همزمان با روز جهانی چاقی و با هدف آگاه سازی عموم جامعه نسبت به چاقی، برای اولین بار در سطح کشور چراغ راهنما بر روی مواد غذایی نصب می شود.

به گزارش ایلنا، زهره پوراحمدی نماینده اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: چاقی در بعضی از مواقع به خاطر دریافت مواد غذایی ایجاد می شود و ارتباط مستقیمی با بیماری هایی که ما به اصطلاح به آن می گوییم بیماری های غیر واگیر دارد؛ مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و بسیاری از موارد دیگر که در چاقی دخیل هستند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برنامه هایی در خصوص پیشگیری و کاهش بیماری های غیر واگیر که ناشی از مصرف غذاهای نامناسب و رژیم غذایی است، دارد.

پور احمدی تصریح کرد: باورهای غلطی در رژیم های غذائی وجود دارد که روز به روز خود را بیش تر نمایان می کند. غذاهای سرشار از مواد مغذی می توانند در افزایش وزن موثر باشند.اگر ما رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم و مواد غذایی سالمی را انتخاب کنیم در واقع از بیماری های غیرواگیر دار دوری کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: سازمان غذا و دارو در خصوص پیشگیری از چاقی و اصلاح شیوه غذایی برنامه هایی را تدارک دیده که یکی از آنها برچسب های چراغ راهنما یا نشانگرهای تغذیه ای بر روی مواد غذایی است؛ این برچسب ها نشان دهنده میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس خوراکی محصولات مصرفی است.

پوراحمدی در ادامه عنوان کرد: با نصب چراغ راهنما یا نشانگرهای تغذیه ای روی فرآورده های غذایی، مردم بر اساس رنگ های قرمز، زرد یا نارنجی و سبز که روی برچسب های انواع این محصولات نصب شده ، می‌توانند برای سلامت خود تصمیم گیری کنند.

وی افزود: رنگ های مشخص شده روی برچسب های محصولات غذایی، میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس خوراکی را برای مردم مشخص می کند.

این کارشناس تغذیه در ادامه درباره اینکه این رنگ ها چه مفهومی دارند، عنوان کرد: رنگ قرمز نشان‌دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فرآورده یا خوراکی مراقبت کند. رنگ زرد یا نارنجی نشانه هشدار است و رنگ سبز هم یعنی اینکه این خوراکی مطلوب است و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.

نماینده اداره کل نظارت بر مواد خوراکی آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پایان عنوان کرد: بهترین شیوه درمانی در اضافه وزن و چاقی، درمانی است که به طور هم زمان شامل اصلاح در رژیم غذایی،تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی باشد. به طور کلی در تغذیه درمانی چاقی نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به کاهش وزن موفق و همراه با سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته به آن توجه کرد.

دهکده چاقی به مناسبت ۱۱ اکتبر روز جهانی چاقی، با محوریت چاقی و دیابت به همت شرکت نوونوردیسک پارس و شهرداری منطقه ۲۲ در ورودی اصلی دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده و با هدف آگاهی‌رسانی در خصوص مضرات چاقی و ارائه خدمات به شهروندان تا سه روز به مراجعان خدمات رایگان ارایه می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.