کاخ مظفری( مظفرالدین شاه) با قدمت قاجاری با وسعت 4هزار متر مربع در جنوب شهراوشان بلوار فرهنگ واقع شده و این اثر در سال 1382 با شماره 10390 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مالکیت کاخ مظفری در حال حاضردر اختیار وزارت آموزش و پرورش است.
علی رفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کارگاه مرمتی با اعتبار 100 میلیون تومان از امروز آغاز و به مدت 5ماه فعالیت دارد و بازپیرایی دیوار های بنا و محوطه اطراف کاخ انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه این بنا تاریخی پس از اتمام عملیات عمرانی به مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد افزود: در حال حاضر شمیرانات از داشتن موزه شهرستانی بی بهره بوده و با این رویکرد در صدد هستیم تا به توسعه گردشگری این منطقه کمک جدی کنیم.
رفیعی همچنین از تمدید کاوش و تعیین حریم منطقه باستانی سرقلعه شمیرانات خبر داد و گفت:کاوش این منطقه با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و تحت نظارت گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اول مهر ماه امسال آغاز که تاکنون قلعه و برخی از الحاقات داخلی آن کشف شده است.
وی با بیان اینکه قدمت این قلعه به دوران سلجوقیان باز می گردد افزود: کاوش، بررسی تعیین حریم تپه باستانی سرقلعه تا پایان آبان ماه امسال تمدید شده است .
رفیعی همچنین از تعیین حریم و رسیدگی به تعرض به اثر تاریخی استل سونه وار لواسات و چند بنای دیگر شهرستان خبرداد و گفت: کارشنان و یگان حفاطت میراث فرهنگی شهرستان توانستند با ورود به موقع ، حریم را تعیین و تعرض به این محوطه تاریخی را رسیدگی کنند.
وی با بیان اینکه در سه ماه اخیر از طریق دایره حقوقی اداره کل میراث فرهنگی تعرض به تپه تاریخی تنگل خانه و حمام تاریخی روستای افچه رسیدگی می شود افزود: به متخلفان اجازه تعرض به حریم بناهای تاریخی شهرستان را نخواهیم داد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شمیرانات از ارائه طرح تور دائمی شمیران گردی به فرمانداری این شهرستان خبرداد و گفت: طرح این تور توسط بخش خصوصی تکمیل و در اختیار فرمانداری شهرستان قرار گرفته است.
رفیعی همچنین از طرح گردشگری شمیرانات -پایتخت طبیعت ایران در سال 2020 خبرداد اظهار داشت: در حال حاضر مقدمات آن از طریق میراث فرهنگی استان در حال تکمیل است تا با ارائه به سازمان میراث فرهنگی کشور بتوان شمیرانات را به عنوان پایتخت طبیعت کشور مطرح کنیم.
به گفته وی مهم ترین محور گردشگری شمیرانات درکه، دزاشیب، دربند، فرح آباد، شمشک و اوشان و فشم می باشد.
شهرستان شمیرانات 55 دفتر خدمات گردشگری، 75 رستوران میان راهی، 75 اثر ثبتی، 7 هتل و هتل آپارتمان و 7 موزه با قابلیت ملی در این شهرستان وجود دارد.
تهرام/7247 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.