پومپئو وزیر خارجه آمریکا اعمال تحریم علیه ایران یا هر کشور دیگر را اقدامی مشروع برای حمایت از امنیت ملی آمریکا می داند و فراموش می کند که دولت کشورش این تحریم ها را پس از آن که شش کشور بزرگ جهان به توافقنامه هسته ای با ایران دست یافتند برداشت و پس از آن که به طور یک طرفه از آن بیرون رفت این تحریم ها را بازگرداند و بازگشت این تحریم ها در سایه مخالفت شرکای آمریکا در آن صورت گرفته که به مدت پنج سال مذاکرات ماراتونی برای رسیدن به این توافقنامه برگزار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: توصیف پذیرش بررسی تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران توسط دیوان بین المللی دادگستری توسط «مایک پومپئو»وزیر خارجه آمریکا به اشتباه و تلاشی برای نقض حاکمیت ایالات متحده آمریکا، توصیفی است که وقاحت بی سابقه رئیس دیپلماسی بزرگترین کشور را بازتاب می دهد که مدعی است رهبر جهان آزاد است و به جامعه بین المللی و سازمان های متخصص آن احترام می گذارد.

عطوان در ادامه نوشت:پومپئو وزیر خارجه آمریکا اعمال تحریم علیه ایران یا هر کشور دیگر را اقدامی مشروع برای حمایت از امنیت ملی آمریکا می داند و فراموش می کند که دولت کشورش این تحریم ها را پس از آن که شش کشور بزرگ جهان به توافقنامه هسته ای با ایران دست یافتند برداشت و پس از آن که به طور یک طرفه از آن بیرون رفت این تحریم ها را بازگرداند و بازگشت این تحریم ها در سایه مخالفت شرکای آمریکا در آن صورت گرفته که به مدت پنج سال مذاکرات ماراتونی برای رسیدن به این توافقنامه برگزار کردند.

این نویسنده عرب در ادامه سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت:برای ما بسیار دشوار است که بفهمیم چگونه این رفتن به دادگاه بین المللی مورد احترامی توسط کشوری عضو در آن برای بررسی محاصره ای که ممکن است صد ها هزار نفر از مردم این کشور را بکشد به مانند محاصره دیگر آمریکا علیه عراق به مدت 12 سال ، منجر به نقض حاکمیت کشور بزرگی به مانند ایالات متحده آمریکا شود؟ از سوی دیگر، کشورهای فقیر در جهان سوم از کشورهای بزرگی مانند آمریکا به کجا شکایت ببرند؟

تحلیلگر مشهور عرب همچنین نوشت:کِی ایالات متحده آمریکا به حاکمیت کشورها احترام گذاشت؟ آیا لشکرکشی به عراق و اشغال آن بدون صدور هر گونه قطعنامه بین المللی نقض حاکمیت این کشور و زیر پا گذاشتن جایگاه سازمان ملل و قوانین بین المللی نبود؟ آیا دخالت نظامی آمریکا در سوریه و هزینه کردن 70 میلیارد دلار برای تسلیح گروه های مسلح به منظور براندازی نظام حاکم بر سوریه بدون هیچ گونه اجازه و تفویض بین المللی نقض حاکمیت یک کشور عضو در سازمان ملل نیست؟ آیا به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل نقض قوانین مشروع بین المللی و کشتن را ه حل تشکیل دو کشور که سازمان ملل از آن حمایت کرده است، نیست؟

عبدالباری عطوان در ادامه نوشت: تحریم های آمریکا علیه ایران نقض حاکمیت ایالات متحده آمریکا نیست بلکه نقض حاکیمت ایران و طرحی برای تغییر نظام در تهران از طریق گرسنه کردن ملت ایران و وادار کردنش به اعتراض ها با تحریک رژیم اسرائیل است.

وی در این سرمقاله نوشت: دولت کنونی آمریکا چیزی بلد نیست جز یک زبان که به خوبی آن را بلد است و آن تحریک و گروکشی از همه طرف ها در جهان از جمله سازمان های بین المللی و حتی نزدیک ترین همپیمانانش در غرب و شرق با هم است و این نشانه ای بر افزایش روند تکبر و استکبار و سلطه گری و فروپاشی اعصاب است؛ امری که نیازمند درمان سریع  پیش از ارتکاب فاجعه هایی دارد که امنیت و ثبات جهان را نابود می کند.

نویسنده مشهور عرب همچنین نوشت: اقدام سازمان دادگستری بین المللی برای بررسی این تحریم های آمریکایی که در چارچوب جنگ های اقتصادی که چین، روسیه،کانادا و اتحادیه اروپا اعمال کرده است، هرگز اشتباه نیست و امیدواریم که این حمله تروریستی آمریکا بر قاضی های آن که از بالاترین درجه های علم و شفافیت با هم برخوردارند، تأثیر نگذارد.

عبدالباری عطوان در پایان این سرمقاله نوشت: اگر رئیس دیپلماسی آمریکا از کمترین درجه از دیپلماسی در تعامل با مهمترین موسسه حقوقی بین المللی برخوردار نیست پس چگونه ما می توانیم کشورهای مارق و گروه های تروریستی و خارج از قانون در جهان را ملامت کنیم؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.