به گزارش ایرنا، محمدعلی افشانی روز سه شنبه در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران به همراه معاونان خود در صحن حاضر و لایحه برنامه سوم توسعه شهرداری تهران را تقدیم شورا کرد.
پس از ارائه این برنامه در صحن، برخی اعضا نسبت به آن واکنش نشان دادند.
سیدحسن رسولی خزانه دار شورای شهر خطاب به شهردار تهران گفت: متکدیان، معتادان و سایر مسائل اجتماعی پدیده مکانیکی نیستند و بروز آنها حاکی از نقص در عملکرد ودستگاه ها و نهادها از جمله خانواده است.
وی با اشاره به این جمله شهردار تهران که گفته بود ظرف یک سال متکدیان را می توان به زندگی و جامعه بازگرداند، تصریح کرد: در جامعه ای که نرخ طلاق در آن حدود 50 درصد است خواهش می کنم از چنین اظهارنظراتی دوری کرده و از متخصصان امر کمک بگیرید.
رسولی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 61 هزار و 970 نفر به استثنای نیروهای پیمانکاران در شهرداری اشتغال دارند گفت: این در حالی است که کمتر از 33 هزار جایگاه شغلی در این نهاد عمومی وجود دارد و طبق برنامه باید سالانه 6 درصد نیروهای شهرداری کاهش و 3 درصد از دانشجویان دانشگاه های تراز اول کشور جذب شوند.
به گفته وی، سالانه بیش از 12 هزار میلیارد تومان هزینه جاری داریم که بیش از نیمی از آن صرف پرداخت حقوق کارکنان می شود.
رسولی خاطرنشان کرد: به طور متوسط سالانه 10 هزار میلیارد تومان به هزینه های شهرداری اضافه می شود و این نهاد باید به اندازه سازمان و از طریق چابک سازی به اصلاح ساختار خود دست بزند.
وی در پایان با انتقاد از ورود شهرداری به بخش هایی که مسئولیتی ندارد، خاطرنشان‌کرد: آقای شهردار اورژانس هوایی جزو ماموریت های شهرداری نیست و باید بستری ایجاد کنید تا شرایط سرمایه گذاری و مشارکت خارجی و داخل کشور جذب شود.

* حفاظت از پادگان 06 ارزشمند است
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با تقدیر از شهردار تهران برای توجه مطلوب به موضوع صیانت از باغات، معماری و شهرسازی خطاب به وی گفت: شهرداری تهران با انبوهی از بدهی ها مواجه است اما از یک عرصه 50 هکتاری پادگان 06 محافظت می کند و این ارزشمند است.
وی ادامه داد: برنامه سالانه ما برشی از برنامه 5 ساله است و باید حسابرسی و میزان اعتبار آن مشخص شود و پروژه های دم دستی به صورت نمادین افتتاح نشود.
سالاری همچنین گفت که باید به نبود نظام آماری برای تدوین برنامه آینده توجه شود چرا که این موضوع در ساختارهای کیفی و فرهنگی مغفول مانده است.

* برنامه باید سنجش پذیر باشد
ناهیدخداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز خطاب به شهردار تهران گفت که امیدوارم تمام برنامه براساس سنجش ها و پایش های علمی باشد.
وی ادامه داد: ضمیر 'من' در جملات اقای افشانی زیاد بود و امیدوارم خط مشی مستبدانه در شهر نداشته باشیم.
این عضو شورا در پایان گفت: آیا برنامه مدیریت یکپارچه شهری در این لایحه دیده شده است یا خیر.

* هدف محور یا برنامه محور
همچنین زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورا خطاب شهردار پایتخت گفت: لایحه برنامه سوم توسعه شهرداری تهران دارای محورهای درست و براساس نیاز شهر است.
وی ادامه داد: اما باید بدانیم که بعد از 5 سال قرار است به کجا برسیم و این هدف گذاری، اولویت بندی و برنامه ما را مشخص می کند.
نژادبهرام خطاب به شهردار تهران این سوال را مطرح کرد که آیا برنامه شما هدف محور است یا برنامه محور و منابع لازم برای تحقق این برنامه پیش بینی شده است یا خیر؟
پس از صحبت های این عضو شورا، هاشمی رئیس شورا خطاب به اعضا به شوخی گفت که امروز فقط به شهردار روحیه بدهید و بررسی برنامه ها را در کمیسیون های تخصصی دنبال کنید.

* لزوم توجه به برنامه آمایش استان تهران
الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز خطاب به شهردار تهران گفت: ارتقای حوزه سلامت روان شهروندان، بهبود وضعیت آسیب های اجتماعی و موضوع عدالت اجتماعی باید در دستور کار برنامه سوم شهرداری تهران قرار گیرد.
وی ادامه داد: طرح آمایش استان تهران نیز باید مدنظر قراربگیرد چراکه پایتخت تحت تاثیر شهرستان های استان است.
فخاری همچنین خواستار اتخاذ سیاست هایی شد که حوزه مسکن از رکود خارج شود.

* برنامه ریزی نظامی یکپارچه است
احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورا نیز گفت: تهران اولین شهری در کشور بود که برنامه جامع شهری را تدوین و اجرا کرد.
وی با بیان تاریخچه ای از برنامه های توسعه شهرداری تصریح کرد: این نهاد مکلف به ارائه گزارش برنامه دوم است چرا که برنامه ریزی یک نظام بهم پیوسته است.
مسجدجامعی ادامه داد: باید مشخص شود که چه احکامی تحقق یافته و استمرار دارد و کدام موارد تنفیذ شده است.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، در سخنان شهردار موضوع هویت به طبیعی و معماری بسط داده شد که این رویکرد قابل توجه و تقدیر است.
وی تاکید کرد: برخی ساختمان های بلند نظام فراسرمایه ای را در پایتخت نشان می دهد و انگشت در چشم شهروندان کرده؛ بیشتر این ساختمان ها تبدیل به برند، برج و بانک شده است که خوشبختانه نگاه شهردار که هویت طبیعی را به تاریخی چسبانده نشان دهنده نگاه مطلوب ایشان در تصحیح این رویکرد است.
به گزارش ایرنا، با پایان یافتن زمان صحن علنی شورای شهر تهران و رای نیاوردن تمدید وقت، دیگر اعضا مجالی برای بیان نظرات خود نسبت به لایحه برنامه سوم شهرداری نیافتند.
تهرام/9343/1109 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.