برپایه آمارهای رسمی بیش از 75 درصد معابر پایتخت مناسب تردد معلولان نیست؛ گستره بزرگ شهر تهران را در نظر بگیرید با آن همه ترافیک و کوچه و خیابان، تصورش هم سخت است که نابینایان چطور باید در این شهر خود را به مقصد برسانند.
شاید اگر تردد نابینایان از برخی معابر شهری را به تورنمنت سلامت و مصدومیت این افراد تشبیه کنیم گزاف نگفته باشیم؛ کافی است برای درک این پدیده چند دقیقه چشمانمان را ببندیم و در پیاده راه و خیابان راه بیفتیم تا ببینیم آیا می شود به مقصد رسید؟
خبرنگار ایرنا به مناسبت 15 اکتبر (23 مهر) که با عنوان روزجهانی نابینایان (عصای سفید) نامگذاری شده با دو خبرنگار نابینای ساکن در تهران همکلام شد و علت این مصاحبه نیز درددل همسر یکی از این خبرنگاران بود که به بیان چند دقیقه از زمان عبورش فقط از یک محدوده مرکزی شهر تهران طی روزهای گذشته پرداخت و گفت: من بینا هستم اما چندروز پیش دست خانم نابینایم را گرفته بودم تا چند کار اداری و خرید انجام دهیم و شما نمی دانید چه مصیبتی کشیدیم تا به مقصد و کارهایمان برسیم و هربار که به مقصد می رسیم از اینکه سالم رسیده ایم خدا را شکر می کنیم.

**کاش نابینایان را ببینند
«راضیه کِباری» روشندلی است که باوجود معلولیت به حرفه خبرنگاری اشتغال دارد و آمار 25 درصدی مناسب سازی معابر را برای پایتخت مناسب نمی داند و معتقد است: وضعیت کنونی معابر نسبت به سال های گذشته اندکی بهبود یافته است اما با وجود این، معابر سطح شهر یا مناسب نیستند یا امنیت لازم برای معلولان ندارند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: در بسیاری از مواقع همین معابر مناسب سازی شده (25 درصد معابر شهر تهران) نیز به شکل مطلوب قابل استفاده نیستند چون یا ارتفاع شیار موزائیک ها کم است یا موانعی روی آنها قرار دارد.
کباری افزود: از سوی دیگر برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت ها در پیاده روها دستک هایی (مانع) کار گذاشته اند، موانع جدیدی که تردد را برای نابینایان و معلولان حرکتی دشوار می کند.
این روشندل از جمله مشکلاتی که به کرات در شهر مشاهده می شود را دوباره کاری ها در اجرای پروژه ها خواند و توضیح داد: ابتدای تعریف پروژه ها موضوع مناسب سازی پیش بینی نمی شود و سال ها بعد مسئولان به فکر ایجاد زیر ساخت ها در این زمینه می افتند.
وی تصریح کرد: مترو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که در این شهر پیش بینی شده اما حتی برای این زیرساخت جدید هم تمهید و پیش بینی مناسب سازی دیده نشد ه بود تا اینکه بتازگی مساله مناسب سازی به فکر مدیران رسیده است.
کباری تاکید کرد: این تخریب و ایجاد دوباره زیرساخت ها، هزینه و زمان مضاعفی را می طلبد، اقدامی که در همان ابتدای کار می توانست با هزینه و در زمان کمتری اجرا شود.
وی شعار روز نابینایان امسال را «رفع تبعیض» اعلام و اضافه کرد: مسئولان با اصلاح آیین نامه، موانع اداری و ساختارهای موجود، فرصت برابری را برای نابینایان اییجاد کنند و در صورتی که آنان موفق نبودند، به رفتار تبعیض آمیز خود ادامه دهند.

**فرهنگ سازی به موازات مناسب سازی
امیر سلامی روشندل دیگری است که او نیز به فعالیت روزنامه نگاری اشتغال دارد و مدیر مسئول یک نشریه است که در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از نظر مبلمان شهری مدتی است در برخی نقاط شهر اقدامات خوبی انجام، موزائیک های برجسته در پیاده روها نصب شده و حتی تعدادی از چراغ های راهنمایی و رانندگی نیز گویا شده است.
وی افزود: با وجود این مناسب سازی ها اما هنوز فرهنگ سازی لازم انجام نشده است تا مردم با کارکرد این موزائیک های برجسته آشنا شوند و از ایجاد مانع بر روی آنها بپرهیزند.
این روشندل یادآورشد: گاه حتی خود شهرداری هم روی این مسیرهای مربوط به معلولان، با گذاشتن کیوسک هایی مانع ایجاد می کند.
سلامی اظهارداشت: در ساختمان سازی و نصب داربست ها پوشش های حفاظتی نصب نمی شود، ایستگاه های اتوبوس همچون متروها، راهنمای گویا ندارد و گاه حتی اتوبوس ها با فاصله از جایگاه ها توقف می کنند، اتفاق ساده ای که در صورت بی توجهی می تواند حادثه ساز باشد.

**آمار رسمی
سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته(دوشنبه) به مناسبت روز نابینایان در جمع خبرنگاران ضمن اعلام آمار مناسب سازی 25 درصدی معابر پایتخت تصریح کرد: 75 درصد گذرگاه‌های تهران برای نابینایان ‏مناسب نیست.
مسئولان شهری پایتخت نیز پیشتر این آمار را اعلام و بر ضرورت توجه بیشتر به این مقوله تاکید کرده بودند.
این آمار در شرایطی است که قانون، الزام کافی برای مناسب سازی معابر در سطح شهرها را تعیین و حتی برای دستگاه هایی که در مناسب سازی معابر و ساختمان های خود کوتاهی کنند مجازات هایی پیش بینی کرده است.
طی سال های گذشته هربار که پای صحبت مسئولان هر بخش نشسته ایم بر مناسب سازی معابر و بناها برای معلولان تاکید داشته اند اما فاصله این تاکیدها تا خروجی هنوز قابل تامل است.

** طرح یک پایلوت(نمونه) در خیابان انقلاب
زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران دیروز همزمان با روز جهانی نابینایان اعلام کرد: بخشی از خیابان انقلاب تهران قرار است به عنوان مسیر آزمایشی در آینده به گونه ای برای معلولان مناسب سازی شود که تمامی مسیرهای تردد از جمله پیاده راه، ایستگاه های اتوبوس و ورودی ساختمان های عمومی برای اقشار معلول دسترس پذیر باشد.
بسیاری از فعالان حوزه معلولان از این نوع طرح ها استقبال می کنند و معتقدند اجرای آنها نه تنها به تکمیل زیرساخت های شهری کمک می کند بلکه از نظر فرهنگی نیز آثار بسیار مهمتری مانند آشنایی بیشتر شهروندان با مشکلات معلولان و فرهنگ سازی به همراه دارد.
کارشناسان می گویند توسعه فرهنگ توجه به معلولان در سطح جامعه از تکمیل زیرساخت ها هم مهمتر است زیرا اگر اتفاق بیفتد، حس توجه به معلولان و نیز مشارکت شهروندان برای بهینه سازی مسیرهای دسترسی معلولان خود زمینه ساز توسعه زیرساخت های سخت افزاری نیز خواهد شد.
تهران با جمعیت 13 میلیونی به استناد آمارهای رسمی بیش از 11 هزار و به اعتبار آمارهای غیررسمی نزدیک 20 هزار نابینا دارد؛ جمعیتی که شهروند همین شهر هستند و در کنار سایر افراد زندگی می کنند، پس باید از بدیهی ترین حقوق شهروندی خود نیز بهره مند باشند.

گزارش از مینا افشاری ترک
تهرام/3001/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.