"اندیشه های فلسفی امام خمینی(س)" که "محمدرضا غفوریان" آن را نگاشته، عنوان کتابی است که به تازگی از سوی موسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ) منتشر شده است.
این کتاب به عنوان متنی برای درس "اندیشه های فلسفی امام خمینی(س)" در موسسه تنظیم و نشر آثار امام براساس سرفصل های مصوب و گردآوری شده است.بنای نگارش کتاب براین اساس بوده که مطالب و نقل قول ها به صورت تدریس بیان و عرضه شود، نه اینکه متنی برای مطالعه صرف باشد. این نوشته برای مخاطبانی تنظیم شده که با فلسفه اسلامی و مباحث آن، آشنایی در حد متون درسی رایج در حوزه ها دارند و به دقت بیشتردرمباحث و بررسی دیدگاه های امام می پردازند.
مولف در مقدمه این کتاب 130 صفحه ای، مروری کوتاه بردگرگونی ها و هجرت های فلسفه در دو قرن اخیر داشته است.پس از بیان این پیش زمینه به بررسی تلاش ها و اندیشه های امام خمینی(س) پرداخته است. وی در بخش یکم این کتاب، به تعریف، موضوع، روش و هدف فلسفه پرداخته و دیدگاه های خاص حضرت امام در این زمینه را آورده است. در بخش دوم، گرایش های سه گانه معروف، مشاء، اشراق و حکمت متعالیه در تاریخ فلسفه را ذکر کرده و اصول اصلی آنها را به اجمال بیان کرده است تا با در نظر گرفتن اصول و شناسه های مکاتب معروف فلسفی، بتوان فیلسوفان را درارتباط با آن گرایش ها سنجید و دسته بندی کرد که کدام فیلسوف به چه گرایشی تعلق یا قرابت دارد. در همین بخش با ذکر نمونه هایی ازمواضع و دیدگاه های امام خمینی(س) گرایش و تعلق ایشان به حکمت متعالیه نمایانده شده است. البته این تعلق در سطح بحث و بررسی های فلسفی است. در بخش سوم، دقت نظرها و دیدگاه های ویژه امام مطرح شده است. این دیدگاه ها در هر زمینه دسته بندی شده تا از به هم ریختگی پرهیز و هم در ارتباط دادن مطالب نزدیک و موثر بر یکدیگر، نگاه روشن و بهتری به خواننده داده شود. براین اساس و به دلیل اهمیت مباحث مربوط به الهیات،این مباحث در ابتدا آمده و دیدگاه های دیگر که در مباحث گوناگون امور عامه است، به دنبال بحث الهیات آورده شده است.
نویسنده در تهیه متن این کتاب از آثار گوناگون امام خمینی(س) بهره برده است. منابعی که وی به طرق گوناگون در نگارش کتاب و توضیح مسائل از آنها استفاده کرده عبارتند از: کتاب های "الطلب و الاراده" ، "شرح چهل حدیث"، "شرح حدیث جنود عقل و جهل"، "آداب الصلوه" و "تقریرات فلسفه".

کتاب "اندیشه های فلسفی امام خمینی (س)" در شمارگان 2000 نسخه به طبع رسیده و با قیمت 2400 تومان عرضه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.