گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

تحلیل یک کارشناس مسائل آمریکا: با استیضاح ترامپ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

استیضاح ترامپ در وضعیت فعلی تنها ممکن است که در سرنوشت انتخابات 2020تاثیرگذار باشد و او نتواند بر اساس آن، موقعیتی را که می خواهد داشته باشد.

پایگاه خبری جماران: با مطرح شدن ادعاهای تازه علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بار دیگر موضوع استیضاح آقای ترامپ بر سر زبان‌ها افتاده است. استیضاح به معنای وارد کردن اتهاماتی از سوی کنگره آمریکا است که می‌تواند مقدمه‌ای برای محاکمه رئیس جمهور این کشور باشد.

در همین رابطه، یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: بی تردید استیضاح ترامپ بر موقعیت داخلی او و قدرتی که دارد، تاثیری منفی خواهد داشت و دست او را برای انجام برخی اقدامات در سیاست داخلی و خارجی خواهد بست.

رحمان قهرمان‌پور در گفت و گو با خبرنگار جماران با اشاره به استیضاح احتمالی رئیس جمهور آمریکا گفت: در روزهای اخیر اتفاقات مهمی افتاده است و وکیل آقای ترامپ پذیرفته که با اصرار موکلش به هنرپیشه‌ها رشوه داده که در انتخابات ساکت باشند. همچنین وکیل دیگر وی نیز اعتراف کرده که با اطلاع ترامپ با مقامات روسی و با هدف تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا دیدار کرده است. این اتفاقات بسیار مهمی هستند.

 

دست«رابرت مولر» برای ارائه گزارش درباره میزان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بازتر شده است

کارشناس مسائل آمریکا افزود: تحلیلگران معتقدند که در این شرایط، دست آقای «رابرت مولر» برای ارائه گزارش درباره میزان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بازتر شده و از این رو ممکن است در یکی دوماه آینده گزارش نهایی خود را ارائه دهد. این گزارش از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند زمینه ساز استیضاح احتمالی ترامپ در مجلس نمایندگان و سپس کنگره شود. لذا می توان گفت که با اتفاقات اخیر، مسیر استیضاح ترامپ هموارتر از گذشته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح ترامپ منجر به برکناری او خواهد شد، گفت: به نظر می رسد که فعلاً احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود ندارد و با توجه به محبوبیتی که ترامپ در میان جمهوری خواهان و هواداران خود دارد، برکناری‌اش بر اساس قانون اساسی آمریکا، نیازمند دو سوم آرای کنگره این کشور است که در شرایط فعلی شاید او استیضاح شود، اما برکنار نخواهد شد.

 

استیضاح ترامپ بر موقعیت داخلی او و قدرتی که دارد، تاثیری منفی خواهد داشت

این کارشناس مسائل آمریکا بیان کرد: استیضاح اتفاقی است که تنها برای دو رئیس جمهور آمریکا در گذشته افتاده است. استیضاح ترامپ نیز در وضعیت فعلی تنها ممکن است که در سرنوشت انتخابات 2020تاثیرگذار باشد و او نتواند بر اساس آن، موقعیتی را که می خواهد داشته باشد. بی تردید استیضاح ترامپ بر موقعیت داخلی او و قدرتی که دارد، تاثیری منفی خواهد داشت و دست او را برای انجام برخی اقدامات در سیاست داخلی و خارجی خواهد بست.

با اینکه اقدامات ترامپ در حوزه اقتصادی در کوتاه مدت موثر بوده و باعث کاهش بیکاری و رشد اقتصادی آمریکا شده، اما در بلندمدت به ضرر اقتصاد این کشور خواهد شد.

قهرمان‌پور گفت: اینکه این استیضاح بتواند بر رویکرد ترامپ در قبال ایران تاثیرگذار باشد یا نه را باید منتظر ماند و دید که اولاً گزارش آقای مولر چگونه خواهد بود؟ ثانیاً نحوه استیضاح و میزان رای منفی و مثبت چه اندازه خواهد بود؟ ثالثاً ترکیب کنگره پس از انتخابات نوامبر چگونه خواهد شد؟ این سه متغیر می تواند در میزان محدودیت هایی که بر ترامپ اعمال می شود، تاثیرگذار باشد.

 

اقدامات ترامپ در حوزه اقتصادی، در بلندمدت به ضرر اقتصاد این کشور خواهد شد

وی در واکنش به این گفته ترامپ که درصورت استیضاح، مردم آمریکا فقیرتر می شوند، گفت: دو تحلیل درباره عملکرد اقتصادی ترامپ در میان اقتصاددانان وجود دارد. تحلیل اول معتقد است با اینکه اقدامات ترامپ در حوزه اقتصادی در کوتاه مدت موثر بوده و باعث کاهش بیکاری و رشد اقتصادی آمریکا شده، اما در بلندمدت به ضرر اقتصاد این کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: مبنای استدلال این گروه حائز اهمیت است. آنها معتقدند علت اینکه آقای ترامپ توانسته این رشد اقتصادی را ایجاد کند، ابتکار عمل نبوده، بلکه برداشتن برخی محدودیت های صنایع و اعمال تعرفه هایی بوده که روسای جمهور قبلی با آنکه می توانستند این کار را انجام دهند، اما انجام ندادند؛ زیرا معتقد بودند که اقتصاد و تجارت آمریکا باید جهانی شود.

 

جمهوری خواهان معتقدند که عملکرد اقتصادی ترامپ موفق بوده

قهرمان‌پور تصریح کرد: برای نمونه محدودیت هایی که در تولید نفت «شیل» از سوی اوباما اعمال می شد، توسط ترامپ برداشته شد و امروز تولید این نفت بالا رفته است یا در مورد محدودیت های زیست محیطی خط لوله کانادا به آمریکا، اوباما و روسای جمهور قبلی اجازه نمی دادند که این خط لوله به دلایل زیست محیطی احداث شود، اما آقای ترامپ این محدودیت ها را برداشته است.

وی در پایان گفت: اقتصاددانان گروه اول معتقدند که اگر هرکس دیگری هم به جز ترامپ چنین محدودیت هایی را برمی داشت، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در آمریکا اتفاق می افتاد. اما گروه دوم که عمدتاً طرفداران حزب جمهوری خواه هستند، معتقدند که عملکرد اقتصادی ترامپ موفق بوده و در همین راستا باور دارند که اگر آقای ترامپ استیضاح شود، تاثیر منفی بر رشد اقتصادی آمریکا خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.