به گزارش ایرنا ، مراسم سنتی بنی اسد ، آئینی قدیمی در شهرستان پیشوا است که در آن تعدادی از هنرمندان و عاشقان خاندان عصمت و طهارت با شبیه سازی واقعه پس از عاشورا که در آن قومی موسوم به بنی اسد ، نسبت به جمع آوری پیکر شهیدان دشت کربلا اقدام کردند ، گوشه هایی از مصائب اهل بیت عصمت و طهارت را به زبان هنر به تصویر می کشند.
در این مراسم معنوی که همه ساله در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) برادر بلافصل امام رضا (ع) برگزار می شود ، هزاران نفر از عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در صحن مطهر این امامزاده واجب التعظیم اجتماع کرده و به عزاداری می پردازند.
زائران و مجاوران و بسیاری از عاشقان خاندان عصمت و طهارت با حضور در شهرستا پیشوا ، در صحن مطهر امامزاده جعفر (ع) اجتماع کرده و در قالب هیات های عزادارسینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری می پردازند.
تعداد زیادی از هنرمندان شهرستان پیشوا در حالی که لباس های عربی به تن داشته ، تابوت هایی که بر روی آن ها اسامی شهدای دشت کربلا نوشته شده را حمل کرده و همراه با سیل عظیم جمعیت به عزاداری می پردازند.
مداحان اهل بیت عصمت و طهارت بر سردادن نوحه و شعرهای مذهبی در غم جانکاه شهدای مظلوم کربلا ،با کاروان اسرای دشت کربلا همنوا شدند .
مراسم معنوی و تاریخی بنی اسد از قدمتی 200 ساله برخوردار بوده و در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.
بنی اسد همان گروهی است که دو روز پس از شهادت شهدای دشت کربلا اقدام به جمع آوری بدنهای مطهر آنها نمودند.
مراسم معنوی بنی اسد برای مردم شهرستان پیشوا از تقدس و معنویت خاصی برخوردار است و قیام خونین مردم دشت ورامین در 15 خرداد سال 1342 از همین مراسم و از صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) آغاز گردید.
مردم در مراسم بنی اسد سال 1342 که مصادف با 15 خرداد همان سال شده بود ، با شنیدن خبر دستگیری امام خمینی (ره) کفن برتن کرده و پای پیاده به سمت تهران به حرکت در آمدند .
مردم عزادار و کفن پوش پیشوا با همراهی مردم ورامین در پل باقرآباد در برابر نیروهای تا به دندان مسلح رژیم سفاک شاه قرار گرفتند و توسط آنان با رگبار بسته شدند و تا ثابت کنند که مردم این دیار به خوبی پیام عاشورا را درک کرده و هیچ گاه سر تعظیم در برابر ظلم فرو نخواهند آورد.
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.