رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرده است که 3500 درصد حداقل دستمزدها در کشورش، که تورم بی سابقه ای را تجربه می کند ، افزایش خواهد داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد رئیس جمهور ونزوئلا برای پنجمین بار در سال جاری حقوق ها را افزایش داد.

«نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در سخنرانی روز جمعه خود تصمیمات اقتصادی جدیدی را برای این کشور بحران‌ زده اعلام کرد. در این سخنرانی، وی از افزایش 34 برابری (3500 درصدی) حداقل حقوق و نیز حذف 5 صفر از پول ملی این کشور و تاسیس واحد پولی تازه‌ ای با پشتوانه  قیمت هر بشکه نفت صادراتی ونزوئلا، از دوشنبه هفته جاری خبر داده است.

این اقدامات برای مقابله با تورمی صورت می گیرد که به گزارش صندوق بین المللی پول، امسال از یک میلیون درصد فراتر خواهد رفت.

مادورو گفت: «من می خواهم اوضاع این کشور بهبود یابد و فرمول آن را هم دارم. حداقل حقوق در این کشور را از 5 میلیون و 200 هزار بولیوار (کمتر از 1 دلار آمریکا در بازار سیاه ونزوئلا) به 180 میلیون بولیوار (حدود 28 دلار آمریکا) افزایش خواهد داد. این رقم 3500 درصد بیش از آخرین افزایش حقوقی بود که در ماه ژوئن در این کشور صورت گرفت. این پنجمین بار از ابتدای سال جاری میلادی است که دولت ونزوئلا حداقل حقوق را افزایش می‌دهد.»

 

download

 

همچنین قرار است از روز دوشنبه 5 صفر از واحد پولی ونزوئلا حذف شود.

مادورو همچنین ارز جدیدی به نام «پترو» را با پشتوانه قیمت هر نفت صادراتی ونزوئلا تعیین کرده است. هر پترو بر اساس میانگین قیمت نفت صادراتی ونزوئلا حدود 60 دلار ارزش گذاری شده است.

او در این سخنرانی گفت: «من حداقل حقوق، مستمری بازنشستگان و حقوق پایه را بر پایه میانگین پترو که 1800 بولیوار است، تعیین کردم. 1800 بولیوار اسکناس جدیدی است که از روز دوشنبه با 5 صفر کمتر از آن چه امروز دارد، به چرخه پولی ونزوئلا اضافه می‌ شود.»

این رهبر سوسیالیست ونزوئلا، تلاش دارد تا اقتصاد این کشور عضو اوپک را از بحران اقتصادی ای ناشی از تحریم های آمریکا، بدهی خارجی و کاهش تولید نفت به حدی که از دهه 1940 تاکنون مشاهده نشده، نجات دهد.

به گفته او، بحران کنونی ونزوئلا، نتیجه «جنگ اقتصادی» است که توسط آمریکا و دشمنان این کشور تولید شده است.

به گفته مادورو، از دوشنبه این هفته، ونزوئلا واحد پولی ثانویه‌ ای بر اساس قیمت و ارزش پترو خواهد داشت. پترو دومین واحد محاسبه در ونزوئلا خواهد بود که وظیفه‌ اش را به عنوان واحد پولی در صنعت نفت ما انجام خواهد داد.

به گفته‌ مادورو، پیاده‌ سازی سیستم جدید پرداخت حقوق و قیمت‌ گذاری بر اساس پترو بهبود قابل توجهی در وضعیت درآمد کارگران ایجاد خواهد کرد و باعث بازگشت حداکثر قیمت خرده‌ فروشی خواهد شد.

پرداخت مالیات و تسویه‌ حساب با نهادهای دولتی با استفاده از پترو 10 درصد ارزان‌ تر خواهد بود. همچنین برنامه‌ ریزی‌ شده است تا این نقشه در بازارهای مختلف این کشور نیز در آینده اجرایی شود. این ارز رمزنگاری‌شده قابلیت تبدیل آسان به دلار آمریکایی و دیگر ارزها را خواهد داشت که به تجارت صادراتی ونزوئلا کمک شایانی خواهد کرد. با این‌ حال، احتمال دریافت سرمایه به‌ صورت غیرقانونی در صرافی‌ ها یا معامله به‌ صورت خصوصی جهت سفارش پترو با هدف معاوضه با نفت ونزوئلا جهت پولشویی وجود خواهد داشت؛ به طوری که این کار تحت عنوان تجارت بین‌ المللی در حوزه‌ های قضایی مختلف ثبت خواهد شد.

رئیس جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه را تعطیل عمومی اعلام کرد که مهلتی برای اجراسازی تغییرات اقتصادی صورت گرفته از سوی دولت باشد.

مردم ونزوئلا پس از سخنرانی مادورو برای خرید و انبار مایحتاج اولیه و اساسی به فروشگاه‌ ها و جایگاه‌ های عرضه سوخت هجوم بردند چون از نظر بیشتر مردم حذف 5 صفر از پول ملی نشانه‌ ای از ابرتورم 1 میلیون درصدی است که مخالفان دولت وعده آن را داده‌اند.

 

Venezuela-crisis-1466276

Venezuela-crisis-1466286

 

دولت ونزوئلا نرخ‌ های اعلام شده از سوی مجامع مستقل و مخالف دولت درباره تورم شدید موجود در این کشور را قبول ندارد.

کارشناسان می گویند بحران مالی بیشتری را پیش بینی می کنند.

«آسدروبال اولیوروس» رئیس بنیاد «اکوآنالیتیکا» مستقر در کاراکاس پایتخت ونزوئلا گفت: «چند روز آینده روزهای بسیار گیج کننده ای چه برای مصرف کننده و چه برای بخش خصوصی خواهد بود. این یک سناریوی پر هرج و مرج و آشفته است.»

مادور گفت که دولت به کسب و کارهای کوچک و صنایع که از افزایش حقوق های کارگران آسیب خواهند دید، کمک مالی خواهد کرد.

او همچنین مالیات فروش را در این کشور با 4 درصد افزایش به 16 درصد افزایش داد و گفت اقدامات موثرتری برای کاهش کسری مالی ونزوئلا که به نظر می رسد حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی باشد، صورت خواهد داد. 

به این ترتیب از تاریخ 20 اوت (29 مرداد) ونزوئلا دو واحد پول دولتی در کشور خواهد داشت: پترو و بولیوار ساورن ونزوئلا (Bolivar sovereign) که جایگزین بولیوار فوئرته خواهد شد.

در بولیوار جدید 5 صفر از اسکناس‌ های فعلی ونزوئلا، (بولیوار فوئرته) طی تغییراتی در نظام پولی این کشور حذف خواهد شد. بانک مرکزی این کشور شروع به چاپ اسکناس‌ های جدید بولیوار ساورن با توجه به ارزش پترو در صرافی‌ های بین‌ المللی خواهد کرد. مادورو اعلام کرده است که بانک مرکزی ونزوئلا و دیگر بانک‌ های خصوصی در این کشور اسکناس‌ های جدید را دریافت کرده‌ اند.

کارشناسان ارزی ابراز تردید کرده اند که پترو به عنوان یک ابزار مالی کاربردی کارایی داشته باشد، و علت آن را نبود جزئیات دقیق در مورد فعالیت آن و تحریم های آمریکا عنوان کرده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.