با اصلاح قانون «منع به‌کارگیری بازنشستگان» در مجلس شورای اسلامی و ارسال آن به شورای نگهبان برای تأیید نهایی همچنان ادامه حضور شهردار تهران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به‌گزارش «ایران» علی لاریجانی در جلسه 226 مجلس و در جریان بررسی پیشنهاد اصلاح قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» در پاسخ به این ابهام که آیا شهرداری شامل ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که در ماده واحده این مصوبه به آن اشاره شده می‌شود، پاسخ داد: شهرداری شامل این ماده است و قابل مستثنی شدن نیست.
همچنین به‌دنبال این اظهار نظر بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در مورد ادامه کار محمدعلی افشانی شهردار تهران با توجه به اصلاحات جدید قانون «منع به‌کارگیری بازنشستگان» اظهار داشت: این قانون هیچ استثنایی ندارد و مسئولان در برابر قانون یکسان هستند البته براساس این قانون به جز مسئولانی که مشخص شده‌اند دیگران باید بازنشسته شوند.
وی تأکید کرد: بنابراین فکر می‌کنم در صورت ارسال استفساریه شهرداری یا شورای شهر تهران جواب مجلس این خواهد بود که شهردار تهران باید بازنشسته شود.
سید فرید موسوی نماینده مردم تهران نیز در توئیتی نوشته است: با احترام به تجارب کاندیداهای شهرداری تهران انتظار می‌رود عزیزان در صورت عدم‌انطباق شرایط خود با طرح اصلاح «منع به‌کارگیری بازنشستگان» که پیش‌بینی می‌شود بزودی در مجلس مصوب شود از کاندیداتوری انصراف دهند تا پس از تصویب هزینه استعفای الزامی یک شهردار دیگر به تهران تحمیل نشود.

*بی‌ثباتی در شهرداری به صلاح نیست
محمد رضا نجفی نیز معتقد است با وجود اینکه بی‌ثباتی در شهرداری به صلاح نیست اما نهایتاً این قانون شامل حال شهردار تهران می‌شود. وی در گفت‌و‌گو با خانه ملت گفت: به فرض اینکه این قانون تمام مراحل تقنینی خودش را طی کند شامل حال شهردار تهران هم خواهد بود. در حال حاضر در مجموع استدلالی که شهردار تهران را از این قانون مستثنی کند وجود ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: حتماً ثبات و پایداری یکی از لوازم مدیریت خوب است و اما به هر ترتیب حالا که این سیالیت در محیط سازمان‌های ما زیاد شده است نوع مدیریت ما نیز خوب است متناسب با این فضا باشد.
وی تصریح کرد: حتماً بهتر بود که مدیریت شهرداری تهران از یک ثبات بیشتری برخوردار بود اما در شرایط فعلی نیز باید تلاش کنیم که ضمن استقلال و ثبات حتی‌الامکان اجازه ندهیم خللی در برنامه‌ها و فرآیندهای اساسی ایجاد شود.
اما در مقابل اعضای شورای شهر و معاون پارلمانی شهرداری تهران نظر دیگری دارند. سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای‌شهر در این باره در فضای مجازی توئیت کرده است مصوبه عام لاحق مجلس در مورد منع به‌کارگیری بازنشستگان شهرداران را که مشمول قانون خاص شوراها و انتخاب شهرداران مصوب سال 1396 می‌باشند در برنمی‌گیرد زیرا طبق قانون اخیرالذکر نه‌تنها بازنشسته نبودن و رعایت سقف سنی شرط انتخاب شهردار نیست بلکه حتی شهردار می‌تواند کارمند دولت هم نباشد.

*استفساریه‌ای به مجلس ارائه و این ابهام را طرح کنیم
داریوش قنبری ، مشاور پارلمانی شهردار تهران معتقد است وضعیت ادامه کار افشانی در شهرداری تهران نه تابع قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» بلکه تابع قانون «تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» مصوب سال 1375 است.
او در گفت‌وگو با خبر آنلاین درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و وضعیت شهردار تهران اظهار کرد: با توجه به عضویت شهردار تهران در کابینه قرار بود استفساریه‌ای به مجلس ارائه و این ابهام را طرح کنیم آیا جایگاه شهردار تهران مشابه جایگاه وزیران و معاونان رئیس جمهوری است یا خیر؟ برخی از اعضای این کمیسیون معتقد بودند نیاز به طرح چنین بحثی در مورد شهردار تهران وجود ندارد چرا که تعیین وضعیت شهرداران تابع قانون مجزای «انتخاب شهرداران» است و طبق این قانون تشخیص صلاحیت و عزل و نصب شهرداران از اختیارات شوراهای اسلامی شهر است.
وی با بیان اینکه انتخاب شهردار دارای مکانیزم متفاوتی است و اختیار آن صرفاً به شوراهای اسلامی شهرها واگذار شده است، گفت: نه تنها شهردار تهران بلکه سایر شهرداران کشور نیز از شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند و در واقع این قانون شهرداران را در برنمی‌گیرد.
مشاور شهردار تهران در امور مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حکم شهرداران مشابه حکم وزیران است، افزود: همان طور که مجلس وزیران را انتخاب می‌کند، شهرداران نیز توسط اعضای شوراها یا همان پارلمان شهری انتخاب می‌شوند.
قنبری در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه آیا موضوع شهردار تهران به طور ویژه در سؤالات شورای نگهبان از مجلس مطرح شد یا نه، اظهار کرد: در سؤالات شورای نگهبان موارد خاصی وجود داشت که هیچ کدام ربطی به وضعیت شهرداران نداشت. اما در مجموع انتخاب شهرداران، ساز و کار خاص خود را دارد که شهرداران را از قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» مستثنی می‌کند. او با بیان اینکه در قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» به‌طور صریح از شهرداران نامی برده نشده است، تأکید کرد: ما هم در شهرداری تهران معتقد هستیم قانون تکلیف را مشخص کرده و ما باید تابع قانون باشیم.

* شهردار تهران مشمول این مصوبه نخواهد شد
حسن رسولی عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به اصلاحیه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان و مشمولیت شهرداران در این مصوبه، اعلام‌کرد: همچنان که قبل‌تر نیز اعلام شده بود، از نظر شورای اسلامی شهر تهران آقای افشانی شهردار تهران مشمول این مصوبه نخواهد شد و این برداشت شورای اسلامی شهر تهران است.
او اضافه کرد: البته اگر مجلس نظر دیگری داشته باشد در مقایسه بین مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران، چون مجلس جایگاه قانونگذاری دارد، بنابراین نظر مجلس نسبت به شورا در اولویت است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که شورای اسلامی شهر تهران مرجع انتخاب یا عزل و نصب شهردار تهران است و بر همین اساس چنین برداشتی از باب حقوقی وجود دارد که در وهله اول و با استناد مفاد از قبل اعلام شده، شورای اسلامی شهر تهران آقای افشانی را مشمول این مصوبه تلقی نخواهد کرد.
رسولی با این حال تأکید کرد: در تفسیر نهایی مجلس شورای اسلامی می‌تواند درباره آن نظر داده و طبق قانون نیز شورای شهر موظف به اجرای تصمیم نهایی مجلس شورای اسلامی است.

روزنامه ایران
9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.