به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روابط عمومی دفتر نشر معارف، نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی ایران تحولی عمیق در دنیای معاصر پدید آورد و با احیای مبانی اسلام ناب توانست گفتمان جدیدی در برابر گفتمان تمدن غرب در ساحات مختلف از جمله توسعه سیاسی فرا پیش نهد.

مؤلف در این کتاب به توصیف و تبیین الگوی توسعه سیاسی در اندیشه امام خمینی(س) می‌پردازد و تلاش می‌کند تا بر اساس اندیشه حضرت امام(س)، علاوه بر تعیین شیوه مواجهه با تمدن غرب و دستاوردهای آن، با توجه به مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی ایشان ـ که مبتنی بر آموزه‌های اسلام است ـ الگویی متعالی در حوزه پیشرفت سیاسی در برابر الگوی غربی ارائه دهد.
نویسنده در این نوشتار در فصل آغازین، مباحث کلان و اساسی توسعه سیاسی از دیدگاه اندیشمندان غربی را مطرح و بررسی می‌کند و در فصل‌های بعد، طرح جدیدی که امام خمینی در مواجهه با مبانی و روبناهای تمدن غرب عرضه کرده است تبیین می‌شود.
از دید نگارنده، نوآوری امام خمینی(س‌)، نخست در روش مواجهه با تمدن غرب و دستاوردهای آن است و سپس در تبیین درست و رسا و روزآمد آنچه نصوص دینی می‌تواند در مواجهه با این تمدن و دستاوردهای آن عرضه کند.
این کتاب در 4 فصل تنظیم و تدوین شده است: «فصل اول: مفاهیم و کلیات؛ مفهوم سیاست، مفهوم توسعه، ابعاد توسعه، مفهوم الگو» «فصل دوم: چارچوب نظری؛ بررسی نظریات نوسازی و وابستگی در زمینه توسعه سیاسی. بررسی نظریات جدید غربی درباره توسعه سیاسی»« فصل سوم: مبانی توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی؛ مبانی اندیشه امام خمینی، نحوه مواجهه امام خمینی با تمدن غرب، منظومه اندیشه امام خمینی در باب سیاست» فصل چهارم: اهداف و شاخص‌‌های توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی‌؛ اهداف توسعه سیاسی از دیدگاه امام، شاخص‌های توسعه سیاسی از دیدگاه امام».
در پایان هم جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از مباحث کتاب ارائه شده است. افزودنی است، چاپ اول این کتاب در 224 صفحه در قطع وزیری و با تیراژ 1000 نسخه و به قیمت 5600 تومان روانه بازار کتاب و اندیشه شده است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.