به گزارش ایرنا محسن پور سید آقایی روز یکشنبه در هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر افزود: 2 میلیارد و ششصد میلیون دلار خسارت ناشی از آلودگی هوای تهران عددی است که اقتصاد کشور به عنوان هزینه ناشی از آلودگی هوای پاتیخت آن را پرداخت می کند.
وی در ادامه با اشاره به گزارش بانک جهانی عنوان کرد: وضعیت ایران از نظر ذرات معلق فقط از کشورهای هند ،چین و قاهره بدتر است و کشورهای مدرن توانستند آلودگی هوای خود را رفع کرده و وضعیت بسیار بهتری نسبت به ما داشته باشند.
پورسیدآقایی عنوان کرد: برنامه‌ای 2 میلیارد دلاری به دولت پیشنهاد دادیم که در پی آن آلودگی تهران کاهش و از ضرر 2 میلیارد و ششصد میلیون دلار جلوگیری می‌شود.
وی گفت: بانک جهانی راهکارهای را برای کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی ناوگان سنگین، نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای سنگین، توسعه معاینه فنی، توسعه خودرو پاک و توسعه مترو را ارائه کرده است.
پورسیدآقایی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای زمستان 96 اظهار داشت: این برنامه شامل نوسازی اتوبوس ها، کامیون ها، تعویض کاتالیست تاکسی ها بوده است که با اعتبار 35 هزار میلیارد تومان برای کاهش آلودگی هوای پایتخت در نظر گرفته شده بود و در سال 97 نیز ادامه دارد.
وی گفت: در این برنامه هفت هزار و 500 میلیارد تومان سهم دولت و مابقی سرمایه بخش خصوصی و وام به بخش خصوصی بوده است و 215 میلیارد تومان از محل جرایم راهنمایی رانندگی در نظر گرفته شد که تاکنون 173 میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.
پور سید آقایی افزود: همچنین دولت اجازه فروش اوراق مشارکت به شهرداری تهران را صادر کرده است که این مبالغ در رفع آلودگی هوای پایتخت می تواند موثر می باشد.

* موتورهای دیزلی برای فرآیندهای ساخت و ساز مجوز می‌گیرند
معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای رفع کاهش آلودگی کسانی که کارهای ساخت و ساز عمرانی انجام می‌دهند باید موتور دیزلی مجوزدار داشته باشند گفت: این موضوع از طریق معاونت عمرانی و شهرسازی شهرداری پایتخت نیز پیگیری شده است و اقدامات مهمی انجام صورت گرفته است.

*معاینه فنی در تهران 24 ساعته شده است
پورسیدآقایی با بیان اینکه کنترل معاینه فنی خودروها در کل تهران در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته دنبال می‌شود گفت: تاکنون داشتن معاینه فنی در مناطق که دارای طرح زوج و فرد بودند کنترل می‌شد و توانستیم مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا را بگیریم تا طی 24 ساعت شبانه روز معاینه فنی خودروها را کنترل کنیم.
معاون شهردار تهران تأکید کرد: بر این اساس مبادی ورودی تهران به 46 دوربین ثبت تخلف مجهز می‌شوند و 46 سامانه طراحی شده که کار اتصال به فیبر نوری آن انجام و مناقصه خرید دوربین ها نیز صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در گذشته داشته‌ایم عدم رویت پلاک خودروها در شب بود گفت: همه دوربین ها در تهران به پروژکتور مجهز شدند تا در شب پلاکها رویت شوند

* 80 درصد خودرو های سنگین در تهران معاینه فنی ندارند
پورسیدآقایی گفت: در کنار بزرگراه ها تیم هایی با همکاری پلیس راهور مستقر شدند و خودروهای سنگینی که قصد ورود به تهران را دارند متوقف و تست معاینه فنی انجام می دهند اما متاسفانه 80 درصد ناوگان سنگینی که درپایتخت تردد می‌کنند معاینه فنی مناسبی ندارند.
وی افزود: این خودروها یا دارای معاینه فنی نیستند و یا اینکه معاینه فنی آنان اشکالاتی دارد.

*870 دوربین نداشتن معاینه فنی را ثبت می کند
وی درادامه با بیان اینکه تاکنون دوربین ها فقط تخلفات سرعت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز را ثبت می‌کردند خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده و تغییرات نرم افزاری در دوربین ها ، 870 دوربین نداشتن معاینه فنی را ثبت و جریمه می‌کنند.
وی افزود: برای اطلاع مردم همچنین سامانه crm (ارتباط با مشتری) را راه اندازی کرده ایم تا خودروهای که قبلا از مراکز معاینه فنی تهران معاینه گرفته‌اند پس از پایان زمان قانونی، با دریافت پیامک نسبت به نداشتن و زمان تمدید معاینه فنی خود آگاه شوند.

*275 هزار خودرو گواهی معاینه فنی برتر دریافت کردند
پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه تاکنون و از زمان طرح ترافیک 275 هزار خودرو گواهی معاینه فنی برتر دریافت کردند گفت: 60 هزار خودرو زیر چهار سال در شهر تهران تردد می کنند که به خاطر امتیاز طرح ترافیک معاینه فنی برتر دریافت کردند.
وی افزود: به این خودروها 20 درصد در طرح ترافیک تخفیف داده می‌شد و متاسفانه باید بگویم که 55 درصد خودروها صفر و زیر چهار سال نتوانستند معاینه فنی برتر دریافت کنند .
وی گفت: از هفت هزار خودروی که در تهران روزانه در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند تنها 500 خودرو دارای معاینه فنی نیستند.

* راه اندازی سامانه باربرگ
معاون شهردار تهران همچنین گفت: با راه‌اندازی سامانه بار برگ خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند و باری هستند باید مجوز دریافت کنند.
وی افزود: بر این اساس به خودروهای باری که مبدا و مقصد آنها تهران است، اجازه تردد در بزرگراه های پایتخت داده نمی‌شود و این خودروها باید از حاشیه شهر عبور کنند.
پورسیدآقایی همچنین افزود: الزام به دریافت باربرگ برای همه خودروها حتی خودروهای که مواد غذایی توزیع می‌کنند الزامیست و به شرکت‌هایی که باربرگ صادر نمی‌کنند اخطار داده می شود و خودروهایی که مصالح ساختمانی جابجا می‌کنند هم باید پوشش باری داشته باشند تا گرد و خاک آنها منتشر نشود.

* سرویس های مدارس، کارخانجات و دستگاه های نظامی و انتظامی ملزم به داشتن معاینه فنی هستند
وی در ادامه گفت: با همکاری استانداری تهران برای تمام وزیران نامه ارسال شده که طی آن هیچ شرکت و هیچ پیمانکاری که کار سرویس را انجام می دهد، تنها در صورت داشتن صورت وضعیت معاینه فنی می تواند هزینه های خود را دریافت کنند .
تهرام/7244/3225 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.