تنها نتیجه انتخابات ماه نوامبر می تواند به فرهنگ «مصونیت از مجازات» دولت ترامپ خاتمه دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت: اگر طرح استیضاح ترامپ جدی باشد انتخابات 6 نوامبر کمک زیادی به این موضوع می تواند بکند. اگر در این انتخابات دموکرات ها پیروز شوند شاید طرح استیضاح ترامپ جدی شود. اما با روی کار آمدن دموکرات ها هم،  به طور جد  نمی توان گفت  استیضاح ترامپ با اکثر آرا انجام می شود.

مشابه این پرونده را در گذشته در آمریکا داشته ایم. در سال 1998 هم  طرح استیضاح کلینتون به دلیل اتهام ادای شهادت دروغ و ممانعت از اجرای عدالت مطرح شد اما رای کافی نیاورد. 

یکی از شعارهای غیر رسمی دوران ترامپ - علاوه بر «خودت می دونی چیه» و همچنین اظهارنظر اخیر «رودی جولیانی» که گفته بود «حقیقت، حقیقت نیست» - عبارت «هیچ چیز مهم نیست» است.

دونالد ترامپ قانون اساسی را نقض می کند و کنگره ساکت است. «ویلبر راس» وزیر بازرگانی رئیس جمهور که مجله فوربز او را یکی از بزرگترین چهره های تاریخ آمریکا توصیف کرده، متهم به اختلاس بیش از 120 میلیون دلاری در پروژه های مختلف شده است. این موضوع زیاد رسانه ای نشد. جمهوری خواهان به هیچ وجه قصد ندارند جلسات استماع برگزار کنند. وکیل سابق رئیس جمهور شهادت داده است که ترامپ به او دستور داده است که برای لاپوشانی کردن یک سری جرایم اش در آستانه انتخابات به افرادی حق السکوت پرداخت کند. این شوک حدود 48 ساعت طول کشید.

این فرهنگ «مصونیت از مجازات» نتیجه مهارت سیاسی قانونِ تک حزبیِ ترامپ است. اکثریت رای دهندگان می خواهند دولت او تحت بررسی قرار بگیرد، اما حزب جمهوری خواه اهمیتی نمی دهد. اگر دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنترل مجلس را دوباره به دست بگیرند - نظرسنجی اخیر توسط وب سایت FiveThirtyEight شانس دموکرات ها را برای این کار حدود 70 درصد پیش بینی کرده است - این بی نظمی به پایان می رسد. بر خلاف ادعاهای جمهوری خواه، برنامه های دموکراتیکی برای استیضاح فوری ترامپ وجود ندارد. اما احضار، دادرسی و تحقیقات صورت خواهد گرفت. وقایعی که برای 19 ماه گذشته مهم نبودند، به طور ناگهانی مهم خواهند بود.

در 19 ماه اخیر ما زیاد عبارت «این عادی نیست» را شنیده ایم. اگر دموکرات ها در انتخابات نوامبر شکست بخورند، مقاومت بی فایده خواهد بود. اگر آنها پیروز شوند، این اتهامات با احضاریه دادگاه پشتیبانی خواهند شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.