رؤسای سابق سیا که روسای جمهور جمهوریخواه و دموکرات آنها را تعیین کرده بودند از جمله «رابرت گیتس،جورج تنت،پورتر گوس، لئون پانیتا و دیوید پترائوس» در بیانیه مشترکی لغو مجوز امنیتی برینان توسط ترامپ را به شدت محکوم کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، رؤسای اسبق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) و شش تن از عناصر برجسته سازمان اطلاعات این کشور به شکل بی سابقه ای از ترامپ به دلیل لغو مجوز امنیتی «جان برینان» رئیس سابق سیا برای دستیابی به اطلاعات حساس انتقاد کردند.

 رؤسای سابق سیا که روسای جمهور جمهوریخواه و دموکرات آنها را تعیین کرده بودند از جمله «رابرت گیتس،جورج تنت،پورتر گوس، لئون پانیتا و دیوید پترائوس» در بیانیه مشترکی لغو مجوز امنیتی برینان توسط ترامپ را به شدت محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است که «کاری که رئیس جمهور در قبال جان برینان کرد و تهدیدش برای اتخاذ تدابیر مشابه در قبال مسئولان سابق دیگر هیچ ربطی به آن که باید و آن که نباید از مجوز امنیتی بهره مند باشد ندارد و فقط تلاش برای خفه کردن آزادی بیان است.»

این بیانیه اقدام ترامپ را «غیرمناسب و بسیار تأسف برانگیز» توصیف کرد و امضا کنندگان آن تأکید کردند که « در گذشته شاهد استفاده از دادن یا لغو مجوز امنیتی به عنوان ابزار سیاسی نبودیم آن طور که در این مساله اکنون شاهد آنیم.»

پس از آن که کاخ سفید لغو مجوز امنیتی برینان، یکی از منتقدان سرسخت ترامپ، را به دلیل رفتار«اشتباهش»توجیه کرد، رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که این تصمیم به دلیل انتقادات و سخنانش درباره وجود رابطه میان ستاد تبلیغات ترامپ و روسیه صورت گرفته است.

دونالد ترامپ در گفت و گو با روزنامه «وال استریت ژورنال» اذعان کرد که تصمیم اش درباره برینان با تحقیقات فدرالی جاری درباره احتمال وجود تبانی میان ستاد تبلیغاتش در انتخابات و روسیه برای تأثیر گذاری بر روند انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ارتباط دارد.

ترامپ گفت:«آن را یک کارزار تعقیب جعلی می دانم، یک تقلب و جعل است» وی افزود که «اینها کارزار را هدایت کردند».ترامپ همچنین افزود که «من بر این باروم که این امر (لغو مجوز امنیتی برینان)کاری ضروری بود که باید انجام می شد.»

اقدام ترامپ با انتقادهای گسترده ای به ویژه توسط دریاسالار سابق«ویلیام مکریفن»فرمانده نیروهای ویژه نیروی دریایی آمریکا که «اسامه بن لادن» رهبر سابق القاعده را کشتند رو به رو شد.

مکریفن گفت:« با این رفتارت ما در نظر فرزندان مان به چالش کشاندی و در عرصه بین المللی به ما اهانت کردی و بدتر از آن ما را  به عنوان یک امت دو تکه کردی.»

این در حالی است که اکثر همپیمانان جمهوریخواه ترامپ از تصمیم اش دفاع کردند یا از محکومیت آن به شکل علنی امتناع کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.