مدیریت شهری تهران هوشمندسازی را در ارائه آسان تر خدمات به شهروندان و نیز جلوگیری از هرگونه فساد بسیار مهم اعلام کرده است.
سید محمد علی افشانی شهردار تهران چندی پیش با بیان اینکه شفافیت شعار ما است اعلام کرد: هوشمندسازی شهر و شهرداری به عنوان یکی دیگر از اهداف مهم ما به شمار می رود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت جایگاه شهرهوشمند و هوشمندسازی امور در پایتخت گفت: در این راستا دستور دادم که روند صدور پروانه ساختمان تا پایان سال هوشمند شود.
افشانی با بیان اینکه بدون هوشمند سازی امکان مبارزه با فساد وجود ندارد تاکید کرد: هر جا فساد وجود داشته باشد امکان تحقق توسعه محال است زیرا منابع هدر می رود و رابطه جای ضابطه را می گیرد.
به گزارش ایرنا روز گذشته( سه شنبه) جلسه ای با همین منظور برای بررسی امور مربوط به هوشمندسازی در منطقه 2 پایتخت به عنوان پایلوت(نمونه) جلسه ای با مسئولان شهری و پلیس برگزار شد.
رسول کشت پور شهردار منطقه 2 تهران دراین باره توضیح داد: در این جلسه شهرداری منطقه 2 پیشنهاد اجرای یکسری اقدامات ابتکاری پلیس به صورت پایلوت در این منطقه را ارائه داد و برای این کار اعلام آمادگی کرد.
وی با بیان اینکه در این جلسه برای داشتن منطقه ای بدون آسیب های اجتماعی از جمله متکدی و معتاد نیز هم اندیشی شد اضافه کرد: به طور قطع پرداختن به اینگونه موضوع ها در یک بسته می گنجد و نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است.
کشت پور با بیان اینکه بخشی از این جلسه به هوشمندسازی اختصاص داشت اقدامات شهرداری منطقه در این بخش را مورد اشاره قرار داد و تشریح کرد: برای مثال با سیستمی کردن حوزه پسماند خشک می توان از فعالیت زباله گردها در منطقه جلوگیری کرد.
شهردار منطقه 2 با تأکید بر اینکه پسماند خشک که دارای ارزش مالی است باید به شکل و شیوه درست جمع آوری و بازیافت شود اظهارداشت: در بسیاری از شهرهای جهان با استفاده از دستگاه های مخصوص، زباله و سایر پسماندهای خانگی خشک را جمع آوری می کنند و در قبال آن مبلغ قابل ملاحظه ای به شهروندان پرداخت می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر در تهران بتوان این دستگاه ها را خریداری و نصب کرد روند وارد شدن به سطل زباله و جداکردن زباله توسط زباله گردها حذف خواهد شد.

**خرید 50 دستگاه جمع آوری زباله خشک
کشت پور همچنین از خرید 50 دستگاه جمع آوری زباله خشک با همکاری شرکت شهروند و نصب آن در مغازه های بزرگ خبرداد و افزود: پیش بینی می شود با این اقدام 70 درصد زنجیره زباله گردها حذف و علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها از مظاهر بد آسیب های اجتماعی نیز کاسته شود.
وی تصریح کرد: دنیا تمام این مسائل را تجربه کرده اند و تمامی این موضوعات راه حل و توجیه اقتصادی دارد.

**پلیس هوشمند در منطقه 2
شهردار منطقه 2 ایجاد پلیس هوشمند را یکی دیگر از موضوعات همکاری شهرداری و پلیس ذکر و بیان کرد: منطقه 2 از نظر زیرساختی، کاربردها و موقعیت، ظرفیت اجرای پروژه هایی از جمله شهر هوشمند، اینترنت اشیا و هوشمندسازی سازمان ها را دارد و در همین زمینه 147 برنامه شناسایی و نخستین دفتر حمایت از فعالیت های کسب و کارهای نوین تأسیس شد.

** دوچرخه های هوشمند
وی همچنین از آغاز طرح دوچرخه های هوشمند در منطقه 2 از هفته آینده خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح برنامه ای طراحی شده و شهروندان ساکن منطقه می توانند با مراجعه به سایت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
کشت پور اضافه کرد: شهروندان می توانند با استفاده از این دوچرخه ها در سطح منطقه جا به جا شوند.
وی همچنین به برنامه «پی 2» در زمینه جایگاه سوخت سیار خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود جایگاه سوخت، جایگاه های سوخت سیار در نظر گرفته و برای آن یک برنامه طراحی شد که خودروها می توانند با استفاده از این جایگاه در هر نقطه از منطقه به قیمت مصوب بنزین دریافت کنند و تنها هزینه تردد را بپردازند.
شهردار منطقه 2 با بیان اینکه این جایگاه ها اینک با 70 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند افزود: تعداد نازل های بنزین در منطقه 2 باید از 168 نازل به 260 مورد افزایش یابد که در همین زمینه 11 جایگاه تک سکو و کوچک مقیاس در حال ساخت است.
وی جمع آوری پسماند به صورت هوشمند، پارک حاشیه ای به صورت هوشمند و کیوسک های هوشمند در سطح منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعداد کاربران برنامه «زیست تب» برای جمع آوری زباله خشک به 8 هزار نفر رسیده که در مقایسه با شرایط فعلی بیش از 30 درصد در کاهش هزینه ها موثر بوده است.
کشت پور اضافه کرد: در زمان حاضر پنج کیوسک هوشمند در سطح منطقه نصب شده که 40 نوع خدمت در حوزه های مختلف ارائه می کند و تعداد آنها در آینده به 50 عدد افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه براساس آمارها یک خودرو باید 6.5 بار برای جای پارک دور بزند اظهارداشت: به همین منظور یک برنامه برای پارک حاشیه ای طراحی و در آینده از آن بهره برداری خواهد شد تا شهروندان بتوانند جای پارک را رزرو کنند.
شهردار منطقه 2 با تأکید بر اینکه باید از تکنیک های جدید در حوزه مدیریت شهری استفاده شود خاطرنشان کرد: این گونه اقدامات در جلوگیری از اتلاف زمان، ترافیک و آلودگی هوا موثر است.

تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.