معراج عارفان شرح سرّالصلوِة امام خمینی(س) به قلم حجت الاسلام و المسلمین علی زمانی قمشه ای توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، " معراج عارفان شرح سرّالصلوِة امام خمینی(س " به قلم حجت الاسلام و المسلمین علی زمانی قمشه ای با تیراژ دوهزار نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج(وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی«س») منتشر شد. این اثر پژوهشی که به سفارش نمایندگی قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تهیه شده است، مشتمل بر مقدمه، دو بخش و یک خاتمه است.

نمایندگی قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به عنوان ناشر این اثر تحقیقی در مقدمه خود آورده است: جضرت امام، نه تنها عمری اهل تهجد و راز و نیاز شبانه و نماز شب بود و به نماز اول وقت اهتمام مثال زدنی داشت، که در کشف رموز از حقیقت نماز و پرده برداری از اسرار آن سرّالصلوِة را نوشت تا مددی برای سالکان طالب عروج در معراج روحانی نماز باشد و نمازشان را عارفانه سازد؛ چنانکه در ادامۀ سیر علمی و عملی خود آداب نماز را نوشت تا آنانکه به نهانخانۀ اسرار نماز دسترسی ندارند، مؤدب به آداب نماز گردند و از این وسیلۀ تقرّب استفاده نمایند و به اصلاح و اکمال خویشتن بپردازند.

مولف نیز در مقدمه خود آورده است: کتاب سرّالصلوِة (معراج السالکین و صلاة العارفین) از گنجینه های نفیس و ارزشمند عرفانی است که پیرامون برترین عبادت ها یعنی نماز از خامۀ مبارک امام خمینی(س) با رویکردی عالمانه و عارفانه، سرچشمه گرفته از آیات قرآنی و احادیث نورانی اهل بیت و خطبه های حکیمانه آنان، همراه با والاترین اندیشه های عارفان بالله با قلمی منسجم اما رازمند که در یک سلسله عبارات چونان رشته ای از درّ و جواهر به هم پیوسته، به نگارش آمده است.

در مقدمه نویسنده مقامات و مراتب نماز، جامعیت و عمودیت آن را بیان کرده سپس به وصف نماز سالک، حضور قلب و مراتب و کیفیت آن پرداخته است. در بخش اول نیز مراتب طهارت و تطهیر، رازهای آیات و احادیث طهارت و بیان مکان نمازگزار و رازهای وقت و مراقبت از آن پرداخته است.

مقاله دوم رازهای اذان و اقامه و حقیقت صراط و قیام و نیّت و تکبیر را بیان کرده و سپس کیفیت قرائت و اشاره ای به تفسیر سوره حمد و توحید کرده و برخی از اسرار رکوع و سر برداشتن از آن و راز سجده و مقام آن و سجده در روایات پرداخته است. راز تشهد و سلام، شکل ظاهری آن و راز تشهد در کلام امام صادق(ع) و چند حدیث در راز سلام پایان بخش مقاله دوم است. خاتمه نیز راز تکبیرهای سه گانه پایانی نماز، تعقیبات نماز و دعا و ختم آن را بیان کرده و در انتها نکته پایانی را آورده است.

نویسنده در نکته پایانی می نویسد: رساله سرّالصلوِة با رویکردی عارفانه از قلم زیبای حضرت امام(س) بیرون تراویده و در سال 1358 ق برابر با 1318 ش تاریخ خورده است. چنان که حضرت علامه استاد جوادی آملی (مدظله) در مقدمه سرّالصلوِة چنین نگاشته است: اگر دهۀ پربرکت 1357 تا 1368 ه.ش را درخشش نشاۀ "شهادت" ایشان بدانیم، چنان که هست، دهۀ مبارک 1347 تا سال 1358ه.ق، حتماً فروغ نشاۀ "غیب" آن حضرت خواهد بود؛ زیرا که در این دهه بسیاری از نفایس غیبی از انفاس قدسی ایشان به نفوس سالکان مسلک صفا رسیده است.

در پایان این اثر پژوهشی و ارزشمند فهرست منابع مورد استفاده در کتاب افزوده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.