به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این سازمان، شهرام عدالتی روز دوشنبه در جلسه تدوین سند توسعه شهرستان تهران افزود: همچنین چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی تهران در این بازه زمانی به منطقه مسکونی تبدیل شده است.
به گفته وی با وجود آنکه مقرر بوده در منطقه 22 شهر تهران طی سال های گذشته به علت مسائل زیست محیطی و نیز جهت جریان باد غالب بلندمرتبه سازی نشود، اما این اتفاق رخ داده و بیشترین رشد جمعیت تهران نیز در غرب پایتخت بویژه منطقه 22 با نرخ رشد 6,4 درصد بوده است.
عدالتی اظهارداشت: این درحالی است که در این منطقه تنها چهار درصد مردم به حمل و نقل عمومی دسترسی دارند.
به گفته وی همچنین طی سال های 85 تا 90 جمعیت تهران کمتر از سرانه کشور بود اما از سال 90 تا 95 افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه تهران در حوزه قلمروگشایی فرصت محدودی دارد و همین سبب افزایش تراکم فروشی می شود با طرح این پرسش ها که آیا تهران حریم می خواهد یا خیر و محدوده آن کجاست، تصریح کرد: طرح حریم شهر تهران مصوب شد اما به دلیل مغایرت قانونی ابلاغ نشد و این مهم باید به طور مشخص در سند توسعه ذکر شود.
این مسئول با اشاره به اینکه امروز تهران تنها شهری است که رئیس کمیسیون ماده 5 خودش است(اجازه ساخت و ساز را خودش صادر می کند)، گفت: تراکم فروشی و تغییر کاربری غیرمجاز در تهران باید به طور جدی رسیدگی شود.
به گفته وی از سال 89 تا 91 در تهران 760 هزار واحد مسکونی پروانه ساخت و ساز دریافت کرده اند که بیش از 50 درصد آنها در بالای محور انقلاب (محدوده خیابان انقلاب اسلامی) قرار دارند.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران همچنین با اشاره به نقش حاکمیتی پایتخت در کشور افزود: تهران به دلیل نبود یکپارچگی و تفکیک نشدن نقش دولت محلی، مدیریت شهری و حاکمیت، شهری رها شده است.
وی اضافه کرد: ما در مدیریت شهری تهران در عرصه های جغرافیایی و سیستمی دچار مشکل هستیم؛ سند توسعه و آمایش دو فرصت تاریخی هستند که باید از آنها بدرستی بهره برد.
عدالتی همچنین با اشاره به توزیع جمعیت ساکن در تهران، متوسط تراکم جمعیت در بافت های فرسوده پایتخت را 370 نفر اعلام و بیان کرد: این نرخ در سایر بافت ها 107 نفر است.
به گفته وی تهران در کل به سمت سالمندی پیش می رود و بیشترین مهاجر را دارد؛ در پایتخت همچنین نرخ بیکاری بیشتر از متوسط کشوری است.
به گزارش ایرنا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در این نشست تاکید کرد: نابسامانی های شهر تهران و نبود مدیریت یکپارچه ناشی از تصمیم های سال های گذشته است.
نعمت الله ترکی با اشاره به ضرورت وجود مدیریت یکپارچه شهری در پایتخت گفت: شهرداری باید در جریان برنامه های تهران تا 1400 باشد.
تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.