عبارتی هم که برای روی پوستر معرفی نمایشگاه انتخاب شده، این عبارت استاد دولت آبادی از کتاب «روزگار سپری شده مردم سالخورده» وی بود: «من به بهانه رسیدن به زندگی همیشه زندگی را کُشته ام».
به گزارش ایرنا چندی پیش نمایشگاهی در فرهنگسرای شفق تهران برگزار شد که برای دقایقی هم میزبان محمود دولت آبادی و همسرش بود؛ نمایشگاهی که در نوع خود برای نخستین بار برگزار می شد و بد نیست شهروندان به این بهانه هم با چنین فعالیت های هنری و هم بیشتر با نویسندگان بنام کشورمان آشنا شوند.
«حدیث پویان مهر» هنرمند خوشنویسی است که این نمایشگاه را طراحی و با همکاری استاد دولت آبادی برگزار کرد تا برای نخستین بار برخی مفاهیم و عبارت های ادبی از آثار این نویسنده صاحب سبک در قالب آثار خوشنویسی شکسته نستعلیق عرضه شود.
محمود دولت آبادی (زاده 10 مرداد 1319 دولت آباد سبزوار) نویسنده، نمایش نامه نویس و فیلم نامه نویس برجسته ایرانی است که رمان بلند ( 10 جلدی) کلیدر از جمله مشهورترین و با ارزش ترین آثار او به شمار می رود.
نمایشگاه سخن از 15 تا 24 شهریورماه جاری در فرهنگسرای شفق واقع در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی(یوسف آباد) پایتخت برگزار شد و در روز پایانی میزبان حضور استاد دولت آبادی به همراه همسرش بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا دولت آبادی در جریان بازدید از این نمایشگاه گفت: به هنر خط علاقه بسیار دارم و تمام کارهای خود را با دست می نویسم.
وی افزود: حدود 10 سال زحمت کشیدم تا بتوانم ذهن و دست خود را هماهنگ کنم (برای بهتر نوشتن) چون در اوایل شروع کارم خیلی بد خط می نوشتم و به همین علت بسیار زحمت کشیدم تا بتوانم دست و ذهنم را موقع نوشتن هماهنگ کنم.
دولت آبادی همچنین درباره نمایشگاه سخن گفت: کاری که در قالب این نمایشگاه انجام شده بسیار زیبا است که از نثر، چنین نمایشگاه خطی راه اندازی شده و از خانم حدیث پویان مهر تشکر می کنم.
پویان مهر هنرمند برگزارکننده این نمایشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح جزییات این نمایشگاه و اینکه چه عواملی سبب ایده شکل گیری این رویداد بود اظهارداشت: به علت علاقه فراوان به کتاب های استاد دولت آبادی انگیزه دیدار با وی و نیز راه اندازی نمایشگاهی از آثار وی در من شکل گرفت.
این عضو رسمی انجمن خوشنویسان ایران که مدرس دانشگاه و دارای رشته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری نیز است افزود: انتخاب جمله ای از کتاب «سلوک» استاد و اجرا و ترکیب آن به شکل خط شکسته نستعلیق برای هدیه دادن به وی در زمان دیدار، اولین قدم برای برگزاری این نمایشگاه بود که با استقبال وی نیز همراه شد.
به گفته وی، پس از پنج ماه مطالعه آثار استاد دولت آبادی زیر نظر وی ابتدا 120 جمله از استاد انتخاب و سپس به 30 جمله محدود و پس از هشت ماه فعالیت هنری برای عرضه در نمایشگاه آماده شد.
این هنرمند خوشنویسی از جمله ملاک های مهم انتخاب مفاهیم و عبارت های دولت آبادی را طرز تفکر و نوع نگاه این نویسنده نامدار کشورمان به انسان و سبک زندگی انسان ها عنوان و بیان کرد: سعی کردیم جملاتی که با این رویکرد بیشتر تطابق دارد انتخاب کنیم.
پویان مهر با بیان اینکه آثار این نمایشگاه به فروش گذاشته نشد و قرار است در آینده در اهواز( زادگاهش) نیز در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد از مسئولان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که برای عرضه این آثار و معرفی بیشتر استاد دولت آبادی همکاری داشتند تشکر کرد.
این هنرمند که از سال 96 به عضویت رسمی انجمن خوشنویسان ایران درآمده فعالیت حرفه ای خوشنویسی و نیز خط شکسته نستعلیق را از سال 1392 آغاز کرده است.
تهرام/7245/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.