امیر مصیب رحیم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانه فخرالدوله و امینی در منطقه کهریزک مربوط به دوره قاجاریه است که این عمارت به علت عوامل انسانی و نزولات جوی دستخوش آسیب شده و مدت ها به صورت متروکه و غیرقابل استفاده باقی مانده بود.
وی با اشاره به اینکه این بنا به دلیل معماری خاص و جذاب، تلفیقی از معماری سبک اروپایی و سنتی ایرانی است، افزود: خانه فخرالدوله از اولین خانه های ییلاقی اشرافی به شمار می رود که متاسفانه تمام این سال ها بدون کاربری متروکه مانده است.
رحیم زاده با بیان اینکه مرمت خانه فخرالدوله در اولویت میراث فرهنگی شهرستان ری قرار دارد، افزود: بازسازی و مرمت این اثر تاریخی شامل ساماندهی دیوارهای بیرونی، دیوارهای داخلی، جمع آوری الحاقات جدید، کف سازی و محوطه سازی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی از سوی شورای شهر و شهرداری کهریزک مصوب شده است.
وی گفت: پس از اتمام مراحل بازسازی و مرمت این اثر در خصوص نحوه کاربری جهت بهره برداری هر چه بهتر و استفاده عموم و مالک از سوی میراث فرهنگی اقدام می شود.
رحیم زاده با بیان اینکه توجه به مکان های تاریخی سبب توسعه صنعت گردشگری در کشور می شود، گفت: نباید اجازه داد تا آثار تاریخی از جمله خانه فخرالدوله که پیشینه ای کهن در منطقه را به همراه دارد دستخوش تخریب و تغیر شود.
وی تصریح کرد: هر یک از آثار تاریخی می تواند به قطب گردشگری و کانون اقتصادی و درآمدزایی برای مردم منطقه تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، خانه فخرالدوله و امینی از خانه‌های ییلاقی قاجار بوده که در باغ معروف فخروالدوله در کنار جاده قدیم قم واقع شده است. این خانه متعلق به فخر الدوله (مادر علی امینی) و علی امینی (نخست وزیر پهلوی دوم) بوده است که سبک معماری ضمن پیروی از سبک اروپایی، سنت معماری ایرانی خود را در ایوان‌ها و ستون‌های به کار رفته حفظ کرده است.
با وجود اینکه این خانه‌ها علاوه بر یادآوری معماری ایوانها در تخت جمشید، معماری و معابد یونانی را در ذهن تداعی می‌کند، اما متاسفانه امروزه نه تنها بر اثر ساختمان‌‌ سازی‌ها سخت می‌ توان آن را مشاهده کرد، بلکه بیقوله ‌ای از آن مانده است که محل اقامتی برای کارگران ساختمانی شده است.
1970/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.