اگر به این کشفیات گزارش های بین المللی دیگری را اضافه کنیم که تأکید می کند کره شمالی به آزمایش موشک های هسته ای دور برد خود ادامه می دهد، آن وقت تصویری که تلاش می کنیم ترسیم کنیم روشن تر به نظر می رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات شبه جزیره کره شمالی پرداخت و نوشت: ما در این روزنامه از بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی که تأکید کرد کره شمالی فعالیت های هسته ای خود را به رغم نیت هایی که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در نشست سران معروف با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئن گذشته در سنگاپور اعلام کرد، ادامه می دهد.

عطوان نوشت: به باور ما حضور رهبر کره شمالی در نشست سران با ترامپ برای ارائه نردبان به رئیس جمهور آمریکا برای پایین آوردنش از درخت تهدیداتش برای محو کره شمالی از نقشه سیاسی و طعنه اش به رهبر کره شمالی  در مورد اینکه دکمه هسته ای اش از دکمه هسته ای رهبر کره شمالی بسیار بزرگتر است، صورت گرفت.

تحلیلگر مشهور عرب در این سرمقاله نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی که رهبر کره شمالی بازرسانش را در سال 2009 اخراج کرد فاش کرد که اطلاعاتی در اختیار دارد نشان می دهد تأسیسات آزمایش های هسته ای «بونگبیون» دوره های عملیاتی خود که در دسامبر سال 2015 آغاز کرد را ادامه می دهد و پیونگ یانگ ساخت نیروگاه هایی که با آب سبک فعالیت می کنند و نیز استخراج و غنی سازی اورانیوم در تأسیسات «بیونگسان» را ادامه می دهد.

این نویسنده در ادامه نوشت: اگر به این کشفیات گزارش های بین المللی دیگری را اضافه کنیم که تأکید می کند کره شمالی به آزمایش موشک های هسته ای دور برد خود ادامه می دهد، آن وقت تصویری که تلاش می کنیم ترسیم کنیم روشن تر به نظر می رسد.

عبدالباری عطوان نوشت:ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید می کند اما عمل نمی کند و در بهترین حالت ها به منظور به وجود آوردن فضا برای مذاکرات با دشمنان تهدید می کند زیرا جنگ علیه کره شمالی جنگ علیه چین و روسیه است و ممکن است منجر به نابودی همپیمانان آمریکا در منطقه مانند ژاپن و کره جنوبی و کشته شدن 30 هزار نظامی آمریکا حاضر در کره جنوبی می شود و این جدای از حمله به عمق آمریکا با موشک های بالستیک می شود.

این تحلیلگر د رادامه نوشت: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به مانند همتای آمریکایی اش شد و نقش کسی را بازی کرد که به دنبال راه حل می گردد لیکن نیت های واقعی اش ادامه همان برنامه هسته ای و موشکی است که ایالت متحده آمریکا و همپیمانانش را نگران کرده است.

عطوان نوشت: بر خلاف چیزی که بسیاری از شماتت کنندگان باور دارند،کره شمالی تسلیم نشده و پرچم سفید را بالا نبرده است بلکه رهبرش زیرکی و کیاست زیادی در تعامل با رئیس جمهور متهور و عاشق هیاهو و جار و جنجال از خود نشان داد به ویژه در سایه جنگ اقتصادی اعلام شده کنونی میان واشنگتن و پکن.

این نویسنده مشهور عرب در ادامه این سرمقاله نوشت: کیم جونگ خودش را آماده سفر به مسکو می کند و عزمش را برای شکستن محاصره اقتصادی آمریکا علیه ایران را پنهان نمی کند و بعید نمی دانیم که همپیمانی اش با ایران را تقویت کند و در چارچوب ائتلاف مظلومان جهان، مهارت ها و تجربه های هسته ای اش را در اختیارش قرار دهد.

وی در ادامه نوشت: این فقط ما عرب ها یا برخی از ما به طور خاص هستند که در برابر ترامپ زانو می زنند و همه درخواست های مالی گروکشانه وی را برآورده کرده و اهانت های زشت وی را نادیده می گیرند.

عبدالباری عطوان در پایان نوشت: ای کاش اینها(برخی از عرب ها) کرامت را از این رهبر کره شمالی جوان با آن چهره «تپل» اش یاد بگیرند. اصل سن و شکل نیست بلکه کارها ، ایستادگی، اعتماد به نفس و دستیابی به قدرت بازدارندگی در همه اشکالش و در مقدمه آنها بازدارندگی هسته ای و موشکی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.