به گزارش ایرنا محمدرضا مهماندار روز چهارشنبه در نشست خبری تشریح جزییات طرح آغاز فاز دوم طرح کاهش آلوگی از اول آبان ماه امسال افزود: مالکان خودروهای فاقد معاینه فنی خودرو 50 هزارتومان در هر روز جریمه می شوند.
براساس فاز دوم طرح کاهش آلودگی پایتخت ورود خودروها در همه نقاط سطح شهر تهران نیازمند معاینه فنی است.
تاکنون داشتن معاینه فنی خودرو تنها برای ورود به محدوده های زوج و فرد و طرح ترافیک ( محدوده مرکزی پایتخت) الزامی بود.
به گزارش ایرنا طرح کاهش آلودگی هوا در سه فاز اجرایی و مرحله نخست آن از آبان سال 95 آغاز شد.
مهماندار با بیان اینکه خودروهای با عمر کمتر از چهار سال ملزم به دریافت معاینه فنی نیستند افزود: باهماهنگی معاونت حمل و نقل و شهرداری تهران دوربین های شهر تهران تمامی پلاک ها را از مبادی ورودی شهر رصد و با اطلاعات موجود، معاینه فنی خودروها را کنترل می کنند.
رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه کنترل میدانی معاینه فنی درسطح خیابان نیز انجام می شود گفت: در صورت مشاهده خودروهای دودزا که حتی معاینه فنی دارند پلاک آنان ضبط و به تعمیرگاه اعزام می شوند که می بایست در بازه زمانی 48 ساعته نقص های خودرو را برطرف کنند.
وی ادامه داد: پس از رفع نواقص خودرو، به پلیس و پس از آن مجدد به معاینه فنی اعزام خواهند شد.
مهماندار همچنین در خصوص اینکه برخی رانندگان برای عبور از دوربین های طرح ترافیک پلاک های خودروهای خود را مخدوش می کنند تاکید کرد: این اقدام جرم محسوب می شود و در صورت مشاهده، فرد متخلف برای عمل مجرمانه ضمن جریمه به دادسرا معرفی خواهد شد که طبق قانون 6 ماه تا یک سال محکومیت به همراه دارد.
به گزارش ایرنا رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران نیز این نشست گفت: از اسفند سال گذشته 369 هزار خودرو در سطح پایتخت معاینه فنی برتر کسب کرده اند.
سید نواب حسینی منش افزود: با اجرای این طرح خودروها به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته توسط دوربین های معاینه فنی کنترل می شوند.
به گفته وی در فاز سوم این طرح نیز در خصوص محدودیت خودروهای کاربراتوری تصمیم گیری خواهد شد.
رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه تشویق مردم به استفاده از خودروهای پاک ادامه دارد به ابلاغ استاندار تهران به سازمان ها و وزارتخانه ها در مورد منع انعقاد قرارداد با رانندگان داراین خودروهای فاقد معاینه فنی اشاره و بیان کرد: این اقدام به کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک جدی می کند.
رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: 13 مرکز معاینه فنی به صورت دو نوبته و سه خط سیار با ظرفیت دو میلیون و 500 هزار خودرو در پایتخت وجود دارد و تا چند روز آینده نیز دو مرکز جدید با ظرفیت چهار خط در چیتگر و شهرری به بهره برداری می رسد.
وی میانگین سن خودرو ها در مراکز معاینه فنی را پنج تا هفت سال عنوان و خاطرنشان کرد: در طرح معاینه فنی بیشترین مردودی ها را وانت نیسان، وانت مزدا، آردی و پیکان دارند.
به گفته حسینی منش پراید و پژو 206 با 27 و 16 درصد بیشترین درخواست را برای دریافت گواهی معاینه فنی به خود اختصاص داده اند.
تهرام/7247/3225/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.