انتظامی استفاده شود. خوشبختانه نیروی انتظامی هم در پی آن جلسه تعامل بسیار مثبت و روشنی را نشان داد ولی باید به این نکته توجه کنیم که این فعالیت و دخالت نیروی انتظامی نافی تسهیلاتی که قوه قضائیه باید در این زمینه فراهم کند نیست تا با دستورات قضائی مشخص آنها هم بتوانند کارشان را به خوبی انجام دهند.
اما در چند روز اخیر برخورد با قاچاقچیان کتاب شدت بیشتری گرفته است. گفته شده که پلیس پایتخت همزمان با اجرای طرح دستگیری اراذل و اوباش در سطح شهر تهران، در عملیاتی که برای حمایت از ناشران و نویسندگان توصیف شده، باندهای چاپ و نشر غیر مجاز کتاب را منهدم کرد.
در این طرح بیش از 330 هزار جلد کتاب غیر مجاز و ضاله و کتاب‌هایی که به صورت قاچاق چاپ شده بود، کشف و ضبط شد؛ البته رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تعداد این کتاب‌ها را به بیش از 400 هزار جلد می‌داند.
سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت با اشاره به کشف و ضبط انواع کتاب قاچاق و غیرمجاز گفت: اقدام دیگری که در این طرح صورت گرفته، برخورد با کسانی بود که اقدام به نشر کتاب‌های غیرمجاز و ضاله می‌کردند و در عملیاتی که در چندین نقطه شهر تهران انجام شد، 333 هزار جلد کتاب که در 16 انبار دپو شده بود، کشف و ضبط شد.
رئیس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه این کتاب‌ها توسط 900 دستفروش کتاب غیرمجاز در سراسر کشور به فروش می‌رسید، گفت: در این رابطه 15 نفر از افرادی که اقدام به چاپ، نشر و توزیع این کتاب‌های قاچاق می‌کردند شناسایی و دستگیر شد. همچنین کتاب‌های فاقد مجوز نشر، ضاله و کتاب‌های کپی شده جمع‌آوری، کشف و ضبط شد. این طرح در جهت حمایت از نویسندگان، ناشران و فروشندگان کتب ادامه دارد.
آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم در حاشیه اجرای این طرح به مهر، گفت: تاکنون 60 کامیون خاور محتوی کتاب‌های غیرمجاز جمع‌آوری شده و مقدار واقعی بیش از این است زیرا هنوز تعدادی از انبارها بارگیری نشده است. اینها کتاب‌هایی است که به صورت قاچاق چاپ شده‌اند؛ بخشی از کتاب‌ها هم به صورت افست چاپ شده است. مقدار دقیق کتاب‌ها مشخص نیست زیرا شمارش آن‌ها حدود 10 روز طول می کشد و باید نیروهایی را به همین منظور به کار بگیریم.
آموزگار درباره نوع کتا‌ب‌های کشف شده گفت: بخشی از آنها کتاب‌هایی است که فاقد مجوز وزارت ارشاد است و انتشار آنها در ایران غیرقانونی است. نیمی دیگر از کتاب‌ها مواردی است که به کتاب‌های پرفروش ناشران مختلف بر می‌گردد. این کتاب‌ها با همان جلد و مشخصات کتاب اصلی چاپ می‌شوند و با قیمت‌هایی نازل‌تر در بازار سیاه و توسط دستفروشان به فروش می‌رسند.
او در مورد انگیزه ناشران کتب قاچاق گفت: وقتی کتاب‌هایی را که از نقطه نظارت وزارت ارشاد ضاله تلقی می‌شود منتشر می‌کنند و برخوردی صورت نمی‌گیرد، تشجیع و ترغیب می‌شوند و می‌روند به سمت کتب پر‌فروش انتشاراتی‌ها. هر ناشری حدود 10 درصد عناوین ممکن است اقبال پیدا کند و به چاپ‌های بالاتر برسد، مابقی استقبال نمی‌شود. متاسفانه با انتشار همین کتب پرفروش از سوی ناشران غیر مجاز، انتشاراتی‌ها ضرر هنگفتی متوجه می‌شوند.
برخورد قاطع با قاچاقچیان کتاب، آن چیزی است که اهالی ادب مدت‌ها است انتظار آن را می‌کشند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا قاچاقچیان بالاخره با این اقدامات دست از سر دنیای کتاب برمی‌دارند؟
روزنامه باتکار
7247 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.