بمبی که در بمباران اتوبوس دانش آموزان یمنی به کار گرفته شده بود، ساخت آمریکاست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی سی‌ ان‌ ان آمریکا در گزارشی اختصاصی تایید کرد که بمبی که منجر به کشته شدن 40 کودک یمنی شد، از نوع «ام‌ کی 82» ساخت کمپانی «لاکهید مارتین» آمریکا است.

در حمله هوایی که روز پنجشنبه گذشته به اتوبوسی درحال حرکت در استان «صعده» صورت گرفت، 51 نفر از جمله 40 کودک جان خود را از دست دادند. اغلب این کودکان بین 10 تا 13 سال سن داشتند.

حال، گروهی از خبرنگاران و کارشناسان در داخل یمن در این باره تحقیق کرده‌ و به سی ان ان گفته اند که از بقایای بمب مورد استفاده در این حمله دریافته‌ اند که بمب ام‌ کی 82 ساخت لاکهید مارتین بوده است.

 

180817201214-yemen-bomb-shrapnel-exlarge-169

 

این بمب از همان نوعی است که در حمله هوایی به یک مراسم ختم در اکتبر سال 2016 توسط ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفت و منجر به کشته شدن 155 یمنی شد.

پیش از آن هم در مارس سال 2016 در حمله هوایی به یک بازار محلی باز هم از این نوع بمب استفاده شده و منجر به مرگ 97 نفر شد.

پس از این دو حمله و کشته شدن صدها شهروند یمنی بود که تحت فشارها و انتقادات ، «باراک اوباما» رئیس‌ جمهور ‌سابق آمریکا فروش سلاح های با تکنولوژی نقطه زن از جمله بمب‌ های ام کی 82 به عربستان را به خاطر نگرانی های مربوط به مسائل حقوق بشری ممنوع کرد اما «دونالد ترامپ» جانشین او پس از ورود به کاخ ‎‌سفید با لغو این محدودیت موافقت کرد و در ماه مارس 2017 و در زمان ریاست «رکس تیلرسون» در وزارت‌ خارجه، این محدودیت برداشته شد.

همزمان ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان گفته است که تحقیقات درباره این حمله هوایی و کشته شدن کودکان یمنی را آغاز کرده است.

در تحقیقات مشابهی که این اتئلاف درباره حمله هوایی به مراسم ختم در اکتبر سال 2016 انجام داد این حمله یک اشتباه خوانده شد و ائتلاف عربستان مسئولیت عواقب آن را پذیرفت.

سازمان ملل متحد در گزارش سال 2016 خود درباره جنگ یمن نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان را مسئول بخش مهمی از قربانیان غیرنظامی جنگ یمن دانست اما تنها چند روز پس از انتشار این گزارش و اعتراض شدید ریاض به آن، سازمان ملل متحد با عقب‌ نشینی از موضع خود، عربستان را به طور موقت از فهرست عوامل کشتار کودکان در یمن خارج کرد.

 

180813093700-04-yemen-airstrike-aftermath-0812-exlarge-169

 

«ربکا رباریچ» یک سخنگوی پنتاگون از تایید ماهیت بمب و تعلق آن به آمریکا سرباز زد.

او تنها گفت که با ائتلاف همکاری می کند تا شمار تلفات غیرنظامیان را در این حملات کاهش دهد. 

اکنون سوالات زیادی از سوی ناظران و گروه‌ های حقوق بشری درباره مسئولیت آمریکا در این باره به وجود آمده است.

رسانه‌ های آمریکا در یک هفته گذشته و پس از انتشار تصاویر دلخراش کودکان یمنی قربانی این حمله، مقام‌ های دولت این کشور را مورد انتقاد قرار داده‌ و این سوال را مطرح می کنند که آیا دولت آمریکا خود را در انجام چنین حملاتی همدست عربستان می‌ داند؟

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوال مشابهی گفته است: «بله ما به آنها در طراحی حملات‌ شان کمک می‌ کنیم... اما در جزئیات اجرایی حملات نقشی نداریم.»

پیشتر نیز «کریستوفر اسکات مورفی» یک سناتور دموکرات آمریکایی به شدت از حمایت‌ های کاخ سفید از ائتلاف سعودی علیه مردم یمن و حمله اخیر به اتوبوس کودکان یمنی انتقاد کرده و در توییتی نوشته بود: «آمریکا بمباران می‌ کند. آمریکا هدف قرار می‌ دهد. عملیات بمباران از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آمریکا بیش از پیش بی‌ پروا شده، غیرنظامیان بیشتری را می‌ کشد و تروریست‌ ها را در داخل یمن تقویت می‌ کند. باید به این کار خاتمه دهیم، همین حالا. »

به رغم محکومیت بسیار جزئی حمله به اتوبوس یمنی در صعده از سوی آمریکا، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دولت ترامپ در پشت پرده در حال انجام اقداماتی است.

 

180813143100-osama-zeid-al-homran-exlarge-169

 

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان تماس تلفنی داشت و در مورد این حمله با او گفت و گو کرد. پنتاگون اعلام کرد یک ژنرال سه ستاره آمریکایی نیز زمانی که در عربستان سعودی بود، در مورد این موضوع با دولت سعودی و دیگر شرکای ائتلاف رایزنی کرده بود.

جنگ یمن بزرگ ترین بحران بشری در جهان را به وجود آورده، به گونه ای که بیش از 22 میلیون نفر - سه چهارم کل جمعیت این کشور - را نیازمند غذا و حمایت پزشکی کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.