کتاب قشربندی اجتماعی در بلوچستان، در خانه ­ی وارطان رونمایی شد.

به گزارش جماران، نویسنده­ ی کتاب مذکور، داریوش مبارکی است که تحصیلات خویش را در رشته­ ی جامعه­ شناسی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد شعبه­ ی تهران مرکز به پایان رسانده است. این کتاب زیر نظر دکتر حسن محدّثی گیلوائی نوشته شده است. کتاب "قشربندی اجتماعی در بلوچستان"، حاصل 4 سال پژوهش مستمر و 8 سال درگیری ذهنی نویسنده است. این کتاب مشتمل بر 8 فصل است. دوره­ی مورد بررسی این کتاب، از دوره­ی قاجاریه تا پس از انقلاب 1357 است.

در نشست مذکور، دکتر ایرج افشار سیستانی از نظرگاه تاریخی، درباره­ی بلوچستان بحث کرد. دکتر طاهری از نخستین تحصیل­کردگان دانشگاهی بلوچ است که وضعیّت این سنخ اجتماعی را در دو دوره ­ی پهلوی و پس از انقلاب مورد بررسی قرار داد.

طبق گفته­ ی وی، قشر تحصیل­کرده ­ی دانشگاهی در هر دو دوره­ ی در حاشیه­ ی معادلات قدرت بوده است و به عنوان نیروی تبعی ایفای نقش کرده است. دکتر سیدجواد میری، جامعه­ شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در جامعه­شناسی می­توان حداقل به سه حوزه­ی قدرت اشاره کرد: حوزه­ی اقتصاد و سیاست و دانشگاه و در هر سه حوزه بلوچ­ها حضور کمرنگی در جامعه­ی ایرانی دارند و این نشان از نوعی تبعیض ساختاری نسبت به بلوچ ها می­باشد. دکتر حسن محدّثی که کتاب زیر نظر و با مقدّمه ­ی وی نوشته شده است گفت: جامعه­ شناسی در ایران مرکز مدار است و از تهران بیرون نرفته است. او انجام چنین پژوهش­هایی را مصداق گذار از مرکزمداری دانست. به گفته­ی او با ادامه­ ی این روند، و تشویق دانشجویان شهرستانی به موضوع گزینی بومی، پس از چند سال انبوهی از پژوهش­ها درباره­ی دیگر مناطق ایران خواهیم داشت. در پایان نیز، داریوش مبارکی، به یکی از دستاوردهای قشربندی در دوران جدید اشاره کرد: یکی از تبعات قشربندی در دوران مدرن، این است که قشربندی منجر به انسداد اجتماعی شده است. وی گفت پیام من به مردم سرزمینم این است که با یکدیگر گفت­و­گو کنند تا شرایط برای وفاق اجتماعی فراهم شود.

 

photo_2019-09-28_11-09-35

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
12 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.