به گزارش ایرنا، محمد عبدالملکی روز چهارشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در فرمانداری شهرری اظهار داشت: حدود پنج هزار و 500 هکتار از این سکونتگاه های غیررسمی در شهر تهران و سه هزار و 200 هکتار در دیگر شهرهای استان قرار دارد.
وی تصریح کرد: این مقدار سکونتگاه غیررسمی استان تهران در حدود 14 درصد از 79 هزار هکتار سکونتگاه موجود در کشور را شامل می شود.
سکونتگاه‌های غیر رسمی به مناطقی گفته می‌شود که مهاجران روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده یا خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری، عمدتا بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده است.
فقدان سند مالکیت رسمی و محرومیت از خدمات و زیرساخت‌های شهری از شاخص‌های این سکونتگاه‌ها به شمار می رود.
عبدالمالکی در ادامه با بیان اینکه در حدود 6 هزار هکتار استان نیز بافت فرسوده و ناکارآمد میانی و تاریخی را تشکیل می دهد، افزود: سه هزار و 200 هکتار آن در شهر تهران و حدود 2 هزار و 800 هکتار آن در شهرستان های استان تهران واقع شده است.
وی عنوان کرد: این مقدار بافت فرسوده در استان هفت وهفت دهم درصد مساحت بافت های میانی کشور را شامل می شود.
عبدالمالکی با بیان اینکه حدود چهار و نیم میلیون نفر از مردم استان در بافت فرسوده شهری و روستایی سکونت دارند، عنوان کرد: 2 و نیم میلیون نفر جمعیت شهر تهران و 2 میلیون نفر از جمعیت از دیگر شهرهای استان در بافت فرسوده ساکن هستند.
وی اظهار داشت: باقر شهر، کهریزک و حسن آباد از شهرستان های ری به شمار می روند که در زمینه بافت های فرسوده باید مورد ارزیابی قرار گیرند.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران تصریح کرد: باقر شهر با مساحت شهری 541 هکتار به لحاظ وسعت محدوده شهری در رتبه 37 استان قرار دارد که در حدود 80 هکتار آن در بافت فرسوده است.
وی گفت: مساحت شهری کهریزک نیز یکهزار و 933 هکتار است که دارای 14 هکتار بافت فرسوده است و از نظر سکونتگاه های غیر رسمی جایگاه سی ام را در میان شهرهای استان دارد.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران اضافه کرد: همچنین شهر حسن آباد با یکهزار و 535 مساحت شهری دارای 22 هکتار بافت فرسوده است.
وی گفت: بر اساس ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مقرر شده تا حدود 2 هزار و 700 محله را در کشور به عنوان محله بافت فرسوده شناسایی کند.
عبدالمالکی با بیان اینکه دولت باید سالانه 10 درصد از محلات فرسوده را بازآفرینی کند، افزود: باید در 270 محله در قالب بازآفرینی شهری اقدامات لازم انجام شود تا در یک افق 10 ساله 2 هزار و 700 محله بازآفرینی شود.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک، قیامدشت و حسن آباد است.
/6003/1970
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.