به گزارش ایرنا مسجد جامعی روز جمعه در حاشیه برنامه تهرانگردی با همراهی خبرنگاران از محل میدان سابق قیصر امین‌پور بازدید کرد و با انتقاد از اقدام ناگهانی شهرداری منطقه 2 تهران در حذف این میدان گفت: فکر ‏می‌کردیم پایان این تصمیم ها فرارسیده ولی این کار نشان داد همچنان در شهر، خودرو حرف اول را می‌زند( شهر خودرو محور است).
وی افزود: در سعادت آباد، پیاده‌راه، محل مکث، ‏خاطره، شعر و قیصر فدای روان شدن ترافیک شدند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: وقتی یک میدان را حذف می‌کنید یعنی محل مکث را از بین می برید؛ این به لحاظ ‏شهرسازی هم غلط و مصداق شهر خودرو محور است.
مسجدجامعی خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم این تصمیم ها را چه کسی می‌گیرد اما پایان این نوع تصمیم ها فرارسیده است.
وی رفع مشکل ترافیک را یکی از دو مطالبه مهم مردم تهران خواند و گفت: این مهم یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری محسوب می شود اما در این اقدام آسان ترین راه - حذف میدان و مجسمه امین پور به عنوان خاطره و هویت فرهنگی شهر- هدف قرار گرفته است.
مسجدجامعی درباره سابقه نامگذاری میدانی در منطقه 2 تهران به نام قیصر امین‌پور گفت: در زمان شورای شهر سوم انجمن ‏شاعران در نامه‌ای از شورای شهر تقاضا کرد که سه نقطه به نام سه شاعر قیصر امین‌پور، حسن حسینی و ‏سلمان هراتی نامگذاری شود.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر سوم ادامه داد: ما در کمیسیون این درخواست را پیگیری کردیم و با طی مراحل انجام ‏شده به سختی نام قیصر امین‌پور بر این میدان نهاده اما براحتی برداشته شد.
وی افزود: این نامگذاری به این علت حائز اهمیت است که برای نخستین بار در آن دوره ‏که نامگذاری‌ها به نام شهدای گرانقدر بود نام یک شاعر نیز بر میدان نهاده و تصویب شد.‏
مسجدجامعی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های مرحوم امین‌پور این بود که در زمان حیاتش اجازه ‏نمی‌داد جایی را به نامش بگذارند.‏
وی ادامه داد: با همه این تفسیرها این میدان به نام قیصر امین‌پور نامگذاری و تندیسی هم برای آن پیش‌بینی شد ‏که سازمان زیباسازی طراحی کرد.
مسجد جامعی اضافه کرد: همچنین طی مراسمی از آن تندیس رونمایی و بعدها تابلو یادبود نیز در کنار منزل قیصر نصب شد.‏
قیصر امین‌پور (زادهٔ دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ - درگذشته هشتم آبان ۱۳۸۶) نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر ایرانی بود؛ او یکی از تأثیرگذارترین شاعران مرد در دوره انقلاب اسلامی به شمار می رود.
تهرام/ 7244/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.