به گزارش خبرنگار ایرنا، نعمت الله ترکی روز دوشنبه در حاشیه بازدید خود از سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در جلسه بررسی چالش ها، مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان تهران با ابراز نگرانی نسبت به خرد شدن اراضی زراعی و باغی گفت: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی که سال 95 به تصویب رسید، کاری جدید، بسیار مهم و ارزشمند است که باید با تلاش و جدیت اجرایی شود.
وی میانگین سطح بهره برداری زمین زراعی در تهران را 5 هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالیست که میانگین سطح بهره برداری مزرعه در کشورهای اروپایی 40 هکتار و در کشورهای آمریکایی 137هکتار است؛ تنها یک میلیون هکتار از 56میلیون هکتار سطح اراضی کشاورزی کشور یکپارچه شده است که اکثرا توسط سازمان ها و نهادها صورت گرفته است.
ترکی مدیریت یکپارچه را لازمه یکپارچه سازی اراضی دانست و افزود: آموزش و ترویج شبکه یکپارچه سازی، هدفگذاری دقیق و نظارت نیز از گام های عملیاتی کردن این دستورالعمل است.
وی با تاکید بر اینکه استان تهران الگوی کشور محسوب می شود، افزود: هرکاری در استان تهران قرار است انجام شود باید با دید ملی باشد.
همچنین در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه کشاورزی درآمد پایدار اما سود نسبتا کمی در مقایسه با بخش خدمات دارد، گفت: مرغوب ترین زمین ها از نظر کشاورزی در حاشیه شهرها واقع شده؛ به همین دلیل اراضی کشاورزی در ایران دچار خردشدگی است که با یکپارچه کردن این اراضی می توان به افزایش ارزش افزوده در این بخش دست یافت.
کریم ذوالفقاری با اشاره به اینکه شعار یکپارچه سازی بدون مشوق وانگیزه بی معنی است، گفت: عملیاتی کردن این طرح در استان تهران در سه فاز ایجاد مشوق های انگیزشی مثل کاهش حق بیمه پرداختی دراراضی یکپارچه کشاورزی یا ارائه تسهیلات ارزان تربه آن و...، درنظرگرفتن منابع مالی و هدف گذاری متعارف به همراه برش استانی، شهرستانی و دهستانی باید صورت گیرد.
همچنین نعمت الله ترکی به مناسبت 15 مهرماه روز روستا و عشایر از محل ستاد اداری مدیریت امور عشایر استان تهران نیز بازدید کرد.
در این بازدید مدیر امور عشایر استان تهران توضیحاتی در زمینه نحوه ارائه خدمات به عشایر این استان ارائه کرد.
هاتف ممیزی اظهار کرد: مدیریت امور عشایر استان تهران به حدود 3 هزار خانوار عشایری خدماتی در زمینه آبرسانی سیار، توزیع نهاده های دامی و همچنین اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت به جامعه عشایر ارائه می کند که این جامعه تولید کننده در سال گذشته بیش از 67 هزار تن محصولات دامی، پروتئینی، کشاورزی و لبنی تولید کردند.
در بیستمین جشنواره شهید رجایی استان تهران که شهریورماه امسال برگزار شد طبق ارزیابی های انجام شده سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به عنوان برترین سازمان دستگاه اجرایی استان و همچنین مدیریت امور عشایر استان تهران به عنوان برگزیده ترین دستگاه در بخش زیربنایی و تولیدی شناخته شدند.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.