از امروز چهارشنبه در اقدامی تلافی جویانه، ترکیه اعمال تحریم علیه آمریکا و افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی از این کشور را آغاز کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تی آر تی ترکیه از آغاز اجرای تحریم های ترکیه علیه آمریکا خبر داد.

بر این اساس، اجرای فرمان رئیس جمهور ترکیه درباره افزایش صد در صدی تعرفه گمرکی برخی کالاهایی که ترکیه از آمریکا وارد می کند با انتشار آن در روزنامه رسمی دولت ترکیه از امروز آغاز شد.

«فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه نیز تایید کرد که این کشور تعرفه‌ های گمرکی برخی کالاهای وارداتی از آمریکا را افزایش داده است. وی  گفت: این اقدام در چارچوب مقابله به مثل با تهاجم‌ آگاهانه آمریکا به اقتصاد ترکیه صورت گرفته است.

«رجب طیب اردوغان» در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره افزایش دو برابری تعرفه گمرکی فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه، دستور افزایش تعرفه برخی کالاهای وارداتی از آمریکا را صادر کرده است.

اردوغان روز سه شنبه و در جریان سخنرانی خود در شهر آنکارا، از برنامه دولت خود برای تحریم محصولات الکترونیکی شرکت های آمریکایی خبر داد و گفت: «واقعیت این است که در مقابل محصولات تولیدی شرکت اپل، تولیدات شرکتی مثل سامسونگ هم در بازار جهانی وجود دارد.»

او همچنین از برند محصولات خانگی و الکترونیکی «وستل» ترکیه به عنوان جایگزین محصولات اپل نام برد.

تحریم محصولات آمریکایی در حالی صورت می‌ گیرد که پیشتر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از دو برابر شدن تعرفه واردات محصولات فلزی ترکیه به آمریکا خبر داده بود.

روابط دیپلماتیک ترکیه و آمریکا طی روزهای اخیر و در پی بروز اختلاف در نحوه مداخله در جنگ سوریه، تحریم ایران و به ویژه بازداشت «انرو برونسون» کشیش آمریکایی به اتهام‌ جاسوسی رو به وخامت رفته است.

دو هفته گذشته در پی محکومیت قضایی برونسون در ترکیه، رئیس جمهور آمریکا در پیامی توییتری تهدید کرد به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش متهم به جاسوسی، آنکارا را تحریم می کند. پس از تهدید ترامپ، «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه ای اعلام کرد واشنگتن به علت آزاد نشدن برونسون، «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو»وزیر کشور ترکیه را تحریم می کند.

اردوغان روز سه شنبه گفت که ترکیه اقدامات لازم را در زمینه اقتصاد انجام داده است اما در تنش پیش آمده با آمریکا مهم‌ تر از اقدامات اقتصادی، حفظ موضع سیاسی برتر ترکیه در مقابل این کشور است.

بر همین اساس رئیس جمهور ترکیه هرگونه حذف دلار از مبادلات ترکیه را رد کرد و تصریح کرد که انتقال مبادلات بین المللی ترکیه از دلار به سایر ارزها به معنای تسلیم در برابر فشار آمریکاست.

اردوغان در پایان سخنرانی خود تاکید کرد که به لطف خدا اقتصاد ترکیه مثل ساعت کار می‌ کند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس‌ جمهور ترکیه جمعه نیز گفته بود آنکارا در وضعیت جنگ اقتصادی با آمریکاست.

اقتصاد ترکیه در پی افزایش هزینه‌ های دولت اردوغان که طی سال‌ های اخیر با هزینه‌ های فزاینده نظامی در عراق و سوریه مواجه بوده، گرفتار سیر صعودی نرخ تورم و کاهش ارزش پول این کشور شده است.

در چنین شرایطی افزایش تنش سیاسی این کشور با آمریکا موجب تسریع روند سقوط ارزش لیر شده است. به طوری که لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از 40 درصد ارزش برابری خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده و در جریان معاملات روز سه‌ شنبه بازارهای مالی در دلار آمریکا در مقابل 6.9 لیر مبادله شد.

با وجود این که بانک مرکزی ترکیه از روز دوشنبه بسته سیاسی جدیدی را برای تقویت ارزش لیر به اجرا گذاشته ولی تاکنون اجرای آن نتوانسته تاثیر قابل توجهی بر تقویت ارزش پول ملی ترکیه بگذارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.