به گزارش روز سه شنبه معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در نشست اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری که با اصحاب رسانه با علی اعطا رییس کمیته معماری و زهرا نژاد بهرام رییس کمیته شهر سازی برگزار شد گفت: از جمله مهمترین ماموریت های مدیریت شهری، حوزه شهر سازی است که در دهه های گذشته مغفول مانده و نتیجه ناهنجاری های امروز کلان شهرها همین اهمیت ندادن به ماموریت های شهرسازی و معماری بوده است.
وی ادامه داد: از جمله ماموریت هایی که در حوزه شهر سازی و معماری می توان به آن اشاره کرد بحث طرح های توسعه شهری، طرح جامع و تفصیلی و طرح های موضعی و موضوعی می باشد، در طرح جامع به همه ابعاد در حوزه شهر سازی پرداخته شده ولی متاسفانه در دهه های گذشته این جایگاه در طرح ها نادیده گرفته شده است.
وی گفت: همین امر سبب شد تا در دوره چهارم شورا کمیسیون شهر سازی و معماری شکل بگیرد. در شورای چهارم این کمیسیون شکل گرفت که از آن زمان تا به امروز آثار بسیار ارزشمندی برای شهر و مدیریت شهری داشته است.
وی افزود: در یکسال گذشته این کمیسیون در راستای همان اهداف و شعار ها و وعده های لیست امید مبتنی بر این رویکرد ها و سیاست ها عمل کرده و اعضای کمیسیون طی نشست های مقدمات سعی کردیم ابتدا شرح وظایف کمیسیون را مبتنی بر این رویکرد ها وتجربیات دوره چهارم تدوین کرده و در مرحله بعد نسبت به تشکیل کمیته های تخصصی اقدام کنیم.
سالاری بیان کرد: در ذیل کمیسیون شهرسازی ما همچنین کمیسیون تشخیص باغات را نیز داریم که همانطور که استحضار دارید بر اساس متن صریح قانون تشخیص باغ و غیر باغ صرفا در اختیار شورای شهر است.
سالاری گفت: در یکسال گذشته بالغ بر 81 جلسه رسمی در کمیسیون داشتیم و 35 طرح و 11 لایحه را بررسی کردیم .
وی اظهار داشت: در راستای ایفای نقش نظارتی کمیسیون به خصوص نظارت بر اجرای طرح تفصیلی، 4855 پرونده که در شوراهای معماری مناطق را مورد بررسی قرار دادیم که تعداد زیادی از این پرونده ها مغایرت جدی با طرح تفصیلی داشت و ما آنها را کان لم یکن کردیم.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا افزود: در این میان 950 درخواست مردمی در یکسال گذشته به کمیسیون واصل شده که همه این موارد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفتند، تخفیف عوارض و واگذاری تراکم بیش از طرح تفصیلی و موضوعات مربوط به دفاتر خدمات الکترونیکی عمده موضوعاتی بود که در درخواست های مردمی مطرح شده بود.
سالاری خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته 165 مورد مکاتبه از نظام مهندسی به کمیسیون شهر سازی انجام شد که بیشتر در راستای گود برداری و احتمال خطر برای شهروندان بود، در کمیسیون تشخیص باغات 119 پرونده را بازدید کردیم و هم نظرات کارشناسی را با عکس ها و تصاویر ماهواره ای را تطبیق دادیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر افزود: در طول یکسال گذشته هر کدام از اعضای کمیسیون تعداد 3 طرح به صحن ارایه دادند که از جمله این طرح ها می توان به طرح تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی، طرح ارتقای ایمنی ساختمان های شهر، طرح الزام شهرداری به لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان های بلند مرتبه که از جمله ماموریت هایی است که متاسفانه مغفول مانده، طرح ساماندهی مال ها و مگا مال ها و بحث تعیین کاربری های، طرح الزام شهرداری به ارایه برنامه ساماندهی و رفع مزاحمت از حریم پیاده راه ها، طرح الزام شهرداری به میزان تحقق طرح تفصیلی، طرح حدود و اختیارات شوراهای معماری مناطق از جمله طرح هایی بوده است که کمیسیون شهر سازی و معماری ارایه داده است.
وی ادامه داد: مجموعه این طرح ها نشان می دهد که کمیسیون شهر سازی و معماری به دنبال این بوده است که سیاست ها و رویکرد ها را اصلاح نماید تا بستر سازی لازم برای کاهش تخلفات فراهم شود.
سالاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لغو مصوبه برج باغ ها گفت: طرح صیات از باغات و لغو مصوبه برج باغها دو اقدامی بود که در سرلوحه کار ما قرار داشت و طرح جایگزین مصوبه برج باغ ها در حال نهایی شدن است.
وی افزود: در خصوص باغات پراکنده نیز ما پیگیری های مستمری انجام دادیم و شهرداری را ملزم کردیم لایحه مربوط به شناسنامه تک باغات را ارایه دهد.
وی ادامه داد: در این راستا 6200 پرونده در اصل باغ از مقیاس هوایی شناسایی شدند که از 6220 پرونده حدود 3428 پرونده این باغات را بازدید کرده ایم که نوع درختان و جانمایی و تعداد و بن درختان را شنسایی کرده و محتویات پرونده را بررسی کرده ایم.
سالاری همچنین با اشاره به بحث باغات به هم پیوسته گفت: باغات به هم پیوسته که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است همچون باغات کن و فرحزاد پیگیری های فراوانی در این زمینه انجام داده ایم، نهایتا هر دو این باغات در شورای عالی شهر سازی مطرح شدند و طرح ساماندهی باغات کن به تصویب رسید به جز محدوده توتستان ها که دیروز در جلسه شورای عالی شهر سازی کلیات طرح ساماندهی باغات فرحزاد به تصویب رسید.
سالاری گفت: یکی دیگر از اقدامات کمیسیون شهر سازی مقاومت کمیسیون با طرح رییس جمهور مبنی بر طرح مسکن امید بوده که جواب داده و امیدواریم به طرح باز آفرینی شهری بازگردند.
وی افزود: یکی از مهمترین اولویت های کمیسیون که امیدواریم بتوانیم در ظرف سال اینده و یا حتی تا پایان سال جاری انجام شود این است که فرایند صدور پروانه و گواهی ها را هوشمند کنیم که مردم نه تنها به شهرداری ها حتی به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نکنند.
رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا همچنین یادآور شد: یکی از رویکرد های کمیسیون در فرایند تصمیم سازی ها این بوده است که احاد مردم و تشکلات صنفی را مشارکت دهد. ما توانستیم این مهم را به درستی به سرانجام برسانیم و امروزه نخبگان می دانند حرف هایی آنان شنیده می شود.
سالاری با اشاره به نقش نهاد مطالعات و برنامه ریزی طرح های توسعه شهر تهران گفت: برای اینکه تکالیف این طرح ها و مطالعات و در زمان مقرر انجام شود. نهادی متشکل از شورا شهرداری و زارت راه در زمان دولت آقای احمدی نژاد تشکیل شد.
وی ادامه داد: متاسفانه با دستور وزیر وقت دولت آقای احمدی نژاد این نهاد کنار گذاشته شد و وزارت راه از مجموعه مذکور رفت که نتیجه آن ایجاد بخش عمده ای از اشکالات در فرایند عدم طرح ها بوده است، امسال موفق شدیم پیش نویس این مهم را تنظیم کنیم وامیدواریم با ایجاد این نهاد دغدغه بسیاری از شهرسازان و برنامه ریزان شهری رفع شود.
محمد سالاری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نحوه تعریف پروژه ها مبنی بر درآمدزایی گفت: یکی از وعده های شورای پنجم این بود که در سیاست گذاری ها و رویکرد های تصمیم گیری و تصمیم سازی در مدیریت شهری تحولات اساسی شکل بگیرد.
وی گفت: در طول دوره مدیریت شهری گذشته رویکرد مدیریت شهری در تعریف پروژه ها، طرح ها و فعالیت های شهر درآمد زایی بود از این روی مدیران شهری سهل والوصول ترین روش برای درآمدزایی را برمی گزیدند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تصریح کرد: از این روی بود که از ابعاد مختلف طرح جامع به عنوان ابزاری برای درآمدزایی استفاده می کردند که از آن جمله بارگزاری در کاربریهای مختلف و مصوباتی همچون برج باغ ها بود.
وی ادامه داد: در گذشته تعریف پروژه ها به جای اینکه از پیوست های مطالعاتی سرچشمه بگیرد بیشتر با نظر پیمانکاران تعریف می شد، در آن زمان مجموعه گسترده ای از پروژه ها در شهر ایجاد شد که بیشتر منافع پیمانکاران را در بر می گرفت تا منافع شهروندان را و به همین دلیل بود که شورای پنجم با تغییر رویکردی که داد با مشکلات فراوانی روبرو شد.
سالاری گفت: یکی از انتقاداتی که امروز به شهرداری وارد می شود کاهش پروژه های عمرانی است اما من به عنوان عضو شورای شهر در دوره چهارم معتقد هستم که ای کاش بسیاری از پروژه ها در شهر اجرا نمی شد.
وی تصریح کرد: امروز بزرگراه های شهری با حجم مالی زیاد ساخته شد اما به هدفی که قرار بوده خروجی آن کاهش آلودگی و کاهش ترافیک باشد نرسیده و حتی نتیجه معکوس در بر داشته است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تاکید کرد: من در گذشته می گفتم که املاک و ارازی ارزشمند شهر نباید به فروش برود و می توان از طریق اجاره داری تمام بودجه شهر را تامین کرد اما این موضوع در شورای پنجم به تصویب رسید و بر همین اساس بود که قرار شد تمام املاکی که به فروش می رسد برای دریافت مجوز به شورا بیاید.
سالاری در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست دانشگاه شریف برای در اختیار قرار دادن خیابان بالایی دانشگاه برای اجرای هماهنگ با مجموعه دانشگاه گفت: دانشگاه شریف در محدوده شمالی دانشگاه تملکاتی داشته و شهرداری نیز املاکی دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه تقاضایی داشته که خیابان فوقانی را که در اختیار شهرداری است برای هماهنگی در کارکرد شمال و جنوب دانشگاه در اختیار آنها قرار دهد و از طرفی شهرداری به دنبال پیاده راه کردن این خیابان با توجه به این درخواست است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه تصمیم گیری برای موضوع در حدود اختیارات شهرداری منطقه نیست گفت: کمیسیون به این موضوع ورود کرده است و حتی امکان پذیرش پیشنهاد دانشگاه وجود دارد.
سالاری تاکید کرد: البته خیابان در مالکیت شهرداری است و واگذاری آن به هر نهاد دیگر مغایر قانون است که با در نظر گرفتن این موضوع انجام تغییرات در خیابان مورد نظر با در نظر گرفتن منافع اهالی مورد تصمیم گیری قرار می گیرد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص درآمدهای غیر نقدی در شهرداری گفت: گاها تصمیماتی در شهرداری گرفته می شد که نه تنها تائیدیه شورای معماری مناطق را نمی گرفت که حتی پرونده آنها به کمیسیون ماده 100 نیز ارسال نمی شد و عمده این پرونده ها مربوط به پرونده های تثبیت تجاری بود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی اظهار داشت: در حالی بررسی ها نشان می دهد که بخشی از درآمد عمده شهرداری ها از این محل بوده است که حتی این موضوع مغایر با طرح تفصیلی است و این موضوع به عنوان دغدغه کمیسیون مطرح شد و بر همین اساس شورا نامه ای را به شهرداری ارسال کرد تا تمام اقدامات در این زمینه ها لغو شود.
سالاری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش تخلفات ساختمانی و پرونده های کمیسیون ماده 100 گفت: موضوع تخلفات ساختمانی از موضوعات نگران کننده در شهر تهران و سایر شهرهای کشور است که در سطح قوای سه گانه مورد بررسی قرار دارد و امروز هم کمیسیون زیربنایی دولت، هم مجلس شورای اسلامی و هم شورای شهر تهران در حال تدوین برنامه های خود برای کاهش آن هستند.
وی اعلام کرد: شورای شهر به همراه قوه قضائیه به دنبال شناسایی و رفع چالش های کمیسیون ماده 100 است و مجلس شورای اسلامی نیز تلاش دارد تا شیوه های پیشگیرانه در وقوع تخلفات ساختمانی را احصا کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در پاسخ به سوالی در خصوص هولوگرام ها و از سر گیری ارائه آنها گفت: موضوع هولوگرام و افرادی که در قالب کارگزار این هولوگرام ها را در اختیار بگیرند مشکلی ندارد و بستر جرم نیست اما آنچه در این بین محل اشکال است سازوکارهای به کارگیری هولوگرام و نحوه ارتباط کارگزار و شهرداری است.
وی تصریح کرد: هولوگرام به کارگزاران داده می شود تا بتواند سرمایه شهر را تامین کند این در حالی است که در گذشته در برخی مواقع نه تنها سرمایه شهر تامین نمی شد که حتی شهرداری سرمایه خود را در اختیار آنها قرار می داد.
سالاری پس از تشریح نحوه عملکرد برخی کارگزاران و ارتباط شهرداری با آنها گفت: یکی از رویکردهای مهم شورای پنجم ایجاد انضباط مالی در شهرداری بود از این روی مقرر شد تا تمامی درآمدها شهر در در حساب مرکز واریز شود و در زمان آقای نجفی واگذاری هولوگرام لغو شد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری تاکید کرد: صدور هولوگرام به شرط شفاف بودن تمامی مراحل و اقدامات و فرایند ها هیچ مشکلی ندارد.
سالاری در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف گود برج میلاد نیز گفت: این گود هنوز بلاتکلیف است و هنوز تکالیفی که برای آن مصوب شده بود انجام نشده است که جای تاسف دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سیاست های شورای شهر در بار گزاری در باغات کن گفت: در خصوص باغات به هم پیوسته کن که بالغ 1120 هکتار مساحت دارد ؛ 700 هکتار فضای سبز و باغات در حوزه آبریز رود دره کن قرار دارد. از این قسمت ها یک قسمت باغات توتسان های 146 هکتاری است که هنوز برای این محدوده تصمیم گیری نهایی صورت نگرفته است. بخش دیگر باغات موسوم به باغات خرمالو با 127 هکتار مساحت می باشد، بخش دیگر کوهساران است که در اصل گستره گردشگری ارتفاعات شمالی با 268 هکتار مساحت می باشد.
وی ادامه داد: طرح مسیر وسک با 40 هکتار، بافت مسکونی ارزشمند روستای کن با 130 هکتار و 66 هکتار پیرامون محله کن و نیز شهر سنگ با 60 هکتار در جنوب بزرگراه حکیم است.
وی گفت: در بررسی ها وسک را از طرح خارج کردند، برای بقیه محدوده ها با رویکرد صیانت از باغات و ساماندهی انها تصمیم گیری شد، البته این را هم بگویم قسمت عمده ی مشاغل نامتجانس شهری در انجا استقرار یافتند و هیچ امینیتی در محدوده باغات وجود ندارد، مردم برای ورود به این باغات هیچ امنیتی ندارند و قرار شد با مشارکت شهرداری اینجا ساماندهی شود و به عنوان یک مرکز تفرجگاهی به شهروندان معرفی شود.
سالاری افزود: برای این توتستان ها سه پیشنهاد مطرح شد که یکی تملک کامل و تبدیل به پارک عمومی بود که با شرایط کنونی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت، پیشنهاد دوم تملک 50 درصدی بود که آن هزینه فراوانی خواهد داشت و پیشنهاد سوم مدل مشارکتی و تولی گیری با مدیریت شهری و صاحبان باغات است که مدل سوم انتخاب شد، تجربیات نشان می دهد که عرصه هایی که با مشارکت مالکین ساماندهی نشود عاقبت خوبی نخواهند داشت لذا روی پیشنهاد سوم تصمیم گیری شده است.
وی افزود: در مورد خود روستا، قرار شد روستای کن به عنوان بافت فرسوده تلقی شده و با حفظ فضای کالبدی تبدیل به روستای تفرجگاهی شود.
سالاری افزود: رویکرد های ما در مواردی نظیر حفظ باغات نباید صرفا سلبی باشند چراکه باید مالکین انگیزه مشارکت پیدا کنند.
تهرام/7247//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.